חפש ב:

שמות טו-טז: המתקת המים במרה ומן מהשמיים

 שמות טו-טז: המתקת המים במרה ומן מהשמיים

ניסיון ראשון לבני ישראל במהלך הנדודים במדבר. לעם אין מים, הצמא במדבר הצחיח מכביד, כשכבר מוצאים מקור מים מתברר שהמים מרים. בני ישראל מתלוננים למשה, וה' ממתיק את המים בדרך נס.

 

הנסיון המתואר בפרק טז קשור הפעם למחסור במזון.

 

בני ישראל שוב מתלוננים בפני משה: "מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר, בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע: כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה, לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב". ממרחק הזמן ותלאות הנדודים במדבר הזיכרון מתעתע, הם שוכחים כביכול את ימי השעבוד הקשים במצרים ומתרפקים בגעגועים על 'סיר הבשר' שלא באמת היה מנת חלקם במצרים. בתגובה ממטיר אלוהים מן מהשמיים ומעביר לבני ישראל הוראות מפורטות לגבי אופן ליקוט המן: ללקט מדי יום כמות המספיקה לאותו יום בלבד, חוץ מיום שישי שבו יש ללקט כמות כפולה שתספיק גם לשבת, מאחר שהוא יום מנוחה ושביתה מכל מלאכה. ואולם, העם שעדיין נמצא במקום ספקני וחסר ביטחון באלוהים, שרגיל לחיות במחסור ולא בשפע, לא מציית להוראות ואוגר מהמן מדי יום ככל יכולתו.

 

אלוהים מנסה למעשה ללמד את בני ישראל שניים: מחד- ליתן בו אמון ולא לאגור מתוך ידיעה שה' ידאג למחסורם בכל יום. מאידך- לאגור רק בשישי ורק במידה שתספיק ליום נוסף העם צריך להתמודד עם פחדים, ולראות שיש יד מכוונת. העם צריך לגייס אמונה גדולה באלוהיו ובמשה שליחו כדי לצלוח את תלאות המסע במדבר. אך הדרך מתארכת, עמה מיטשטש גם הזיכרון והצמא והרעב נותנים אותותם וסודקים את אמונתם.

 

 

ה"התנפלות" של העם על המן וחוסר האמונה שלו שיהיה אוכל גם מחר מזמן דיון רחב ומעמיק על איפוק ודחיית סיפוקים ותאוות בחיינו: מה המינון הנכון? איך נוהגים באיפוק? כמה כוח דרוש כדי לרסן תאוות ודחפים בתרבות השפע בה אנו חיים?.

 

עוד עולה שאלת "הזיכרון הקצר" וההתרפקות בגעגוע לזכרונות שאין להם באמת אחיזה במציאות, והם רק תוצאת הקושי ומרחק הזמן המשכיח לעיתים את הצדדים הפחות נעימים (ממרחק הזמן הכל נראה 'ורוד' יותר). כדאי לבקש מהתלמידים לשתף בזכרונות עבר שלהם ולהאירם בנקודת המבט שלהם כיום, לשתף גם בחוויות של תסכול שחוו כתוצאה מהצורך לדחות סיפוקים ולגלות איפוק ושליטה עצמית בכל מיני סיטואציות.

 

ניתן ליצור גם חיבור של הנושא לסוגיית הצרכנות הנבונה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

המתקת המר

דיון והעמקה במוטיב המתקת המים. התלמידים יספרו או יכתבו: האם יש דברים בחייהם שהם יכולים להפוך ממר למתוק?

על הלוח אפשר לכתוב את המשפט: 'כשהחיים מביאים לך לימונים, הכן לימונדה' ולשאול את התלמידים:
למה הכוונה בביטוי?
תנו דוגמה למצב שבו הפכתם לימון ללימונדה.

אפשר גם לבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק מצב 'מר' – משהו שקרה לו והיה לא נעים. לאחר מכן הפתקים ייאספו ויחולקו מחדש, כך שכל תלמיד יקבל פתק שכתב תלמיד אחר. התלמידים יתבקשו להציע דרכים להמתיק את המצב 'המר' שקיבלו ולהוציא מתוכו דבר טוב. אפשרות אחרת: כל קבוצה תקבל פתק המציג אירוע שמעורר אינסטנקטיבית תלונה האו תרעומת (למשל: המורה קבעה מבחן מסכם ליום המחרת; הנהלת בית הספר החליטה שרק הבנות תצאנה לטיול השנתי, וכדומה). התלמידים יצטרכו להפוך את האירוע לכזה שמקנה יתרון במקום חיסרון ולהפיק ממנו את המיטב. הגעה לתובנה שהיחס לאירועים שונים שאינם תלויים בנו הוא הרבה פעמים תלוי בבחירה ובנקודת המבט שלנו, ביכולתנו להשפיע על האופן שבו אנו חווים את האירועים.

עיניים גדולות

העם מתקשה ללקט מן בדיוק בכמות המספיקה לו, ורוצה יותר. התלמידים יחשבו על מצבים בחייהם בהם רצו או צרכו מדבר מסוים יותר ממה שהם צריכים (בכל תחום: אוכל, משחקים וכיוצ"ב) ויספרו על האירוע ועל תוצאותיו. על הלוח תיערך רשימה של כל מיני דברים שאנחנו נוטים לחשוב שאנחנו צריכים יותר ממה שאנחנו צריכים באמת. התלמידים ידונו במשמעות הביטוי "שמח בחלקו' ויעמדו על כך שכאשר הם מרגישים שדי להם במה שיש - הם שמחים ומרוצים, וכאשר הם רוצים עוד ועוד- זה גורם להם לחוסר שקט ולעצבנות של ממש.

אוכל לשבת, שמאי והלל

התלמידים יתוודעו למדרש מהתלמוד הבבלי, מסכת ביצה, העוסק בגישות השונות של שמאי ושל הלל: הלל מתרכז בהווה, במה שיש היום, וסומך על אלוהים שיהיה לו גם למחר, ואילו שמאי מדגיש את הדאגה לעתיד. התלמידים יחולקו לשתי קבוצות: 'שמאי' ו'הלל'. כל קבוצה בתורה תנסה לשכנע בצדקת גישתה.

איסוף המן, ג'ימס טיסו

בציור 'איסוף המן' של טיסו, צייר ואומן צרפתי בן המאה ה־19, מרגישים בפעלתנות הרבה ובתחושת הדחיפות שבה פועלות הדמויות. התלמידים יוסיפו בועית מחשבה לאחת הדמויות ויתארו מה עובר בראשה.

צרכנות נבונה

פעילות משותפת של הורים ותלמידים להתנסות של התלמידים בצרכנות נבונה: ההורים יקצו להם תקציב שבו יצטרכו לקנות להם אוכל טעים לכל השבוע. התלמידים וההורים יסתכלו יחד מראש באתרי קנייה ברשת, יחליטו מה בדיוק הם צריכים וכמה, ויתכננו מראש את הקנייה. התלמידים ילכו עם הוריהם לסופר יקנו את מה שתכננו וישימו לב שהם לא מגזימים ולא ממעיטים.

תלות

התלמידים ישתפו בעל-פה או בכתב: מתי בפעם האחרונה הרגישו שהם תלויים במישהו אחר כדי לפתור בעיה שניצבה בפניהם (למשל, תלות בהורים שמסיעים ממקום למקום) איך ההרגשה להיות תלוי במישהו אחר (לא תמיד קלה, גם דורשת מהאחר לתת לנו הרגשה שאפשר לסמוך עליו) דיון והגעה לתובנה שלפעמים אין ברירה וצריך לסמוך על אחר שידאג למה שאנחנו צריכים, והאחר מצידו צריך לתת לנו הרגשה של אמון וביטחון.

ציות ואמונה

התלמידים יסמנו את הפסוקים שבדף העבודה: בצבע אחד יסמנו את ההוראות של משה לעם ישראל על המן, ובצבע אחר את מה שהעם עושה בפועל, וינהלו דיון על הפער שבין ההוראות לבין הביצוע.

סרטונים

במדבר ט-יג, 929
במדבר ט-יג, 929
שבוע שבוע: בשלח (מדק' 2:09)
שבוע שבוע: בשלח (מדק' 2:09)
צרכנות נבונה: מותגים
צרכנות נבונה: מותגים
חינוך פיננסי לילדים
חינוך פיננסי לילדים
ויסעו ויחנו / להקת פיקוד דרום
ויסעו ויחנו / להקת פיקוד דרום
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.