רעיונות, פתרונות ואפשרויות, ככל שהם יצירתיים יותר, חדשניים ושונים מהמוכר, עלולים להתקבל בביקורתיות ולעורר התנגדויות, לא בשל איכותם אלא בגלל היותם לא רגילים ולא מוכרים. רעיונות כאלה עלולים להחליש מעמד או כוח של גורמים מסוימים, או לחילופין להקנות כוח ומעמד לאחרים. ייתכן שיתקבלו בביקורתיות גם מסיבות רגשיות, חברתיות ותרבותיות. לכן, ככל שבעל הרעיון יכיר את הפתרון לעומק, ככל ש"משווקת" הרעיון תגיע יותר מוכנה ומכירה את היתרונות והמגבלות שלו ותהיה מוכנה להציג יותר היבטים שלו, כך יוכלו להגן על הרעיון בתעוזה ובביטחון רב יותר.
הצעה למהלך: יתרונות, מגבלות, דרכי התגברות, מעניין (ימד"מ)
כלי זה נועד בראש ובראשונה ללטש רעיון או פתרון נבחר. תהליך העבודה ותוצריו יכולים להוות נימוקים ונקודות חוזק למי שמנסה לשווק רעיון או להגן עליו, ולתת לשומעים תחושה של מקצועיות ועומק.
ראו: ימד"מ – מארגן גרפי להדפסה
- כתבו בראש המארגן הגרפי מהו הרעיון או הפתרון המוצע.
לדוגמה: טיפול בפצע ברגל שזה עתה נגרם, באמצעות בליעת אנטיביוטיקה.
ראו: ימד"מ – מארגן לדוגמה: שימוש באנטיביוטיקה - יתרונות
העלו כמה שיותר יתרונות שיש לפתרון המוצע: חפשו יתרונות בהיבטים שונים, בטווחי זמן שונים (מיידי, קצר, ארוך) ועבור מגוון "אחרים" שהפתרון עשוי להיות רלוונטי להם. - מגבלות
העלו כמה שיותר מגבלות שאתם מוצאים בפתרון. גם המגבלות במגוון היבטים, זמנים ועבור אחרים רבים. - דרכי התגברות
חפשו דרכים (ורצוי יותר מאחת) כדי להתגבר על המגבלות שציינתם. הציעו דרכי התגברות מגוונות ומקוריות. ייתכן שדרך התגברות אחת תענה על יותר ממגבלה אחת. - מעניין
כתבו כמה שיותר דברים מעניינים על הפתרון המוצע: עובדה או מידע שאינם יתרון או מגבלה אך חשוב לשים לב אליהם, שאלות שמעניין אותנו לברר לגבי הפתרון, מה עשו אחרים בהקשר דומה, בזמנים אחרים, במקומות אחרים וכו'. דוגמאות:
- מעניין אם עוד אנשים או חברות נתקלו בבעיה כזו.
- מעניין איך פתרו זאת ב... (מקום או חברה).
- מעניין מי האנשים שהציעו דרכים לפתרון הבעיה או מי עוד עובד על זה בעולם.
- מעניין באילו תרבויות, חברות או מקומות אחרים נושא זה כל כך משמעותי שהשקיעו בו מחשבה.
- מעניין מה יקרה אם לא נתייחס לנושא.
מציאת תשובות או התייחסויות לשאלות "מעניין" יכולה ללטש ולשפר את הפתרון, ומי שמנסה "לשווק" את הרעיון יוכל לחזק את תחושת הביטחון שלו ולהקטין את הסיכוי שיהיה מופתע ממגבלה או מבעיה שיציגו המערערים על הרעיון או הבוחנים אותו בביקורתיות.
הערה: חשוב לעבוד לפי הסדר, מימין המארגן לשמאלו. קודם מחפשים כמה שיותר יתרונות, לאחר מכן מחפשים כמה שיותר מגבלות, ורק לאחר מכן עוברים לדרכי ההתגברות על כל אחת מהמגבלות ול-"מעניין".