דלג אל

יחסים בין הורים לילדים

יחסים בין הורים לילדים

ליחסי הורים וילדים יש משמעות מיוחדת לקראת תום הילדות ובגיל ההתבגרות. לכן חשוב לעורר דיון בנושא דרך חשיפה ליצירות ספרות. ההתוודעות אל חוויותיהם של גיבורי היצירות תאפשר למתבגרים לבחון את עולמם שלהם, היא צפויה לרכך רגשות חרדה, תסכול וכעס ולעורר תחושות של פיוס והשלמה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

רשות

אמי אפתה לי את כל העולם מאת יהודה עמיחי

אמי אפתה לי את כל העולם מאת יהודה עמיחי

בחטיבת הביניים, בהקשר של יחסים בין ילדים והורים, מומלץ להתייחס בעיקר לבית הראשון בשיר.

השיר של יהודה עמיחי רצוף דימויים שלקוחים מעולם היומיום: עוגות מעשה בית, כוכבי שמים, לחם כמאכל בסיסי. הדימויים השאובים מעולם היום-יום הופכים את השיר לנוגע, למובן, על אף הרובד המורכב שלהם. גם אם לא נצליח לצייר לעצמנו כיצד אפשר לאפות את העולם, ריח העוגות המתוקות מעשה בית, ימלא אותנו בתחושה של חום ואהבה, ובידיעה שיש מישהו שדואג לנו. בפעילות נתחבר לצד הוויזואלי של דימויים אלה וניצור בעקבותיהם.

אמי אפתה לי את כל העולם מאת יהודה עמיחי

סרטונים

כאן שיר – מוריד הגשם
כאן שיר – מוריד הגשם
קבלת השונה – ציפורים על חוט
קבלת השונה – ציפורים על חוט
פלא – טריילר
פלא – טריילר
פלא – הסרט, כתוביות בעברית
פלא – הסרט, כתוביות בעברית
אנימציה בהשראת הספר פלא
אנימציה בהשראת הספר פלא
אלימות נגד ילדים
אלימות נגד ילדים

יחידות הוראה מתוקשבות

התבגרות - ביני לבין עצמי
התבגרות - ביני לבין עצמי
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

גיל ההתבגרות הוא שלב חשוב בהתפתחות האדם, שלב שבו המתבגר בוחן את זהותו ומעצבה בעקבות התמודדויותיו במישורים רבים. דרך השיר "עוף גוזל" של אריק איינשטיין, המיתוס היווני "דדלוס ואיקרוס", השירים "נקמת הילד המגמגם" לרוני סומק ו"בעיות זהות" ליונה וולך והסיפור "לשבור את החזיר" של אתגר קרת – נבחין בייצוגים שונים של התבגרות ביצירות ספרות, ונשליך מהן על מציאות חיי התלמידים.

ליחידת ההוראה
לאבא שלי יש סולם
לאבא שלי יש סולם
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

ביחידה זו נעסוק בעיקר בשאלות של דמיון משפחתי והמשכיות דרך יצירות המעמידות במרכזן את דמותו של האב. עד כמה מחויבים הילדים להמשיך בדרך שהתוו עבורם הוריהם? עד כמה רחוק התפוח נופל מהעץ? האם כיבוד אב ואם מחייב הליכה בנתיב אחד? ואיך נראית תקשורת משפחתית בכמה יצירות? שאלות אלה הן חלק מהעיסוק בזהות עצמית המאפיין את גיל ההתבגרות, ויחידה זו מבקשת להאיר אותן. היצירות שתעסוק בהן יחידה זו הן: "אבי היה אלוהים" ליהודה עמיחי, "עץ התפוח" מאת קתרין מנספילד, "4 עצות לילדה רוקדת" מאת רוני סומק, ו"מים" מאת יחזקאל רחמים.

ליחידת ההוראה
ליחידות ההוראה שלי
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.