חפש ב:

יהושע י - יא: שמש בגבעון דום

יהושע י - יא: שמש בגבעון דום

לאחר כריתת הברית בין הגבעונים לבין בני ישראל חמשת מלכי הדרום חוששים לגורלם ומתאספים להילחם נגד גבעון. הברית בין הגבעונים לבני ישראל בראשות יהושע עומדת למבחן. יהושע נענה מיד לבקשת הגבעונים ויוצא מהגלגל למרדף אחרי מלכי הדרום. הוא מכה מכה מוחצת את צבא חמשת המלכים ואת המלכים עצמם. בעקבות ניצחון זה נכבשו הערים המרכזיות בדרום הארץ ובני ישראל ביססו את שלטונם בכל האיזור. מומלץ לעקוב עם התלמידים אחר השתלשלות האירועים בפרק על ידי סימון המקומות המוזכרים ושרטוט מהלך המלחמה על גבי המפה.

 

במהלך המלחמה הוכיח יהושע כי הוא מנהיג עשוי ללא חת ותכסיסן מצוין. נוסף לכך, שני ניסים גדולים נעשים לו ולעם הנלחם במהלך המלחמה: השמש והירח עמדים מלכת ומפסיקים את תנועתם לפקודתו של יהושע, ובמהלך מנוסתם של מלכי הדרום וצבאותיהם ה' השליך עליהם אבנים גדולות מהשמים.  פרשנויות רבות יסבירו איך התרחשו הניסים.

 

ביחידה זו נתייחס למושגים: קואליציה, ברית, נאמנות, אינטרס משותף, שיתוף פעולה ונבחן עם התלמידים כיצד באים המושגים לידי ביטוי בפרק ובחיי היום-יום בכלל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

מטכסים עצה

משחק תפקידים בו התלמידים יחזרו אחורה בזמן וייכנסו לנעליהם של מלכי הדרום: חמשת המלכים מתכנסים לישיבת חירום בעקבות ברית הגבעונים עם ישראל ומטכסים עצה. התלמידים ימחיזו  את ההתבלטויות והטיעונים של המלכים השונים בעד ונגד יציאה למחלמה נגד האויב מצפון, בני ישראל, ובני בריתם הגבעונים.

 

קואליציה ואינטרס משותף

נפנה את התלמידים להתבונן בחייהם ונשאל אותם: היכן בחיי היום-יום הם מוצאים קואליציות ובריתות? מי המחנות? מה האינטרס המשותף שלהם?

אפשרות אחרת היא להפנות את התלמידים למושג חברות ולשאול אותם:
מיהו חבר? מה נדרש מחבר? האם כשאתם בצרה אתם יכולים לבקש  עזרה מחבר?

בני ברית

נזמין את התלמידים להיכנס לנעליו של יהושע ולכתוב את השיקולים ששקל בעד ונגד היחלצות לעזרתם של הגבעונים. לחלופין אפשר לערוך דיון בכיתה: האם יהושע צריך לצאת להגנת יושבי גבעון אם לאו. החלטתו של יהושע לצאת למלחמה מלמדת על תפיסת עולמו על משמעות הברית שנכרתה עם הגבעונים (על אף שהגבעונים רימו את יהושע והזקנים).

בריתות לאורך הדורות

התלמידים יחפשו עם בני משפחותיהם מידע על בריתות שהיו בעבר ויבררו מה היה האינטרס המשותף לכריתתן. את המידע שאספו יוכלו להציג במצגת שיתופית.

לעצור את מחוגי הזמן

התלמידים ינסו להיזכר במצב בו רצו שהשמש לא תשקע רק כדי שהיום לא ייגמר, וישתפו את הכיתה בעל-פה או בכתב.

70 שמות לירושלים

בפרק זה בפעם הראשונה בתנ"ך נזכר שם העיר ירושלים כפי שאנו מכירים אותו כיום. מכאן ואילך נזכרת העיר בשמה זה יותר מ-600 פעמים. במדרש רבה נאמר: "שבעים שמות ניתנו לה לירושלים".
התלמידים יכינו עם בני המשפחה בבית רשימה של שמות שונים לעיר ירושלים. מי יגיע ל-70 שמות? את השמות שנאספו אפשר לסדר לפי סדר הא"ב או למיין לפי נושאים: מצבה הגיאוגרפי, קדושה, יופי, שמחה, שלום, צדק ואמת.
הצעה נוספת היא לחפש שירים על ירושלים שבהם מוזכרים שמות העיר. אפשר להרחיב את המשימה ולבקש להכין משחק ובו יובאו השמות השונים (דומינו, רביעיות, לוטו וכדומה). 

יוזמה

בפרק באות לידי ביטוי תכונותיו של יהושע: מקיים את הבטחותיו, נאמן ותכסיסן. נבקש מהתלמידים למנות את הפעולות הרבות שעושה יהושע בפרק ומה אפשר ללמוד מכך (שיהושע הוא יזם, מפגין אחריות ופועל למען ביטחון והגנת עמו).
התלמידים ידונו במשמעות המונחים 'יוזמה' ו'יזמות'  ויספרו האם מי מהם לקח על עצמו בעבר יוזמה אישית ועשה מעשה בלי שביקשו ממנו. כדאי לנצל את השיח כדי לעודד את התלמידים למעשי התנדבות ועשייה בכיתה או בקהילה - להיות יזמים, פעילים.  אפשר גם להציע שכל תלמיד ייקח על עצמו משימה ויציע יוזמה שיבצע לבד, או בשיתוף פעולה עם חבריו, במשך תקופה מסוימת.  

המקומון של גבעון

התלמידים ידמיינו שהם עיתונאים מטעם המקומון 'גבעון' וינסחו כתבה עיתונאית בה ידווחו על החששות של אנשי גבעון משגילו כי חמשת מלכי הדרום מתכננים לצאת למלחמה נגדם, ועל הצעדים שבכוונתם לנקוט.

 

סרטונים

חדשות התנ"ך (מדק' 9:55)
חדשות התנ"ך (מדק' 9:55)
כיבוש הארץ, 929 (מדק' 2:40)
כיבוש הארץ, 929 (מדק' 2:40)
פרחים בקנה/ דודו ברק
פרחים בקנה/ דודו ברק
במדבר כט-לו, 929
במדבר כט-לו, 929
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.