דלג אל

Developing Assessment Rubrics for Student-Created Games in English

to all practices
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב, יישום תהליכי הוראה, תכנון ההוראה

Names of practice writers:
Yahel Ox , National Counselor for English, Pedagogical Secretariat

The Need

Teachers need clear guidelines and structured tools for creating effective assessment rubrics to evaluate student-made games in English lessons. This practice provides a systematic approach for developing comprehensive rubrics that ensure fair and consistent assessment.

Back to Top

The Implementation Process

הצעות למהלך

In the first stage, teachers select any AI tool (Claude, ChatGPT or Gemini).

In the second stage, teachers simply copy and paste this prompt into their chosen AI tool: "Hi, I teach EFL to grade ___ students and want them to create games using at least 26 vocabulary words from our unit. Please create a rubric table for primary school English games at CEFR A1 level. Include language use (vocabulary use, simple instructions, basic grammar), game design (how it looks, organization, materials), game rules (clear, easy to play, fun), and educational value (English learning goals, student engagement, practice). Make 3 levels - Excellent (33-40 points), Good (26-32 points), and Needs Improvement (0-25 points), with a total score of 100 points possible. Use simple language that students can understand easily."

In the third stage, teachers review the AI-generated rubric and make any small adjustments needed for their specific class. In the final stage, teachers share the completed rubric with their students.

Back to Top

Another Idea

עוד רעיון

The rubric creation process can be adapted for various project-based learning activities and student products beyond games.
Teachers can use the same structured approach to develop assessment criteria for presentations, research projects, multimedia creations, or any creative student work. By modifying the evaluation components while maintaining the same systematic rubric development framework, teachers can ensure consistent and fair assessment across different types of PBL activities.

Back to Top

Yet Another Idea

ועוד רעיון

Create one flexible rubric template with basic criteria that can be quickly modified for different types of projects and assignments.

Back to Top

Good To Know

כדאי לדעת

When using AI tools to create rubrics, teachers can choose between different platforms. While Claude, ChatGPT, or Gemini work well with the provided prompt, MagicSchool offers a particularly user-friendly option through its dedicated "Rubric" tool that generates rubric tables easily. Simply select the "Rubric" feature in MagicSchool and input your assessment criteria for quick table generation. Remember to specify the CEFR level to ensure the language and expectations match your students' proficiency level.

Back to Top

Your Experience

הניסיון שלך

I have implemented this practice with primary school English students who created video projects and educational games. The rubrics were designed with simple, clear language appropriate for young learners (Pre-A1/A1 level). Using child-friendly rubrics helped even young students understand what was expected of them and improved their project outcomes. When students knew exactly what "good work" looked like through the rubric descriptions, they were more confident and motivated in their creative process.

Back to Top

Responsible Use

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

You might also like...

הבניית ידע בסביבה דיגיטלית
בשיטת למידה מבוססת פתרון בעיה בסביבה דיגיטלית, מוצגת לתלמידים בעיה אותנטית ורלוונטית לעולמם, בלא רמזים ובלא הכוונה לפתרון. הידע נבנה תוך התנסות בפתרון הבעיה,...
מדמות מורכבת לתמונה מתארת
הפרקטיקה מאפשרת לתלמידים להעמיק בהבנת דמויות ספרותית, לייצג אותן ויזואלית ולנתח את הבחירות שלהן, תוך כדי שימוש בכלי בינה מלאכותית להפקת דימויים חזותיים
אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות
לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.
Your Idea is Here!
If YOU have any ORIGINAL lessons that engage your students, digital tools that spark their imaginations, please share them here!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.