חפש ב:

בראשית א (א-יא): בריאת העולם

בראשית א (א-יא): בריאת העולם

על פי התנ"ך בריאת העולם התרחשה בשישה ימים. שישה ימים במהלכם הפך התוהו ובוהו לעולם: האל ברא עולם הרמוני, נדבך על גבי נדבך, והכניס בו סדר. חשוב להבין שנושא הבריאה בחלקו מופשט וקשה להבנה, ואין להתיימר להסביר אותו עד הסוף. השאלה כיצד נברא העולם נותרה הרי פלאית ומעסיקה את האנושות מראשית ימיה ועד ימינו אנו. חשוב לשמר גם עבור התלמידים את ההיבט הפלאי שמאפיין את סיפור הבריאה, להסביר להם שאין בידינו תשובה ניצחת לשאלה כיצד נברא כל דבר בעולם, ולתת מקום להיבט האמוני כמו גם להיבט המדעי בענין זה.

מומלץ לאחר סיום הלימוד של כל יום מימי הבריאה לקרוא עם הילדים בקול רם את הפסוק המסכם של אותו יום: "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם…".

סיפור הבריאה בספר בראשית הוא רווי צבע, תנועה ודמיון, ואך מתבקש לחוות אותו עם התלמידים במגוון אמצעים אמנותיים. מומלץ להכין עם התלמידים 'ספר ימי הבריאה', בו יציירו ויכתבו לגבי כל אחד מימי הבריאה מה נברא בו.

ביחידה זו נתמקד בשני ימי הבריאה הראשונים ובתחילת היום השלישי.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

התחלות

התלמידים יכתבו, בעזרת הוריהם, על התחלות שונות בחייהם:

מתי התחילו להתהפך? לזחול? ללכת לבד? לאכול ולהתלבש לבד? לדבר? לקרוא? לשחות? לרכב על אופנים? מתי נפלה להם השן הראשונה? אפשר גם ליצור ענן מילים כיתתי של התחלות בעזרת אתר wordart . התלמידים יתארו מה מעוררת בהם המילה 'התחלה' ויוסיפו את מחשבותיהם לענן. הענן יכול לכלול מילים נרדפות, רגשות, התחלות חדשות ועוד.

פאזל יבשות

התלמידים יגזרו את היבשות ימקמו אותן מחדש על כדור הארץ ויחזרו על שמות היבשות.

איזה עולם מופלא!

יבשות, ימים, קרחונים, הרים ויערות, מדבריות, פסגות ותהומות, מפלים, נהרות, ואדיות ... העולם עצום, קסום ומסתורי. התלמידים יצפו בסרטון Amazing nature המציג תמונות טבע קסומות מעולמנו, יעצמו עיניים ויחשבו: היכן היו רוצים לבקר? לטייל ולחקור?

אוי ואבוי לתוהו ובוהו

מהו 'תוהו ובוהו' ומדוע יש חשיבות לסדר ולארגון בחיינו?

תרגיל להמחשת הנושא: לפני השיעור או בזמן ההפסקה נבקש מהתלמידים לצאת מהכיתה ובינתיים נבלגן מעט את השולחנות, נערום חלק מהכיסאות על השולחנות זאו ה על גבי זה. כשהילדים ייכנסו לכיתה ניתן להם כמה דקות להתבונן ולהבין מה קרה? למה יש אי סדר?

נפנה את כל הכיסאות והשולחנות לצדדים, נבקש מהתלמידים להסתובב בחדר בלי כללים, כל אחד בכיוון לפי בחירתו. לאחר זמן מה נעצור ונודיע על כללים משותפים: כולם הולכים באותו כיוון, באותו קצב.

נסדר יחד עם התלמידים את הכיתה ונשאל אותם כיצד הרגישו כשהיו במציאות לא מוגדרת ולא מאורגנת בתבנית המוכרת וכיצד הרגישו בתבנית המסודרת והמוכרת.

ספר ימי הבריאה

במהלך לימוד פרקי הבריאה מומלץ להכין עם התלמידים 'ספר ימי הבריאה'. הספר ילווה את הלימוד והתלמידים יציירו ויכתבו לגבי כל אחד מימי הבריאה מה נברא בו. 

ביטויים עם המילה "ראש"

התלמידים ינסו לחשוב על כמה שיותר ביטויים וצירופי מילים עם המילה 'ראש'. אפשר גם להביא תמונות מוכנות של צירופים וביטויים והתלמידים יצטרכו לנחש את הצירוף או הביטוי המסתתר בכל תמונה. אפשר גם לחלק את הכיתה לשתי קבוצות ולבקשם להציג את הביטויים באמצעות משחק פנטומימה.

לוח קיר ימי הבריאה

כרטיסיות ליצירת לוח משחק או לוח קיר של ימי הבריאה.

סרטונים

תנ"ך בחרוזים: הבריאה
תנ"ך בחרוזים: הבריאה
היה היה: בריאת העולם
היה היה: בריאת העולם
בריאת העולם, מאיר שלו
בריאת העולם, מאיר שלו
איך צומח פרח
איך צומח פרח
בריאת העולם עם דליק וסתם, א'
בריאת העולם עם דליק וסתם, א'
בריאת העולם עם דליק וסתם, ב'
בריאת העולם עם דליק וסתם, ב'
הבריאה בקיצור, 929
הבריאה בקיצור, 929
איזה עולם נפלא
איזה עולם נפלא
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.