דלג אל

הצהרת נגישות

סביבת למידה מותאמת ומכילה

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

לעצב את סביבת הלמידה הכיתתית והבית ספרית כך שתיתן מענה למגוון תלמידים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הסביבה היא רכיב חיוני בלמידה – מעין "מורה נוספ/ת". המאפיינים של סביבת הלמידה, הכוללים את המרחב הפיזי, הריהוט, הטכנולוגיה ועזרי ההוראה, משפיעים על הדרך שבה התלמידים לומדים וממלאים את משימותיהם.

בכיתה ההטרוגנית לומדים מגוון תלמידים הזקוקים לסביבת למידה מותאמת למגוון הצרכים שלהם. מודעות לאפשרויות הרבות הקיימות להתאמת הסביבה הלימודית, תאפשר התמקדות בתלמידים, ביכולת שלהם ובצורכיהם ותהפוך את תהליכי ההוראה-למידה למותאמים יותר עבור מגוון רחב של תלמידים.

להלן מספר רעיונות להתאמת סביבת הלמידה ככלי להסרת חסמים, מתוך מודל הקשת – יחידת הנגישות:

אמצעים לארגון

התאמה לתלמידים שיש להם קשיים בקשב ובהתארגנות מסיבות שונות על ידי עזרה בהתארגנות:

  • עזרו לתלמידים לארגן את הציוד שלהם.
  • למדו אותם להשתמש בעטיפות בסימון הציוד בצבעים שונים.
  • הראו להם איך לסדר את הציוד שלהם בתיקיות או בתיקים מרובי תאים.
  • עזרו להם להוסיף תזכורות במחשב.
  • למדו אותם כיצד מבצעים גיבוי וסייעו להם לבצע גיבוי.
  • ספקו לתלמידים את הציוד הנדרש להם בתוך הכיתה.
  • דאגו כי בכיתה יהיו עותקים נוספים של ספרי הלימוד.
  • הציבו ארונית מרובת מגירות עם חומרים נדרשים וכיתוב ברור על כל מגירה.

פתרונות ישיבה

ישיבה על כיסא שאינו מתאים לנו ואינו תואם לגובה השולחן, יכולה להקשות על הריכוז והקשב לכל תלמיד/ה בכיתה ובפרט לתלמידים עם קשיי קשב וריכוז בלמידה. מומלץ לבחון מספר אפשרויות ליישום בכיתה:

  • לבדוק את התאמת הכיסא לתלמיד/ה ולשולחן: לעיתים הפתרון הוא החלפת הכיסא או השולחן ולעיתים הדום קטן לרגליים יכול לפתור את הבעיה.
  • לאפשר לתלמידים ללמוד בעמידה – ייתכן והדבר יקל עליהם ויאפשר להם להיות קשובים יותר.
  • סיליקון מתחת לכיסאות התלמידים יפחית באופן משמעותי את הרעש הנוצר בעת תזוזת הכיסאות, ויגביר את רמת הקשב הכיתתית.
  • לעיתים עוזר להניח כרית על מושב הכיסא (כרית רגילה או מיוחדת, בהתאם לצורך).
  • כדורי פיזיו במקום מספר כיסאות – מאפשרים ישיבה וקפיצה בו-זמנית.
  • שטיח, פופים – מאפשרים ישיבה נינוחה ואפילו שכיבה.

שולחנות

הזמן הממוצע בו תלמידים נדרשים לשבת מרוכזים ליד שולחן הוא ארוך מאוד. עבור תלמידים המתקשים לשבת זמן רב כל כך, מומלץ לאפשר מצבי עבודה מגוונים:

  • הציבו בכיתה שולחן עמידה ואפשרו לתלמידים המעוניינים בכך לבצע את המשימות בעמידה. מחקרים ודיווחים מבתי ספר שכבר משתמשים בשולחן עמידה, מצאו כי שולחנות אלו מעלים את רמת המעורבות במשימה אצל התלמידים בכ-12% ומשפרים את כושר הלמידה. בנוסף נמצא כי האקלים הכיתתי הפך לרגוע יותר, ובעיות בניהול הכיתה פחתו.
  • אפשרו לתלמידים לכתוב בשכיבה, לא לאורך זמן, אך לפרקים. כמו בבית, כך גם בכיתה תלמידים אוהבים להפוך את הרצפה לשולחן שלהם. במקרים כאלה שטיח פי-וי-סי שניתן לפרוס בעת הצורך ולאחסן בקלות בפינת הכיתה, יכול לתת פתרון מצוין.
  • כתיבה על הקיר או על החלונות: אפשר להדביק דפים על החלון או להיעזר בציפוי ייעודי.
  • ניתן להניח על השולחן מפת ניילון המאפשרת כתיבה ומחיקה.

אמצעים להגברת הקשב

התנהלות הכיתה מייצרת רעש רקע תמידי, גם כאשר התלמידים מתבקשים "לעבוד בשקט" ולבטח כאשר אנחנו מכוונים ומעודדים אותם לעבודה קבוצתית. ההקשבה הרציפה למורה בזמן השיעור קשה עבור חלק מהתלמידים, גם אם אין להם הפרעות קשב מאובחנות. אז מה ניתן לעשות?

  • שימוש באוזניות
    רצוי לאפשר לתלמידים להשתמש באוזניות בזמן העבודה העצמית. אפשר שלא ישמעו כלום או שישמעו מוזיקה שקטה על פי בחירתם.
  • אמצעי חישה
    כדאי לאפשר לתלמידים להשתמש באמצעי חישה שונים כמו כדורי לחיצה, בצק קינטי ועוד. אמצעים אלו טובים במיוחד בפרקי הזמן בהם התלמיד/ה נדרש/ת להקשיב באופן פסיבי יחסית.
  • יכולת תנועה במקום
    משחק ידיים שולחני (אביזר נרכש או אישור לשרבט במהלך השיעור), הוא חיוני עבור תלמידים הזקוקים לתנועה ועשייה, ומתקשים להישאר מרוכזים במצב של הקשבה רציפה.
  • הפסקות תנועה יזומות
    קבוצת ילדים יכולה לצאת לפעילות תנועתית להפוגה ולחזור לשיעור לאחר מכן.
  • מחיצות
    כדאי להשתמש במחיצות מתקפלות כדי לאפשר לתלמידים למקד את הקשב שלהם בקבוצה עמה הם עובדים.
  • מרחבים נוספים
    כדאי לאפשר לתלמידים לעבוד במרחבים נוספים שלא בתוך הכיתה. כך מספר התלמידים בכיתה יפחת ורמת הריכוז של הפרט תעלה.

עוד רעיון - תומכי כתיבה

עוד רעיון - תומכי כתיבה

במהלך יום הלימודים, התלמידים נדרשים לכתיבה מרובה. עבור חלקם מדובר במשימה קשה עד בלתי אפשרית מסיבות שונות – קשיים במוטוריקה גסה או עדינה, קשיים מרחביים או תחושתיים ועוד. היכרות עם אביזרים תומכי כתיבה יכולה להוביל להפחתת הבעיה או אפילו להסרת החסם.

  • עבור תלמידים שיש להם קשיים באחיזת העיפרון, מומלץ לרכוש עפרונות משולשים, עפרונות עם שקעים או עם תומכי אחיזה מיוחדים.
  • עבור תלמידים שיש להם רפיון בכתיבה, מומלץ לבחור עפרונות רכים וכהים.
  • לתלמידים עם קשיים בהתארגנות במרחב הדף, מומלץ לתת מחברות מיוחדות עם שורות מודגשות ומשבצות או להמליץ על כתיבה במחברת משובצת (מחברת חשבון).
  • במקרים בהם הקשיים משמעותיים, מומלץ לשקול (בהיוועצות עם מומחי תחום), את המרת הכתיבה הידנית בכתיבה במחשב, לפחות בחלק מהזמן.
  • ניתן לאפשר לתלמיד/ה המתקשה בכתיבה לצלם את הלוח וליצור תיקיית מסמכים בטלפון הנייד.
  • ניתן לקבוע מראש מה נדרש מהתלמיד/ה להעתיק או לכתוב – לדוגמה: עד שתי שורות.

עוד רעיון - אביזרים לניהול זמן

עוד רעיון - אביזרים לניהול זמן

ישנם תלמידים המתקשים לנהל את זמנם, ומחשבותיהם נוטות לנדוד. עבורם ניתן להשתמש באביזרים העוזרים לשים לב לזמן ולתכנן אותו מראש לפי הצורך. בין האביזרים השימושיים:

  • שעון חול
    יש שעוני חול המותאמים ליחידות זמן שונות, ולכן רצוי לרכוש עבור הכיתה מגוון שעוני חול ולהשתמש בהם בעת הצורך.
  • טיימר
    הטיימר יכול להיות כיתתי או פרטני (שולחני).
  • לוחות לתכנון זמן
    ניתן להשתמש בלוחות לתכנון זמן ברמת שיעור, יום, שבוע או חודש.
  • שימוש בכלים שנמצאים בטלפון הנייד
    למדו את התלמידים להשתמש ביומן שלהם בטלפון ובתזכורות שהוא מציע, כדי לתכנן את השבוע שלהם בהיבטים של למידה.

ראו גם את הפרקטיקה: ניהול זמן עצמי של התלמיד/ה

אפשר גם

אפשר גם

עימוד דף עבודה

כדי לאפשר הנגשה של הוראות ודפי עבודה לתלמידים המתקשים בקריאה ולילדים עם קשיי למידה נוספים, נשים לב לכללים הבאים:

  • רווחים בין השורות
    רצוי להשאיר רווח של 1.5 או רווח כפול בין שורה לשורה. הריווח הופך את הקריאה בטקסט לנעימה יותר.
  • הפרדת פסקאות
    זיהוי מהיר של פסקאות עוזר לתלמידים לאתר במהירות את השורה או את הפסקה שהם מחפשים.
  • סוג גופן
    בררו עם התלמידים מהו הגופן הנוח להם לקריאה. גופן אריאל נחשב לקריא ביותר.
  • גודל גופן
    כתבו בגופן בגודל 12 או 14 – זהו גודל הפונט האופטימלי.
  • ישור טקסט
    ישרו את הטקסט לימין. טקסט ממורכז עלול להקשות על תלמידים לקויי למידה.
  • הדגשות
    הדגישו כותרות ומילות מפתח. הדגשת כותרות ומילות מפתח עוזרת מאוד לתלמידים בקריאה המרפרפת, וכשהם צריכים לחזור ולעיין שוב בטקסט שכבר קראו. 
  • הוראות
    כתבו הוראות בשורות נפרדות. כאשר שאלה אחת כוללת הרבה שאלות קטנות, קל יותר לתלמידים להתמודד עם תתי השאלות כרשימה, כשכל הוראה מתחילה בשורה חדשה.

השינויים הגרפיים הללו הם שינויים פעוטים שהופכים את הטקסט למשימה אפשרית עבור התלמידים המתקשים בקריאה. דוגמאות לדפי עבודה נגישים לתלמידים עם ליקויי למידה אפשר למצוא בעוגן – מדור תוכנות וכלים (תחת הכותרת 'תלתן'). ניתן למצוא דפי עבודה במספר תחומי דעת: היסטוריה, גיאוגרפיה, חינוך לשוני, תנ"ך ומתמטיקה.

טיפים

טיפים

רצוי לחשוב על נוחות: מרחב לימודי שאינו נוח לתלמיד/ה או למורה, לא יאפשר למידה מיטבית. עקרון הנוחות מעודד את השימוש באור טבעי, באקוסטיקה טובה, בטמפרטורה מבוקרת, בתאורה, בצבע וברהיטים נוחים.

חשוב לקחת בחשבון שיקולים של הקשר תרבותי: למשל, האם התפיסה התרבותית של קהילת בית הספר מאפשרת לתת לתלמידים לשבת על השולחן? לצאת ללמוד מחוץ לכיתה? לשכב על הרצפה או על שטיח?

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הערכה מסכמת
מבחן סגור, מבחן פתוח, אַנְסִין (קֶטַע עָלוּם), תוצר פיזי, נייר עמדה, עבודת חקר, משוב ועוד – מילון מונחים וכל מה שצריך לדעת על הַעֲרכה מסכמת בסיום יחידת הלימוד
למידה שיתופית
במהלך למידה שיתופית הלומדים מתרגלים תכנון וניהול זמן, מתן וקבלת משוב, לקיחת אחריות, סיגול דפוסי תקשורת חיוביים ולמידה עצמאית. כל אלו הן מיומנויות חיוניות לבו...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.