חפש ב:

שמות א: ראשית השעבוד

שמות א: ראשית השעבוד

האירועים הפותחים את ספר שמות הם מלאי דרמה ותהפוכות: בני ישראל מתרבים ומתחילים להפוך לעם, הם נאלצים ללמוד לחיות עם מלך חדש במצרים ועם חוקיו הדרקוניים שהפכו אותם די מהר למשועבדים, נרדפים ומושפלים.

בגלל הדחיסוּת הרבה של האירועים בפרק, חשוב להקפיד על קצב קריאה איטי וליווי להתפתחויות בעלילה צעד אחר צעד.

עמידת בני ישראל מול קשיי השעבוד וגבורתן של המיילדות העבריות המתעמתות וחותרות תחת הרשע והעוולה, מסכנות את עצמן אבל הולכות עם צו ליבן ומצפונן - הם מקור ללימוד ולהשראה: בני ישראל לא נשברים. נהפוך הוא: "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ" (שמות א) חוויית העבדות במצרים הפכה למעשה לחוויה מכוננת בהיסטוריה של העם היהודי, אליה חוזרים כל הדורות כדי להיזכר בדרך שעבר העם היהודי וכדי ללמוד להעריך את הקיים ולשמור עליו.

הפרק מזמן גם הזדמנות מצוינת לדון עם התלמידים במשמעות מושג 'העבדות המודרנית'- הדברים להם אנו משועבדים בחיינו, הדברים שכובלים ועוצרים את התקדמותנו במישור האישי, המשפחתי, הלאומי וכדומה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

שפרה ופועה: החלטה גורלית

התלמידים ינסו להיכנס לנעליהן של המיילדות שפרה ופועה לאחר שהן יוצאות נסערות מהפגישה עם פרעה בארמון, בה ציווה עליהן להרוג כל בן שנולד לבני ישראל.

התלמידים יתחלקו לזוגות וכל זוג יכתוב את השיחה שהתרחשה בין שפרה ופועה באותו מעמד. בשיחה יבואו לידי ביטוי השאלות: מה הביא אותן להחליט החלטה אמיצה כל כך, ממה הן פחדו, מה חיזק אותן, איך הן תכננו לבצע את החלטתן המשותפת, ועוד. אפשר גם לבקש מהזוגות להמחיז את דוח השיח בין פועה לשפרה ולהציגו בפני הכיתה.

אומץ לב

התלמידים יאספו מידע על דמויות שהפגינו אומץ לב יוצא דופן במהלך ההיסטוריה או שפעלו בניגוד למשטר של רוע ודיכוי. לגבי כל דמות יכתבו מה הפך אותה לאמיצה והאם הם חושבים שפעלה נכון בנסיבות הענין.

פסלי אומץ

בפני התלמידים יוצגו פסלים של אנשים אמיצים מפורסמים (למשל: פסל אלכסנדר זייד בבית שערים; פסל האריה השואג שהוקם לזכר יוסף טרומפלדור וכיוצ"ב). התלמידים יחקרו על הפסלים ועל הדמויות העומדות מאחוריהן ויכתבו כיצד מביעים הפסלים את תכונותיה הייחודיות של הדמות.

עבדות מודרנית

התלמידים ידונו או יכתבו: מהי 'עבדות' לדעתם? האם קיימת עבדות בחיינו כיום? האם אנו משועבדים למשהו או למישהו?

סרטונים

קטע מהסרט 'נסיך מצרים'
קטע מהסרט 'נסיך מצרים'
תנ"ך בחרוזים: משה בתיבה
תנ"ך בחרוזים: משה בתיבה
שבוע שבוע: שמות א
שבוע שבוע: שמות א
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.