הסביבה היא רכיב חיוני בלמידה – מעין "מורה נוספ/ת". המאפיינים של סביבת הלמידה, הכוללים את המרחב הפיזי, הריהוט, הטכנולוגיה ועזרי ההוראה, משפיעים על הדרך שבה התלמידים לומדים וממלאים את משימותיהם.
בכיתה ההטרוגנית לומדים מגוון תלמידים הזקוקים לסביבת למידה מותאמת למגוון הצרכים שלהם. מודעות לאפשרויות הרבות הקיימות להתאמת הסביבה הלימודית, תאפשר התמקדות בתלמידים, ביכולת שלהם ובצורכיהם ותהפוך את תהליכי ההוראה-למידה למותאמים יותר עבור מגוון רחב של תלמידים.
להלן מספר רעיונות להתאמת סביבת הלמידה ככלי להסרת חסמים, מתוך מודל הקשת – יחידת הנגישות:
אמצעים לארגון
התאמה לתלמידים שיש להם קשיים בקשב ובהתארגנות מסיבות שונות על ידי עזרה בהתארגנות:
- עזרו לתלמידים לארגן את הציוד שלהם.
- למדו אותם להשתמש בעטיפות בסימון הציוד בצבעים שונים.
- הראו להם איך לסדר את הציוד שלהם בתיקיות או בתיקים מרובי תאים.
- עזרו להם להוסיף תזכורות במחשב.
- למדו אותם כיצד מבצעים גיבוי וסייעו להם לבצע גיבוי.
- ספקו לתלמידים את הציוד הנדרש להם בתוך הכיתה.
- דאגו כי בכיתה יהיו עותקים נוספים של ספרי הלימוד.
- הציבו ארונית מרובת מגירות עם חומרים נדרשים וכיתוב ברור על כל מגירה.
פתרונות ישיבה
ישיבה על כיסא שאינו מתאים לנו ואינו תואם לגובה השולחן, יכולה להקשות על הריכוז והקשב לכל תלמיד/ה בכיתה ובפרט לתלמידים עם קשיי קשב וריכוז בלמידה. מומלץ לבחון מספר אפשרויות ליישום בכיתה:
- לבדוק את התאמת הכיסא לתלמיד/ה ולשולחן: לעיתים הפתרון הוא החלפת הכיסא או השולחן ולעיתים הדום קטן לרגליים יכול לפתור את הבעיה.
- לאפשר לתלמידים ללמוד בעמידה – ייתכן והדבר יקל עליהם ויאפשר להם להיות קשובים יותר.
- סיליקון מתחת לכיסאות התלמידים יפחית באופן משמעותי את הרעש הנוצר בעת תזוזת הכיסאות, ויגביר את רמת הקשב הכיתתית.
- לעיתים עוזר להניח כרית על מושב הכיסא (כרית רגילה או מיוחדת, בהתאם לצורך).
- כדורי פיזיו במקום מספר כיסאות – מאפשרים ישיבה וקפיצה בו-זמנית.
- שטיח, פופים – מאפשרים ישיבה נינוחה ואפילו שכיבה.
שולחנות
הזמן הממוצע בו תלמידים נדרשים לשבת מרוכזים ליד שולחן הוא ארוך מאוד. עבור תלמידים המתקשים לשבת זמן רב כל כך, מומלץ לאפשר מצבי עבודה מגוונים:
- הציבו בכיתה שולחן עמידה ואפשרו לתלמידים המעוניינים בכך לבצע את המשימות בעמידה. מחקרים ודיווחים מבתי ספר שכבר משתמשים בשולחן עמידה, מצאו כי שולחנות אלו מעלים את רמת המעורבות במשימה אצל התלמידים בכ-12% ומשפרים את כושר הלמידה. בנוסף נמצא כי האקלים הכיתתי הפך לרגוע יותר, ובעיות בניהול הכיתה פחתו.
- אפשרו לתלמידים לכתוב בשכיבה, לא לאורך זמן, אך לפרקים. כמו בבית, כך גם בכיתה תלמידים אוהבים להפוך את הרצפה לשולחן שלהם. במקרים כאלה שטיח פי-וי-סי שניתן לפרוס בעת הצורך ולאחסן בקלות בפינת הכיתה, יכול לתת פתרון מצוין.
- כתיבה על הקיר או על החלונות: אפשר להדביק דפים על החלון או להיעזר בציפוי ייעודי.
- ניתן להניח על השולחן מפת ניילון המאפשרת כתיבה ומחיקה.
אמצעים להגברת הקשב
התנהלות הכיתה מייצרת רעש רקע תמידי, גם כאשר התלמידים מתבקשים "לעבוד בשקט" ולבטח כאשר אנחנו מכוונים ומעודדים אותם לעבודה קבוצתית. ההקשבה הרציפה למורה בזמן השיעור קשה עבור חלק מהתלמידים, גם אם אין להם הפרעות קשב מאובחנות. אז מה ניתן לעשות?
- שימוש באוזניות
רצוי לאפשר לתלמידים להשתמש באוזניות בזמן העבודה העצמית. אפשר שלא ישמעו כלום או שישמעו מוזיקה שקטה על פי בחירתם. - אמצעי חישה
כדאי לאפשר לתלמידים להשתמש באמצעי חישה שונים כמו כדורי לחיצה, בצק קינטי ועוד. אמצעים אלו טובים במיוחד בפרקי הזמן בהם התלמיד/ה נדרש/ת להקשיב באופן פסיבי יחסית. - יכולת תנועה במקום
משחק ידיים שולחני (אביזר נרכש או אישור לשרבט במהלך השיעור), הוא חיוני עבור תלמידים הזקוקים לתנועה ועשייה, ומתקשים להישאר מרוכזים במצב של הקשבה רציפה. - הפסקות תנועה יזומות
קבוצת ילדים יכולה לצאת לפעילות תנועתית להפוגה ולחזור לשיעור לאחר מכן. - מחיצות
כדאי להשתמש במחיצות מתקפלות כדי לאפשר לתלמידים למקד את הקשב שלהם בקבוצה עמה הם עובדים. - מרחבים נוספים
כדאי לאפשר לתלמידים לעבוד במרחבים נוספים שלא בתוך הכיתה. כך מספר התלמידים בכיתה יפחת ורמת הריכוז של הפרט תעלה.