דלג אל

הצהרת נגישות

דברים לב, לד: פרידת משה

דברים לב, לד: פרידת משה

עם ישראל ממש על סף הכניסה לארץ. הציפייה וההתרגשות לאחר ארבעים שנות הליכה במדבר גדולות מאוד. אך לאדם אחד הציפייה הזאת לא תתממש – משה.

בלימוד הפרקים יש לעסוק בסיבות לעונש שקיבל משה ובמהות העונש, ואף בהצעה הפרשנית לפיה אין המדובר בעונש אלא בפינוי מקום למנהיגות אחרת שמתאימה יותר לשלב החדש אליו העם עובר.

הנאומים כוללים הדגשה של אחדות האל ואהבתו, מניעת עוול ואהבת הצדק, החשיבות והצורך בהושטת עזרה לעני לגר ליתום ולאלמנה, אזכור בחירת העם 'עם סגולה' וחזון קיבוץ הגלויות שהם מהות היהדות בכל הזמנים.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

דף אחרון ביומן

התלמידים ינסו להיכנס לנעליו של משה העומד על הר נבו ויכתבו דף מתוך יומנו בו הוא מתאר את תחושותיו בעומדו על הר נבו וצופה על ארץ כנען.

ציפיות ואכזבות

התלמידים יתבקשו לנסות להיזכר במצב שבו רצו מאוד שיקרה משהו וציפו לו, אך הוא לא קרה. יתבקשו לספר או לכתוב: מה ציפו שיקרה? מי היה אחראי לכך שהדבר לא קרה? האם ניסו להשיג את אותו דבר בדרכים אחרות או שהתייאשו? כיצד הרגישו כשהציפיה לא התממשה? מי או מה להם להתמודד עם האכזבה?

התלמידים יציגו את סיפור הציפייה והאכזבה שלהם בפני הכיתה ויציעו הצעות להתמודדות עם אכזבה.

משה רבנו - "חיים שכאלה"

התלמידים יערכו בכיתה פרידה חגיגית ממשה – ברוח התוכנית 'חיים שכאלה'. כדי שהתלמידים יכירו מעט את אופי התוכנית, נוכל להראות לתלמידים בקצרה את הפתיחה לתוכנית 'חיים שכאלה' שערכו לרבקה מיכאלי.

נכתוב על הלוח רשימה של אירועים חשובים מחיי משה. התלמידים יעלו מזיכרונם אירועים ונוסיף משלנו: משה נשלח בתיבה ליאור ונמשה בידי בת פרעה; משה הורג איש מצרי שהיכה איש עברי; משה והסנה; משה מוציא את בני ישראל ממצרים; משה ואהרון מנצחים בקרב על עמלק; משה מקבל את לוחות הברית; משה שובר את לוחות הברית וכן הלאה.

נחלק את התלמידים לקבוצות של ארבעה ונזמין אותם להכין הצגה או ציור של האירוע. לאחר מכן נבחר מתנדב שיהיה משה ומתנדב שיהיה מנחה האירוע. כל קבוצה תציג בזמנה את האירועים מול משה, והוא יצטרך להגיב לאירוע (מומלץ לבחור תלמיד בעל נטיות משחק ויכולת אלתור).

פרידה מאדם אהוב

התלמידים ישתפו: האם קרה שהיו צריכים להיפרד ממישהו אהוב? האם חששו מהפרידה? למה? מה עזר להם להתמודד עם הפרידה? מה עשוי לעזור לנו באופן כללי להיפרד מאנשים שאהובים עלינו מאוד? מה נשאר אתנו אחרי שהם הולכים? (הסיפורים, התמונות, הזיכרונות).

נוכל לסכם ולומר שבאמצעות ההיזכרות באדם אהוב או בזכות ההליכה בדרכיו הוא ממשיך להיות קרוב אלינו.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שמות יח: יתרו ומערכת המשפט
יתרו מייעץ למשה למנות לו "שרי אלפים, שרי מאות ושרי עשרות" שיסייעו לו בעבודת השפיטה
בראשית כד: רבקה ויצחק
הגיע זמנו של יצחק, בנו של אברהם, להתחתן
שמואל א ט-יא: המלכת שאול
תחילתו של משטר מלוכני בישראל, המשמעויות והישום
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.