דלג אל

בראשית כד: רבקה ויצחק

בראשית כד: רבקה ויצחק

הגיע זמנו של יצחק, בנו של אברהם, להתחתן. אברהם שולח את אליעזר עבדו למשימה החשובה של מציאת אישה ליצחק. אברהם משביע את אליעזר שיעמוד במשימה וימצא אישה ראויה. בקשתו "שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי" (פסוק ב) מתארת קירבה פיזית שמבטאת את השבועה ואת המחוייבות הגדולה בין השניים. החיים של יצחק בארץ כנען כה חשוב לאברהם עד שהוא משביע על כך את עבדו, שהרי אלוהים הבטיח לאברהם את הארץ לזרעו – ועל כן זרעו חייב לחיות בארץ. אליעזר נשלח למולדת הישנה, לארם נהריים, לחפש שם אשה ליצחק. האופן שבו מקבלת רבקה אפשרות להכריע בשאלת עתידה ("נקרא לנערה ונשאל את פיה") הוא ייחודי ואינו תואם סיפורים אחרים במקרא מבחינת יחסם לאישה. ענין זה מעורר את שאלת הבחירה האישית.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

בואי כלה

התלמידים יתבקשו לנסות לדמיין את עצמם בעוד 30-20 שנה: כשהם כבר אנשים מבוגרים, אולי כבר הורים לילדים, וינסו לחשוב: מהי לדעתם התכונה החשובה ביותר בבן הזוג או בבת הזוג (בחבר/ חברה, בעל/אישה)? מדוע דווקא תכונה זו? לאחר מכן יחשבו, אילו תכונות מתוך התכונות שהם מנו "נדרשות" לדעתם מהכלה המיועדת ליצחק, בנו של אברהם?

דייט ראשון

רבקה ויצחק נפגשים ונמצאים לבד בפעם הראשונה. התלמידים יכתבו את הדו-שיח המתנהל בין יצחק לבין רבקה בהיפגשם לראשונה באוהל.

התלמידים יתבקשו לראיין בני משפחה על "פגישה ראשונה" שחוו – סבא וסבתא, הורים, דוד, דודה או כל קרוב משפחה אחר. שאלות לדוגמה: מה הם חשבו לפני הפגישה? מה היה הרושם הראשוני במהלך הפגישה? איך הכירו? אילו תכונות גרמו לרצונם להמשיך להיות בקשר? מתי, איך ולמה החליטו להתחתן?

שבועה

התלמידים ישוחחו או יכתבו: מה המשמעות של "שבועה"? מתי אנחנו נשבעים? על מה אנחנו נשבעים ועל מה איננו נשבעים?

מילה מנחה

התלמידים יבדקו כמה פעמים מופיעה המילה שבועה בפסוקים? (4 פעמים).

3 פעמים מתוארת השבועה בין אברהם לבין העבד שלו, ובפעם הרביעית מתוארת השבועה של אלוהים לאברהם על הארץ. התלמידים יחשבו: מה אפשר ללמוד מזה? מה אפשר ללמוד מכך על חשיבותה של השבועה של אלוהים לאברהם? באיזה אופן עוברת חשיבות השבועה על הארץ לאליעזר עבדו של אברהם?

ללכת אל הלא נודע

התלמידים ידונו או יכתבו: לפעמים גם אתם נערכים לקראת פגישה עם מישהו שאינכם מכירים - חוג חדש, כיתה חדשה, מורה חדשה. איך אתם מרגישים באירועים האלה? אילו מחשבות חולפות לכם בראש? מהן, לדעתכם, התחושות במפגש הראשון בין איש לאישה?

ברכת הדרך לרבקה

התלמידים יכתבו מכתב לרבקה, בו יביעו את איחוליהם לדרכה החדש בארץ חדשה עם בן זוג שמעולם לא פגשה

"גם וגם"

רבקה עשתה את מה שעבדו של אברהם ביקש ממנה וגם מעבר לכך. התלמידים יתבקשו לשחק בבית את משחק ה'גם וגם': על כל בקשה שיבקשו מהם-  ינסו לעשות כדרכה של רבקה: להוסיף ולעשות עוד משהו, מעבר למה שביקשו מהם.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א כא: כרם נבות היזרעאלי
המלך אחאב חומד את כרמו של נבות היזרעאלי ומבקש לקנותו ממנו. נבות מסרב, ואחאב מוותר. אלא, שאיזבל אשתו לא מוכנה לוותר ומשיגה עבורו את הכרם בדרך אלימה ומניפולטיבית
בראשית א (א-יא): בריאת העולם
על פי התנ"ך בריאת העולם התרחשה בשישה ימים. ביחידה זו נתמקד בשני ימי הבריאה הראשונים ובתחילת היום השלישי.
יהושע ו-ח: כיבוש יריחו והמפלה בעי
כיבוש יריחו הוא הראשון במסע הכיבושים של בני ישראל והוא יטביע את חותמו על כיבוש הארץ. יהושע מצווה את העם להחרים את שלל יריחו
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.