חפש ב:

במדבר כ: מי מריבה ומות מרים ואהרון

במדבר כ: מי מריבה ומות מרים ואהרון

המקום: קדש, מדבר צין. הזמן: החודש הראשון של שנת הארבעים לנדודי בני ישראל. אירועי הפרק נפתחים במותה של מרים וקבורתה בקדש. העייפות של העם גדולה והצמא קשה מנשוא. מותה של מרים והצמא הכבד למים מביאים עמם שוב מסכת של טרוניות ותלונות מצד בני ישראל כלפי משה ואהרון. משה ואהרון "נמלטים"מפני העם המתלונן אל אוהל מועד. שם אלוהים מתגלה אליהם ומצוום ללכת אל הסלע ולדבר אליו עד שיצאו ממנו מים לעם. אבל במקום לדבר לסלע משה מכה בסלע. אלוהים כועס ומעניש את משה ואהרון שלא יזכו להביא את העם אל הארץ בתום המסע המפרך.

 

אי אפשר להתחמק מהדיון בשאלה: במה חטאו משה ואהרון והאם מידת העונש תואמת את חומרת חטאם? תחושות המרמור, הביקורת וחוסר הצדק נוכח עונשם הקשה של משה ואהרון היא תגובה טבעית ומתבקשת של התלמידים, ויש לתת לה מקום בשיח הכיתתי על אירועי הפרק ומשמעותם. כמו גם לשאלה: האם עונש כה חמור לא ימגר את הרצון של אנשים טובים וראויים לשמש מנהיגים? אם "טעות" פעוטה לכאורה של מנהיג, ועדו כזה שנחשב לגדול המנהיגים של בני ישראל, מובילה לתגובה אלוקית כה קשה - אזי מי ירצה בכלל להיות להנהיג את העם מכאן ולהבא?

 

פסוקים יד-כא בפרק עוסקים בפנייתם של בני ישראל לאדום לעבור בארצם: "נַעְבְּרָה-נָּא בְאַרְצֶךָ, לֹא נַעֲבֹר בְּשָׂדֶה וּבְכֶרֶם, וְלֹא נִשְׁתֶּה, מֵי בְאֵר: דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ נֵלֵךְ, לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול" (במדבר כ, 17). ואולם, מלך אדום מסרב לבקשה ומזהיר שמעבר בני ישראל בארצו יסתיים במלחמה. עימות זה עם אדום מחזיר את הקורא אחורה לתקופת יעקב ועשיו. אדום היא בעצם הממלכה שנוסדה מזרעו של עשו. כזכור, הקשר בין האחים יעקב ועשו היה קשר רוויי קנאה ושנאה. יעקב רימה את עשו פעמיים, בברכה ובבכורה, ואומנם האחים השלימו אבל היריבות ביניהם לא עברה מן העולם. הקשר המסובך בין עשו ליעקב ממשיך גם בקשר בין שני העמים. נראה במפגש ישראל-אדום בפרק דוגמה לשאלת הקשר בין ישראל לעמים שכנים, ולשאלה כיצד היחסים הללו מושפעים מן העבר ומשפיעים על העתיד וכיצד עויינות מתפתחת לעתים דווקא בין קרובים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

המחזה: "מים מן הסלע"

התלמידים ימחיזו בכיתה את אירועי הפרק לצורך הבנת העלילה: שלושה מתנדבים יגלמו את משה, את אהרון ואת אלוהים. יתר התלמידים יהיו בני ישראל.
השתלשלות האירועים תוצג בארבע מערכות:
מערכה ראשונה – העם בוכה ומתלונן למשה ואהרון.
מערכה שנייה – משה ואהרון נמלטים לאוהל מועד ואלוהים מנחה אותם לדבר אל הסלע ולהוציא ממנו מים לעם.
מערכה שלישית – משה ואהרון עומדים מול העם ומכים בסלע, הסלע מוציא מים.
מערכה רביעית – אלוהים קורא למקום 'מי מריבה', ומודיע למשה ואהרון כי עונשם הוא שלא יזכו להיכנס לארץ.

אמון

התלמידים ידונו או יכתבו: האם קרה להם שלא סמכו על מישהו אחר שימלא אחר בקשתם בדיוק כפי שביקשו ממנו? מהי חשיבותה של תחושת אמון במערכת יחסים ומהם הרגשות שעולים כאשר תחושת האמון נפגעת?
לאחר מכן התלמידים יתחלקו לזוגות: כל זוג יכתוב על מקרה שקרה לאחד מהם בו חווה פגיעה באמון שהוא נתן במישהו. כל זוג יעביר לזוג שלימינו את הסיפור והזוג שמקבל את הסיפור יקרא אותו ויציע לזוג הכותב פתרון.

אחים

יחסי אחים, בגלל קרבתם הרבה, יכולים להיות מורכבים מאוד. לפעמים דווקא עם השכנים והקרובים שלנו אנחנו רבים הכי הרבה, בין השאר כי אנחנו חולקים את אותם משאבים או כי יש לנו נקודות השקה רבות ולפיכך גם פוטנציאל רב למחלוקת. המועדות למתח בין קרובים נכונה גם בתוך המשפחה וגם בשכנות עמים. נטיל על התלמידים משימה לבית לחפש בעיתונות או בטלוויזיה דוגמה לסכסוך בין שני עמים שנובע דווקא מתוך קרבתם הרבה זה לזה.
אפשרות נוספת:
התלמידים יתבקשו לחשוב יחד עם הוריהם ואחיהם על מצבים בהם בני המשפחה רבים על משאבים, ויציעו דרכים אפשריות לפתור מצבי חיכוך אלו, כדי להימנע ממצב בו הם לא מרשים לאחיהם "לעבור בשטח שלהם" מחשש שייקחו להם את הדברים.

הספד למנהיג דגול

התלמידים יקראו את ההספד של נועה בן-ארצי לסבה יצחק רבין, לאחר הירצחו, ובו מופיעים דימויים רבים מתקופת המדבר ("עמוד האש לפני המחנה").
התלמידים ישוחחו או יכתבו:
מה צריך להיות בהספד למנהיג? על מה מספרים בו? מה התפקיד של הספד למנהיג דגול? לאחר מכן ינסו התלמידים לכתוב בעצמם הספד משלהם לאהרון ולמרים.

בגוף ראשון

בפרק כ בספר במדבר מתרחשים אירועים קשים עבור משה – הוא חווה אירועים אישיים ולאומיים דרמטיים וכואבים: אחותו, מרים מתה וגם אחיו אהרון, העם כועס עליו, אלוהים מעניש אותו ולא יאפשר לו להכנס לארץ.

התלמידים יכתבו תסריט לסרט המגולל את אירועי הפרק מנקודת מבטו של משה.

החטא ועונשו

התלמידים ישתפו האם קרה להם שקיבלו עונש והעונש לא היה מידתי לדעתם לחומרת המעשה שעשו? מה היתה תחושתם נוכח העונש הלא מידתי שהוטל עליהם וכיצד התמודדו עם תחושה זו?

הוד מלכותו, מלך אדום

התלמידים ייכנסו לנעליהם של משה ואהרון וינסחו מכתב פנייה רשמי למלך אדום, בו יגוללו את בקשתם לעבור עם בני ישראל דרך ממלכת אדום בדרכם לכנען ואת הנימוקים לבקשה.
בפנייה יתייחסו לנדודים ולתלאות שעברו בני ישראל עד כה במדבר, לעבר המשותף בין בני ישראל לאדום, להתחייבות שלא לפגוע בשום רכוש ששייך לאדומים ולנקודות נוספות המוזכרות בפסוקים יד-כא.

סרטונים

תנ"ך בחרוזים (6:00-9:45)
תנ"ך בחרוזים (6:00-9:45)
 במדבר יט - כג, 929
במדבר יט - כג, 929
מספר הסיפורים: במדבר כ
מספר הסיפורים: במדבר כ
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.