שופטים י-יב: יפתח הגלעדי

התבנית המאפיינת את ספר שופטים חוזרת על עצמה גם בתחילת יחידה זו: בני ישראל עובדים עבודה זרה ונענשים בשעבוד לעם זר (עמון), הם צועקים לאלוהים, אלא שהפעם אלוהים לא שועה לשוועתם ולא ממנה שופט להצילם. אנשי גלעד פונים אפוא ליפתח הגלעדי ומבקשים שיהיה להם לשופט ולמנהיג. יפתח יוצא לקרב מול בני עמון ונודר נדר קשה ובלתי אפשרי, אותו הוא מוציא לפועל. על רקע אי השתתפות בני שבט אפריים בקרב מול עמון מתפתחת מלחמת אחים עקובה מדם, הגובה קורבנות רבים בקרב בני ישראל.
יחידה זו מזמנת שיח ערכי על גבולות המילים ועל טיבן של התחייבויות שאנו מתחייבים. אדם מחוייב ככלל לעמוד במילתו, ועמידה במילה היא ערך נעלה וקדוש: "מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ כַּאֲשֶׁר נָדַרְתָּ לַה' אֱלֹהֶיךָ נְדָבָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ בְּפִיךָ" (דברים כג, 24). אבל יש מקרים, כמו הנדר שנדר יפתח, בהם כללי המוסר והדת מחייבים דווקא לא לעמוד בנדר, משום שהוא פוגע באחרים או מוביל לתוצאות בלתי אנושיות. יש מקום אפוא לדון עם התלמידים: מתי יש לעמוד במילתנו ובאיזה מחיר? מתי עדיף לא לקיים את הבטחותינו? כיצד עושים זאת?
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{c.label}}{{$last ? '' : ', '}}
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

לאלוהים נמאס?
"וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל" (פרק י', 16).
התלמידים יחשבו ויכתבו מדמיונם מה אומר אלוהים לבני ישראל הפונים אליו לעזרה? מדוע הוא מסרב להיחלץ לעזרתם בזו הפעם? באילו מילים משתמש מי שקצרה נפשו? ("נמאס לי מכם", "אין לי כוח עוד להתאכזב מכם", "לכו מפה" וכן הלאה).
שיבולת או סיבולת?
התלמידים יתבקשו לקרוא בקול את השורות הראשונות של השיר 'שיבולת בשדה' כשהאות ש' נקראת על ידם כאות ס' (המחשה ל"לקות" השפתית של בני אפרים שהובילה לזיהויים בסיפור יפתח).
סוף טוב הכל טוב
התלמידים יכתבו סוף אחר, סוף טוב, לסיפור הנדר ובת יפתח כיד הדמיון הטובה עליהם.