דלג אל

ש"י עגנון

ש"י עגנון

לסיפור "מאויב לאוהב" מאת ש"י עגנון מכיל משמעויות המתקשרות למחבר ולזמן ולרקע בו נכתב, אולם תכניו ומסריו הם על זמניים ונוגעים בשאלות כגון: מהו בית? כיצד ליישב קונפליקט? האדם מול הטבע, אלגוריה מהי? ועוד.
היחידה המוצעת כאן שמה את הדגש על הוראת הסיפור בהקשר תמאטי רחב של "מהו בית?". בהוראת הסיפור מומלץ לעמוד על מנעד הנושאים הרחב העולה מן הסיפור. הסיפור קליפת תפוח הזהב הוא סיפור הומוריסטי המתאר ויכוח ציבורי כתגובה לאירוע השלכת קליפה לרשות הרבים - הימנעות מעשיה וזריקת אחריות מאחד לשני.
בסיפור "מעשה העז", שמקורו באגדה ועוסק בשאלות של גאולה ועלייה לארץ, ממלא בן את משאלת אביו, אולם הניגוד בין הציפיות ובין מימושן מסתיים בנתק בין הבן לאביו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

חובה

חזרה לראש הדף

קליפת תפוח הזהב

חזרה לראש הדף

מעשה העז

חזרה לראש הדף

יחידות הוראה מתוקשבות

הצלחה וכישלון
הצלחה וכישלון
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

היחידה תבחן את נושא ההצלחה והכישלון דרך קטע מתוך "שירי סוף הדרך" ללאה גולדברג, הסיפורים "כוונות טובות" מאת אתגר קרת ו"היפה בימי ההולדת" מאת עלא חליחל, השירים "מאלף הפרעושים" ו"הפרעוש" שכתבה רחל חלפי ו"שנים רבות של ניסיון עם קשת וחיצים" מאת אולב האוגה. נעלה נקודות מבט שונות על הצלחה וכישלון ונהרהר בהשפעתם על חיינו.

הומור בספרות
הומור בספרות
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

בחיבורו "הצחוק" פיתח אנרי ברגסוןתאוריה להבנת המהות החברתית של הצחוק: כדי שמצב ייראה קומי חייבים להתקיים שני תנאים מקדימים: זיקה אל האנושי וניתוק הרגש מצידו של הצוחק. ביחידה זו ננסה להגדיר את מבעי ההומור בספרות, נסקור יצירות ספרותיות לאורך ההיסטוריה, נאיר את תפקידו של ההומור ככוח מרפא וככלי להתמודדות עם קשיים ומצוקות וניתן את הדעת למקום שלו בקבוצות שונות באוכלוסייה. כל אלה מדגישים את הזיקה לאנושי שדיבר עליה ברגסון. הבחירה ביצירות הספרות שביחידה נעשתה מתוך שיקולי העדפה של יצירות שההומור שבהן מובהק וגלוי.

- חשוב לציין כי מטרת היחידה איננה להצחיק את התלמידים אלא לחשוף אותם ליצירות ספרות שבהן משתקף ההומור.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פרנק פבלוף – "בוקר חוּם"
הספרון האלגורי "בוקר חוּם" מאת פרנק פבלוף מתאר תהליך הדרגתי של השתלטות משטר אימים על היחיד ועל המדינה. הספרון מומלץ להוראה לקראת יום השואה.
בלדות סקוטיות ובלדות ספרותיות
ז'אנר הבלדה הוא מהאהובים על תלמידים ומורים כאחד. נעסוק ביחידה זו הן בבלדות עממיות אנונימיות הן בבלדות ספרותיות שכותביהן ידועים.
משובות נעורים - הספר "בורות"
ספר הקריאה "בּוֹרוֹת" בזיקתו לנושא "משובות נעורים"
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.