דלג אל

בינה מלאכותית בשילוב סיפור חסידי אומות העולם

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, חינוך לערכים, הבניית ידע

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך בהוראת שפה זרה (איטלקית / עברית) באופן אינטראקטיבי ומשמעותי, תוך כדי חיבור בהקשר היסטורי וערכי. היא משלבת שימוש בבינה מלאכותית להעצמת חוויית הלמידה, פיתוח מיומנויות שפה, עידוד חשיבה ביקורתית והבנת חשיבותן של מעורבות אזרחית וחמלה.

אבן דרך: ערבות הדדית

מתודה: ניתוח דמות, שיעור רב תחומי

כותבת הפרקטיקה: טיציאנה סונינו, מדריכה ארצית מרכזת איטלקית, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

תהליך יישום הפרקטיקה

הפרקטיקה כוללת כמה שלבים המשלבים למידה חווייתית תוך כדי שימוש בבינה מלאכותית להוראת השפה ולחיזוק ערכים היסטוריים ומוסריים.

שלב 1: חיבור להקשר ההיסטורי

  • הצגת דמותו של ג'ינו ברטלי באמצעות טקסט היסטורי קצר באיטלקית / בעברית.
  • הקרנת מצגת או סרטון על ג'ינו ברטלי ומעשיו בתקופת השואה.
  • יצירת שאלות להבנת הנקרא באמצעות ChatGPT, אשר יסייעו לתלמידים לבחון את הבנתם בטקסט.

שלב 2: תרגול שפה באמצעות AI

  • דיאלוגים ממוחשבים: יצירת שיחות בין ג'ינו ברטלי לניצולים או לדמויות מתקופתו באמצעות ChatGPT.
    א. היכנסו ל-ChatGPT.
    ב. כיתבו בפרומפט:
    צור דיאלוג בין ג'ינו ברטלי לבין ניצול שהוא הציל בשנת 1943. ברטלי מספר לו מדוע הוא מחליט לסכן את חייו ולסייע ליהודים. השיחה תהיה בשפה האיטלקית עם תרגום לעברית.
  • השלמת משפטים: התלמידים יקבלו משפטים עם מילים חסרות ויבחרו את האפשרות המתאימה תוך כדי קבלת הסבר דקדוקי מה-AI.
  • יצירת התאמות מושגים: באמצעות כלים כגון Wordwall או Quizlet, יותאמו מילים מרכזיות לטקסטים או למושגים ההיסטוריים.

שלב 3: פעילות אינטראקטיבית – תרגול שיח דינמי

  • שאלות פתוחות לדיון: דיון כיתתי בנושא אומץ, חמלה ומעורבות אזרחית בהקשר של ברטלי.
  • דימוי תגובות של דמויות שונות: שימוש ב-AI כדי ליצור תגובות אפשריות של דמויות היסטוריות שונות, שיאפשרו לתלמידים להבין נקודות מבט מגוונות ולפתח חשיבה ביקורתית.

שלב 4: יצירה מסכמת בעזרת AI

  • כתיבת מכתב הוקרה: התלמידים יכתבו מכתב תודה לברטלי, וה-AI יסייע להם בהרחבת אוצר המילים לשיפור הניסוח.
  • יצירת כרזות דיגיטליות: התלמידים יכינו כרזות עם סיפורו של ג'ינו ברטלי באמצעות כלים כמו Canva או Genially, בשילוב תמונות, טקסטים וציטוטים.

שלב 5: הערכה ומשוב

  • ביצוע מבחן מסכם, הכולל שאלות פתוחות וסגורות על ג'ינו ברטלי.
  • משוב אישי לכל תלמיד באמצעות AI, שידגיש את החוזקות שלו ותחומים לשיפור בשפה.

פרקטיקה זו יוצרת חוויית למידה מעמיקה וערכית, המשלבת ידע היסטורי עם תרגול שפה חדשני וחשיבה ביקורתית.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

פעילות 1: יצירת תמונה באמצעות DALL·E

- השלב הראשון: המורה מסביר לתלמידים את המשימה – כל תלמיד יצטרך ליצור תמונה באמצעות כלי הבינה המלאכותית DALL·E.

- השלב השני: התלמיד בוחר 4-3 מילים באיטלקית (לדוגמה, bicicletta, gara, corsa, documenti, coraggio, solidarieta, giro d'Italia, giro di Francia) ומזין אותן בכלי הבינה המלאכותית מחולל התמונות, כדי ליצור תמונה התואמת לתיאור.

- השלב השלישי: התלמידים משתפים את התמונות שיצרו עם הכיתה. אפשר להשתמש בכלי Padlet ,Canva ,DALL·E להצגת היצירות.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

יצירת פודקאסטים וסרטונים

התלמידים יוכלו להקליט פודקאסטים קצרים על סיפורו של ג'ינו ברטלי, בשילוב קריינות והסברים בשפה היעד. אפשר ליצור סרטוני אנימציה או מצגות עם קריינות של התלמידים, שבהם הם מסבירים את מעשיו של ברטלי.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

תנאים הכרחיים:

  • ודאו שלכל התלמידים יש גישה למחשבים או לטאבלטים עם חיבור לאינטרנט לשימוש בכלי ה-AI.
  • יש להנחות את התלמידים כיצד להשתמש נכון בכלים כמו ChatGPT ו-DALL·E ,Padlet ,Canva ועוד.
  • אפשר להתאים את רמת הקושי של הפעילויות על ידי שימוש במילים קלות יותר או מורכבות יותר, בהתאם לרמת הכיתה.
חזרה לראש הדף

סרטונים מומלצים להעמקת הידע

ג'ינו ברטלי – חסיד אומות העולם: סרטון קצר של יד ושם המספר את סיפור חייו ומעשיו.
היסטוריה ותעוזה: סרט דוקומנטרי על רוכבי אופניים שסייעו במחתרת במהלך השואה.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

הפרקטיקה נוסתה במסגרת שיעורי איטלקית לתלמידי חטיבת ביניים ותיכון. במהלך היישום, התלמידים גילו עניין רב והיו מעורבים בצורה פעילה בלמידה.
התלמידים הפגינו שיפור משמעותי בהבנת הנקרא והבעת רעיונות בשפה היעד. תרגילי הדיאלוגים תרמו להרחבת אוצר המילים לשיפור השטף הדיבורי שלהם.
יצירת התמונות באמצעות DALL·E הפכה את הלמידה לאינטראקטיבית ומעוררת יצירתיות. דיונים פתוחים אפשרו לתלמידים לפתח חשיבה ביקורתית ולהבין טוב יותר את חשיבות מעשיו של ברטלי.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

توظيف مولّد القصص في تطوير مهارات الكتابة والابداع و التّفكير النّاقد
تسعى هذه الممارسة إلى تلبية حاجة المعلّمين في تعزيز مهارة الكتابة بشكل عامّ وكتابة القصّة بشكل خاصّ. وتحويل النّصّ الأدبيّ (الأمثال الشّعبيّة) إلى قصّة باستخ...
مشاركة التلاميذ في عمليّة التقييم: اختيار أداة التقييم والتقييم الذاتيّ وتقييم الزملاء
يعتبر التقييم جزء لا يتجزأ من عملية التعلم! مهارات التقييم الذاتي وتقييم الزملاء مرتبطة بمدى فاعلية التلاميذ في عملية التعلم، بالإضافة إلى اعتبارهم شركاء في ...
תלמידים חוקרים מתמטיקה
התלמידים נחשפים למאמר מתמטי, מסכמים ומעבדים את המידע בשילוב בינה מלאכותית. מתאים לתלמידים מצוינים ומחוננים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.