דלג אל

התאמת שיעור קיים לכיתות הטרוגניות

למאגר הפרקטיקות
התאמת שיעור קיים לכיתות הטרוגניות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

כותב הפרקטיקה:
צוות הפיקוח על היסטוריה בחמ"ד וצוות ההדרכה תשפ"ה, מזכירות פדגוגית

צורך

מורים עובדים בדרך כלל עם חומרים מוכנים מראש לשיעורים, ולעיתים הם נתקלים בקושי להתאים אותם לצרכים המשתנים של כיתות הטרוגניות.
הפרקטיקה עונה על הצורך של מורים להתאים ולרענן מערכי שיעור קיימים לכיתות הטרוגניות ולצרכים משתנים, תוך כדי חיסכון בזמן ושמירה על איכות פדגוגית גבוהה.
הפרקטיקה מאפשרת למורה לקחת חומרי למידה קיימים ולהתאים אותם במהירות וביעילות לאוכלוסיית התלמידים הנוכחית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: בחירת שיעור קיים

  • בחרו שיעור מוכן שעשיתם בו שימוש בעבר, כגון שיעור על חוקי נירנברג, הקמת התנועה הציונית, משטרים טוטליטריים או כל נושא אחר.
  • סכמו בקצרה את הנקודות החשובות בשיעור. זהו מידע שהבינה תעשה בו שימוש.

שלב 2: תיאור השיעור לבינה מלאכותית

  • היכנסו לכלי בינה כמו קלוד או ChatGPT.
  • הציגו לבינה את התיאור של השיעור הקיים:
    - תוכן השיעור (למשל, השיעור עוסק בתוצאות המהפכה התעשייתית).
    - שיטות ההוראה (כמו קריאת מקור ראשוני או דיון כיתתי).
    - אוכלוסיית היעד המקורית.
    - האתגרים או הצרכים של הכיתה הנוכחית.

שלב 3: קבלת הצעות למתודות חדשות

בקשו מהבינה להציע מתודות פדגוגיות, שלא מופיעות במערך המקורי ויכולות להתאים לתלמידי הכיתה. לדוגמה:

  • משחק תפקידים היסטורי שבו התלמידים מדמים דיון תקופתי.
  • יצירת אינפוגרפיקה חזותית על בסיס הנושא.
  • פעילות "גלריית דמויות" שבה התלמידים בונים פרופיל לדמויות מפתח בנושא.
  • אפשר לכתוב פרופמט בסגנון הבא:
    "אנא הצע דרכים להתאים את השיעור לתיאור המאפיינים של הכיתה הנוכחית, תוך כדי שמירה על מטרות השיעור המקוריות".

שלב 4: יישום המתודה החדשה

  • בחרו את הרעיון המתאים ביותר לצורכי הכיתה שלכם.
  • הקפידו לסנן את הרעיונות על פי קריטריונים שונים. למשל:
    - מידת היישומיות בכיתה
    - התאמה לרוח החמ"ד
    - התאמה למשאבי הכיתה
    - התאמה לרמה הלימודית של הכיתה
    - עדכנו את השיעור בהתאם, תוך כדי שילוב המתודה החדשה כחלק עיקרי או משלים לשיעור.
    הכינו מראש את כל הכלים הנדרשים: חומרים, הנחיות לתלמידים ועוד.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לבקש מהבינה (לפני שהיא מציעה מתודות או פרקטיקות חדשות לשיעור) לזהות היכן נקודות החולשה של השיעור. אולי בפתיחה? אולי בהצגת המושג החדש? אולי ביישום?
לאחר זיהוי נקודות החולשה קל יותר להתמקד בהן ולהציע חלופות נכונות יותר.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

מומלץ לעשות הערכת אפקטיביות בסיום השיעור. אפשר לשאול את התלמידים מה הם למדו, אם השיטה סייעה להם להבין את הנושא.
מומלץ לבדוק את עצמנו כמורים, כך שנוכל להתאים טוב יותר ובקלות יתרה את השיעורים לכיתות משתנות.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב לבדוק את התוכן שהבינה המלאכותית מציעה ולוודא דיוק היסטורי.
  • חשוב להגדיר את השאלות לבינה בצורה מדויקת וברורה, כדי לקבל רעיונות פדגוגיים שמתאימים לצורך.

כדאי לשמור את התוצרים המותאמים במאגר אישי לשימוש עתידי.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

Practicing Arguments
The practice will help teachers practice argument analysis with students on a given topic by creating a podcast and summaries using Notebooklm.
חשיבה יצירתית וסיעור מוחות בסיוע בינה מלאכותית
בינה מלאכותית כמקפצה לחשיבה יצירתית, שלב אחר שלב
למידה שיתופית עם chatgpt סביב השיר יאנקעלע של מרדכי געבירטי
פיתוח מיומנויות קריאה, יצירה וחשיבה בקרב תלמידים, תוך כדי תמיכה בלמידה מותאמת אישית ועידוד של סקרנות ולמידה פעילה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.