חפש ב:

במדבר לה: ערי מקלט

במדבר לה: ערי מקלט

בחברה המקראית רווח מנהג משפחתי-שבטי של גאולת דם: קרובי הנרצח היו הורגים את הרוצח כדי לגאול את דם הנרצח. עם הכניסה לארץ מתחדד הצורך בבניית מערכת הכפופה לחוקים שמטרתם ליצור חברה צודקת. הצווי על בניית שש ערי מקלט נועד להתמודד בכלים משפטיים עם מנהג גאולת הדם, מתוך כוונה ולהכניס את השבטיות לתוך סדר חברתי חדש. ערי המקלט יקלטו רוצח בשגגה ויגנו עליו מפני גאולת דם. כלומר גאולת דם תתאפשר רק אם הרצח היה בכוונה תחילה (חשוב לציין שכל זה מדובר רק בשלב שלפני המשפט. אם יתברר שאדם רצח, בית משפט יעניש אותו ולא מהמשפחה).

לא בכדי ניתן הציווי על ערי מקלט רגע לפני הכניסה לארץ כנען: המעבר משלב הנדודים לשלב התיישבות הקבע הוא הרגע שבו העם מתחיל להיות כפוף לחוקים חברתיים נוסף על מנהגי השבט הקיימים עד אז. בהתיישבות הקבע בארץ נבנית שגרת חיים, ומכורח המציאות שיגרה טומנת בחובה גם פשיעה ופגיעה של אנשים אחד בשני. משה רוצה להעביר לעם ישראל את המסר שבניגוד למסע הארוך במדבר אשר התאפיין בארעיות ובתנועה- המעבר לארץ ישראל מחייב קודים מוסריים חדשים.

בניית ערי מקלט נועדה להגן על רוצח בשוגג, אך גם למתן את התגובה של משפחת הנרצח: לאפשר ליצר הנקמה של קרובי הנרצח לדעוך ולמנוע תגובה קיצונית שבאה מתוך כעס ונקמה גרידא טרם בירור העובדות לאשורן.

כיום הביטוי 'עיר מקלט' התרחב למקום שאליו בוחר אדם לברוח ממצוקותיו, מסבלו ומכאביו ולמצוא בו מרגוע ושלווה. יש מקום לדון ולברר עם התלמידים מהי 'עיר המקלט' שלהם - מהו המפלט הפיסי או הנפשי שלהם בעיתות משבר וקושי.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

עיר המקלט שלי

התלמידים יספרו או יכתבו: מהי עיר המקלט שלהם? לאן הם הולכים אם עשו משהו רע והם פוחדים, או כאשר עשו דבר רע שלא בכווונה? לאן הם הולכים כשהם צריכים מקום שישמור עליהם מכעס חיצוני? כשהם צריכים "לנקות את הראש'?

טעות, טעינו, טועים

התלמידים ישתפו במקרים שבהם הם נמצאו אשמים במעשה לא ראוי שגרמו לו גם אם לא התכוונו לכך (למשל משחק כדור במסדרון בית הספר שהסתיים בשבירת חלון ותשלום של הפוגע בחלון על החלון שנשבר וכדומה).
איזה עונש קיבלו על כך, אם בכלל? האם התחרטו על המעשה? האם הפיקו ממנו לקחים?

משפט צדק

התלמידים ינסו לחשוב על מקרים מהיום-יום שבהם עלולים לפגוע במישהו בטעות. כיצד אפשר למנוע פגיעה בטעות? מדוע עונשו של הפוגע בשגגה שונה מעונשו של הפוגע בזדון, גם אם התוצאה היא אותה התוצאה? האם זה הוגן לדעתם?

שגגה או כוונה תחילה?

התלמידים יכתבו לגבי כל פסוק מרשימת הפסוקים האם הוא מכוון לרצח בשגגה או לרצח במזיד. לאחר מכן ידגישו באדום מילים שמבטאות כוונה תחילה לרצח בזדון (למשל: בְּשִׂנְאָה, בְּאֵיבָה, הִכָּהוּ) ובירוק מילים שמצביעות על טעות אנוש (למשל: בְּפֶתַע, בְּלֹא אֵיבָה).

מעון ומקלט

התלמידים יעמיקו בנושא המקלט הפיסי - מקום המשמש כמקום הגנה ומפלט מפני מפגעים ומצוקות. יחקרו וילמדו אילו סוגי מקלטים קיימים בימינו ואפשר גם לגייס את ילדי הכיתה למבצע התנדבות באחד המקלטים (לילדי פליטים, לחסרי בית, לחיות מחמד וכיוצ"ב), למבצע נקיון במקלט השכונתי וכדומה.

סרטונים

עיר מקלט, אהוד בנאי
עיר מקלט, אהוד בנאי
אדוני השופט, אריק איינשטיין
אדוני השופט, אריק איינשטיין
עיר מקלט (היתולי)
עיר מקלט (היתולי)
במדבר כט-לו, 929
במדבר כט-לו, 929
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.