חובה
ש"י עגנון
לסיפור "מאויב לאוהב" מאת ש"י עגנון מכיל משמעויות המתקשרות למחבר ולזמן ולרקע בו נכתב, אולם תכניו ומסריו הם על זמניים ונוגעים בשאלות כגון: מהו בית? כיצד ליישב קונפליקט? האדם מול הטבע, אלגוריה מהי? ועוד.
היחידה המוצעת כאן שמה את הדגש על הוראת הסיפור בהקשר תמאטי רחב של "מהו בית?". בהוראת הסיפור מומלץ לעמוד על מנעד הנושאים הרחב העולה מן הסיפור. הסיפור קליפת תפוח הזהב הוא סיפור הומוריסטי המתאר ויכוח ציבורי כתגובה לאירוע השלכת קליפה לרשות הרבים - הימנעות מעשיה וזריקת אחריות מאחד לשני.
בסיפור "מעשה העז", שמקורו באגדה ועוסק בשאלות של גאולה ועלייה לארץ, ממלא בן את משאלת אביו, אולם הניגוד בין הציפיות ובין מימושן מסתיים בנתק בין הבן לאביו.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
רשות או חובה
סרטונים
קליפת תפוח הזהב
מעשה העז
יחידות הוראה מתוקשבות
הצלחה וכישלון
תחומי דעת: ספרות ממלכתיהיחידה תבחן את נושא ההצלחה והכישלון דרך קטע מתוך "שירי סוף הדרך" ללאה גולדברג, הסיפורים "כוונות טובות" מאת אתגר קרת ו"היפה בימי ההולדת" מאת עלא חליחל, השירים "מאלף הפרעושים" ו"הפרעוש" שכתבה רחל חלפי ו"שנים רבות של ניסיון עם קשת וחיצים" מאת אולב האוגה. נעלה נקודות מבט שונות על הצלחה וכישלון ונהרהר בהשפעתם על חיינו.
הומור בספרות
תחומי דעת: ספרות ממלכתיבחיבורו "הצחוק" פיתח אנרי ברגסוןתאוריה להבנת המהות החברתית של הצחוק: כדי שמצב ייראה קומי חייבים להתקיים שני תנאים מקדימים: זיקה אל האנושי וניתוק הרגש מצידו של הצוחק. ביחידה זו ננסה להגדיר את מבעי ההומור בספרות, נסקור יצירות ספרותיות לאורך ההיסטוריה, נאיר את תפקידו של ההומור ככוח מרפא וככלי להתמודדות עם קשיים ומצוקות וניתן את הדעת למקום שלו בקבוצות שונות באוכלוסייה. כל אלה מדגישים את הזיקה לאנושי שדיבר עליה ברגסון. הבחירה ביצירות הספרות שביחידה נעשתה מתוך שיקולי העדפה של יצירות שההומור שבהן מובהק וגלוי.
- חשוב לציין כי מטרת היחידה איננה להצחיק את התלמידים אלא לחשוף אותם ליצירות ספרות שבהן משתקף ההומור.