חפש ב:

דברים א-ג: פרידת משה - נאום היסטורי

דברים א-ג: פרידת משה - נאום היסטורי

חומש דברים פותח בנאומי משה, המסכמים את ההיסטוריה של העם בשנותיהם במדבר ומנחים אותם לקראת הכניסה לארץ. נאומו של משה מושמע בשנה הארבעים לנדודיהם במדבר (במרחק אחד עשר ימי הליכה בלבד מהר חורב), לאחר ניצחון ישראל על שני עמים חזקים שעמדו בדרכם. זהו נאום פּרֵדה. הנושא הראשון שהוא מזכיר הוא מינוי השופטים שיקלו מעליו את העומס, נושא בו נתקלנו כבר בפרשת יתרו.

עוד מדגיש משה בנאומו את אחריות העם לאירועים. מציין שעד עכשיו הטילו את האחריות על אחרים, על המרגלים שאמרו שהארץ מפחידה, על משה ואהרון ועוד, מעכשיו עליהם לשאת באחריות בעצמם: הם שביקשו לשלוח מרגלים, הם שהתלוננו ישירות בפני האלוהים והם שאמרו דברים קשים על הארץ, ולא המרגלים עצמם. נראה שהסיבה לדגשים אלה בדבריו היא המטרה החינוכית של הנאום - ללמד את העם מוסר השכל ולהסיק מסקנות מאירועי הנדודים במדבר לעתיד, לחיים בארץ ישראל.

בהמשך לכך משה מזהיר את בני ישראל מפני סכנת האמונה באלילים אחרים – עבודה זרה. אם יאבדו את האמונה ולא ישמרו את מצוות האל - אזי עם ישראל יאבד, יתבולל בין העמים האחרים והגלות תהא מנת חלקו. אך אם ישמרו את מצוות האל - יהיה טוב לעם ישראל והם יחיו לנצח על האדמה שהאלוהים נתן להם.

בפרק ג' משה מתחנן לאלוהים לתת לו להיכנס אל הארץ: "אֶעְבְּרָה-נָּא, וְאֶרְאֶה אֶת-הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, אֲשֶׁר, בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן" (דברים ג, 25), אך אלוהים נענה ברשות לראות את הארץ בלבד, ומורה למשה לצוות על יהושע למלא את מקומו. משה מכבד ומקבל את החלטת האל, על אף שסירב לדבר משה שרצה יותר מכול.

על תחושת ההחמצה, העצב והאכזבה הצורבת של משה כתבו משוררים רבים. רחל המשוררת בשירה 'מנגד' כתבה: "בְּכָל צִפִּיָּה יֵשׁ עֶצֶב נְבוֹ/פָּרֹשׂ כַּפַּיִם. רָאֹה מִנֶּגֶד/שָׁמָּה – אֵין בָּא/אִישׁ וּנְבוֹ לוֹ/עַל אֶרֶץ רַבָּה", ואילו יהודה עמיחי בשירו 'משה רבנו כשעמד על הר נבו', מתאר את ההר שהיה "לפרשת מים של געגועיו". הדרך המכובדת שבה מתמודד משה עם האכזבה מזמנת שיעור יוצא דופן על התמודדות עם כעסים ואכזבות ועל קבלת הדין. החיים מלאי אכזבות, חלומות שהתנפצו, תחושות של אי צדק והחמצה, ואופן תגובתו של משה לתחושת החמצה כה עמוקה, עמה ניתן בנקל להזדהות - מהווה דוגמה להתמודדות ראויה ומעוררת השראה. תגובתו של משה היא ביטוי למידת הצניעות שכה אפיינה אותו ואשר בזכותה הפך למנהיג: ההבנה שאין בידי אדם להשיג מלוא תאוותו. עמדה של צניעות וענווה ומתן כבוד למנהיגים הבאים. משה תופס את עצמו כשליח במרוץ שליחים ששיאו בהכתרת יהושע. מן הראוי להעמיק עם התלמידים בסוגייה זו.

סרטונים

תנך בחרוזים:  נאום משה
תנך בחרוזים: נאום משה
שבוע שבוע: ואתחנן
שבוע שבוע: ואתחנן
נאום משה,  929
נאום משה, 929
ספר דברים: עוף גוזל, 929
ספר דברים: עוף גוזל, 929
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.