חפש ב:

שמות יח: יתרו ומערכת המשפט

שמות יח: יתרו ומערכת המשפט

פרשת יתרו פותחת בסיפור הגעתם של יתרו, חותן משה, בתו ציפורה (אשת משה) ושני בניה גרשום ואליעזר, לפגוש את משה. רגע אחרי שירת הים וחגיגת הניצחון על מצרים, יתרו שומע את "כל אשר עשה אלוהים למשה ולישראל עמו" (שמות יח, 1), והוא מגיע למחנה בני ישראל יחד עם בתו ושני נכדיו. בפרק ד' סופר כי ציפורה חזרה לבית אביה במדיין ומשה המשיך למצרים בשליחות ה'. עתה בפרק י"ח נראה כי נסגר מעגל ובני משפחתו של משה מצטרפים אל בני ישראל.

למחרת רואה יתרו כיצד משה כורע תחת העומס בשפטו לבדו את העם, ומציע לו לערוך שינוי מהותי במבנה מערכת המשפט: למנות תחתיו שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות שיתווכו בינו לבין העם וישפטו את המקרים הפחות קשים. בכך כונן למעשה יתרו את התשתית למבנה המדורג של מערכת המשפט הקיימת בישראל ובמערכות משפט דמוקרטיות בכללותן.

הפרק מלמד על החשיבות של האצלת סמכויות (ביזור סמכויות), עבודת צוות ובניית היררכיה וענין זה צריך לעמוד במוקד הדיון עם התלמידים.

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

עצות

התלמידים יספרו או יכתבו על מקרה בו עצה שקיבלו ממישהו אחר שינתה את מצבם לטובה או לרעה וידונו בחשיבותם של התייעצות ושיתוף בכיתה ומחוץ לה.

שם המשחק: העוצמות שלי

האצלת סמכויות טובה מחייבת זיהוי נכון של נקודות החוזק של האנשים להם מאצילים את הסמכויות. באמצעות המשחק: העוצמות שלי ניתן להמחיש לתלמידים חשיבותו של הליך ביזור סמכויות מדויק ואחראי.

האצלת סמכויות

רעיון לדיון כיתתי: אילו מחלוקות יש לנו בכיתה? על מה אנחנו רבים ומתווכחים? למי אנחנו פונים לעזרה בפתרון הוויכוח (למחנכ/ת הכיתה, למורים שבכיתה או למנהל/ת)?, מדוע אנחנו לא הולכים ישירות אל המנהל/ת בכל הוויכוחים שלנו?
ובהמשך לכך: מהם התפקידים של מחנכ/ת הכיתה? האם הם רבים או מעטים? האם ישנם אי אלו תפקידים שאתם יכולים לקחת על עצמכם כדי להקל על המחנכ/ת ולייעל את ההתנהלות הכיתתית?

אדוני השופט

התלמידים יכתבו דו-שיח דמיוני בין שני בעלי דין הממתינים בתור להיכנס למשה השופט ולשטוח בפניו את המחלוקת הקיימת ביניהם. בכתיבתם יתייחסו לתחושות, לתקוות ולחששות של המתדיינים בעת המתנתם למשפטם.

סרטונים

עצת יתרו (מדק' 2:25)
עצת יתרו (מדק' 2:25)
דן ומוזלי: בית המשפט
דן ומוזלי: בית המשפט
שוסטר ושוסטר: ביהמ"ש העליון
שוסטר ושוסטר: ביהמ"ש העליון
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.