דלג אל

תעוזה והתמדה: להגן על רעיונות אל מול לחצים ומוסכמות ולהתמודד עם עמימות ותסכול

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

להגן בביטחון ועם ראש פתוח על רעיונות, להתמיד גם במצבים עמומים ולמרות אתגרים ותסכולים, ולהתמודד עם עמימות, אי-ודאות, אתגרים ותסכול לאורך זמן.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

רעיונות, פתרונות ואפשרויות, ככל שהם יצירתיים יותר, חדשניים ושונים מהמוכר, עלולים להתקבל בביקורתיות ולעורר התנגדויות, לא בשל איכותם אלא בגלל היותם לא רגילים ולא מוכרים. רעיונות כאלה עלולים להחליש מעמד או כוח של גורמים מסוימים, או לחילופין להקנות כוח ומעמד לאחרים. ייתכן שיתקבלו בביקורתיות גם מסיבות רגשיות, חברתיות ותרבותיות. לכן, ככל שבעל הרעיון יכיר את הפתרון לעומק, ככל ש"משווקת" הרעיון תגיע יותר מוכנה ומכירה את היתרונות והמגבלות שלו ותהיה מוכנה להציג יותר היבטים שלו, כך יוכלו להגן על הרעיון בתעוזה ובביטחון רב יותר.

הצעה למהלך: יתרונות, מגבלות, דרכי התגברות, מעניין (ימד"מ)

כלי זה נועד בראש ובראשונה ללטש רעיון או פתרון נבחר. תהליך העבודה ותוצריו יכולים להוות נימוקים ונקודות חוזק למי שמנסה לשווק רעיון או להגן עליו, ולתת לשומעים תחושה של מקצועיות ועומק.

ראו: ימד"מ – מארגן גרפי להדפסה

  1. כתבו בראש המארגן הגרפי מהו הרעיון או הפתרון המוצע.
    לדוגמה: טיפול בפצע ברגל שזה עתה נגרם, באמצעות בליעת אנטיביוטיקה.
    ראו: ימד"מ – מארגן לדוגמה: שימוש באנטיביוטיקה
  2. יתרונות
    העלו כמה שיותר יתרונות שיש לפתרון המוצע: חפשו יתרונות בהיבטים שונים, בטווחי זמן שונים (מיידי, קצר, ארוך) ועבור מגוון "אחרים" שהפתרון עשוי להיות רלוונטי להם.
  3. מגבלות
    העלו כמה שיותר מגבלות שאתם מוצאים בפתרון. גם המגבלות במגוון היבטים, זמנים ועבור אחרים רבים.
  4. דרכי התגברות
    חפשו דרכים (ורצוי יותר מאחת) כדי להתגבר על המגבלות שציינתם. הציעו דרכי התגברות מגוונות ומקוריות. ייתכן שדרך התגברות אחת תענה על יותר ממגבלה אחת.
  5. מעניין
    כתבו כמה שיותר דברים מעניינים על הפתרון המוצע: עובדה או מידע שאינם יתרון או מגבלה אך חשוב לשים לב אליהם, שאלות שמעניין אותנו לברר לגבי הפתרון, מה עשו אחרים בהקשר דומה, בזמנים אחרים, במקומות אחרים וכו'. דוגמאות:
  • מעניין אם עוד אנשים או חברות נתקלו בבעיה כזו.
  • מעניין איך פתרו זאת ב... (מקום או חברה).
  • מעניין מי האנשים שהציעו דרכים לפתרון הבעיה או מי עוד עובד על זה בעולם.
  • מעניין באילו תרבויות, חברות או מקומות אחרים נושא זה כל כך משמעותי שהשקיעו בו מחשבה.
  • מעניין מה יקרה אם לא נתייחס לנושא.

מציאת תשובות או התייחסויות לשאלות "מעניין" יכולה ללטש ולשפר את הפתרון, ומי שמנסה "לשווק" את הרעיון יוכל לחזק את תחושת הביטחון שלו ולהקטין את הסיכוי שיהיה מופתע ממגבלה או מבעיה שיציגו המערערים על הרעיון או הבוחנים אותו בביקורתיות.

הערה: חשוב לעבוד לפי הסדר, מימין המארגן לשמאלו. קודם מחפשים כמה שיותר יתרונות, לאחר מכן מחפשים כמה שיותר מגבלות, ורק לאחר מכן עוברים לדרכי ההתגברות על כל אחת מהמגבלות ול-"מעניין".

עוד רעיון - הצעה למהלך: להגן על הרעיון שלי

עוד רעיון - הצעה למהלך: להגן על הרעיון שלי

"מי שהולך בעקבות ההמון, בדרך כלל לא יגיע רחוק יותר מההמון. מי שהולך לבד עשוי למצוא את עצמו במקומות שאיש לא היה בהם". (מתוך: חדשנות בפעולה, גרוסמן, רוג'רס ומוּר, עמ' 95).

אחד האתגרים העומדים בפני אנשים יצירתיים ויזמים, הוא עמידה מול התנגדויות של אחרים בסביבה. גם אם אנחנו נלהבים מהרעיון שלנו, חשוב שיהיה לנו את הביטחון להגן עליו, ואת היכולת והנכונות לעבוד לקידומו ולמימושו.

ראו: כלי לתלמידים, מעוצב להדפסה

אם רוצים להפוך רעיון למציאות יש לענות תחילה על שתי שאלות:

  • האם הרעיון מספיק "שלכם"?
  • האם הרעיון "שלכם", עד כדי כך שתוכלו לוותר עליו?

תשובה חיובית לשתי השאלות הללו, אף שזו נראית סתירה, היא תנאי בסיסי להשגת מטרתכם. לדוגמה:

האתגר: פסולת פלסטיק רבה זרוקה ברחובות
הרעיון: לתגמל אנשים האוספים מעל 1.5 ק"ג של אשפת פלסטיק מדי שבוע

1. האם הרעיון מספיק "שלכם"?

  • חזון
    דמיינו את הרעיון שלכם מתקיים במציאות: ייתכן שוולט דיסני ראה לנגד עיניו ממלכה קסומה; אדיסון אולי ראה לנגד עיניו חדר מלא אור – חשבו כך גם על הרעיון שלכם.
    בדוגמה של אתגר הפלסטיק: החזון יכול להיות שבכל בי"ס יש משקל עם דלי וכל תלמיד/ה המגיע/ה בבוקר מביא/ה את פסולת הפלסטיק שאספ/ה באזור האחריות שלו/שלה. כל שבוע מחליפים אזור. בסוף החודש נותנים פרס לתלמיד/ה או לכיתה שבה נאספה הכמות הגדולה ביותר של פסולת. רחובות העיר נקיים מפלסטיק לאורך כל השנה.
  • מחויבות אישית
    מה אתם מוכנים להשקיע כדי שהרעיון ייושם? עשו רשימה של דברים שצריך לעשות ולהשקיע בהם זמן, אנרגיה נפשית, כסף, עשייה וכד'. דרגו את המוכנות שלכם להשקיע בכל אחד מהדברים, בסרגל מ-1 עד 10. למשל:
    - באיזו מידה אני מוכנ/ה להשקיע לפחות שעתיים ביום להוצאת הרעיון אל הפועל?
    - באיזו מידה יש לי אנרגיה נפשית להתמודד עם התנגדויות, כישלונות, הצלחות וכד', כדי שהרעיון יצא לפועל?
    - באיזו מידה אני מוכנה לפעול ליצירת קשרים, גיוס אנשים, איסוף בפועל, פתרון בעיות, השגת כלים וכו', כדי שהרעיון יצא לפועל?
  • סמכות
    כאשר אתם משוכנעים ביכולתכם להצליח ולא מחכים לקבל אישור או מינוי מאדם או מארגון חיצוני, יש לכם סמכות פנימית. כשאנחנו מעניקים לעצמנו את הסמכות המלאה הבאה מבפנים, יש סיכוי גדול יותר שהרעיון שלנו יתגשם. בדף המצורף יש איור של גל גדול בים סוער, ומספר דמויות שנמצאות במיקומים שונים ביחס לגל. סמנו את הדמות המייצגת באופן המדויק ביותר את תחושת הסמכות הפנימית שיש לכם ביחס לרעיון שלכם. ראו: איפה הסמכות הפנימית שלי?

2. האם הרעיון "שלכם" עד כדי כך שתוכלו לוותר עליו?
הרעיונות שלנו הם לא אנחנו. חשוב גם לזכור שהתקפה על הרעיון שהבאנו אינה התקפה עלינו באופן אישי. כדי ליישם רעיונות באופן מוצלח ולהיות יצירתיים עד לסוף התהליך, עלינו לקיים קשרים עם אחרים ולהפריד בינינו לבין הרעיון שלנו. לעיתים לאחרים יש את הכוח להפוך את הרעיון למעשה או לפחות לקדם אותו. לכן יש "למכור" להם את הרעיון ולדעת להגן עליו בתעוזה ובהתמדה. לשם כך, שאלו את עצמכם: למי צריך "למכור" את הרעיון? איך מוכרים לאנשים אלו?

  • ערכו רשימה של האנשים שיכולים לעזור לכם, כאלו שיש להם:
  • אפשרות לקבל החלטות ותקציב
  • מומחיות או כישורים להם תזדקקו
  • כוח להשפיע על אחרים
  • משאבים שתזדקקו להם
  • רווח צפוי מביצוע הרעיון

ציינו ליד כל אחד ואחת מה יצא להם מכך שיעזרו לכם ביישום הרעיון שלכם.

  • ערכו רשימה דומה של האנשים שעלולים להתנגד לרעיון או להכשילו – אנשים שחשים שהם עלולים להפסיד יותר מאשר להרוויח, במישורים שונים, אם הרעיון שלכם ייושם.

ראו: כלי לתלמידים, מעוצב להדפסה

ראו למשל בנוגע לפסולת הפלסטיק: טבלת עוזרים/מתנגדים לדוגמה

לאור הבנת הסיבות האפשריות של כל אחת מהדמויות שהזכרתם בסעיפים 1 ו-2, כתבו נקודות לשיחה תוך הדגשת נקודות החוזק של הרעיון בהקשר הנתון או איך חשבתם להתגבר על טענות המתנגדים.
(אפשר להיעזר בימד"מ)

עוד רעיון - קופסה שחורה

עוד רעיון - קופסה שחורה

שאילת שאלות היא אחת הדרכים הטובות והחשובות להבהרת עמימות וליצירת ודאות. אפשר להשתמש במידע שיש ברשותנו למרות העמימות, ולשאול שאלות שהמידע מהווה תשובה עבורן (שאילה לאחור) , לשאול שאלות שמבהירות את הנאמר במידע זה, או לשאול שאלות הנובעות מהמידע אך יוצאות מחוצה לו, לקטעי מידע נוספים.

מטרה: לזהות חפץ המצוי בקופסה סגורה על ידי שאילת שאלות.
הכנה: קופסה (אפשר קופסת נעליים) ובתוכה חפץ מיוחד.

אפשרות א': 21 מי יודע

  • כאשר עובדים בקבוצות, לכל קופסה שחורה יש להוסיף פתק עם שם החפץ, תמונת החפץ או תכונות החפץ שבקופסה, כדי שאחד המשתתפים ידע מה יש בקופסה (אפשר גם לבחור דמות ולשים בקופסה תמונה שלה). התלמיד/ה שצריכ/ה לגלות מה יש בה, שואל/ת שאלות סגורות בלבד (שאלות שהתשובה עליהן כן/לא/תלוי, ומילת השאלה הפותחת שלהן היא: האם). המשתתפ/ת שיודע/ת מה התשובה עונה רק על ידי אישור או שלילת השאלות.
  • תלמיד/ה אחר/ת רושמ/ת את השאלות שנשאלו לפי הסדר ואת התשובה שניתנה עליהן (כן/לא).
  • לרשות השואל/ת 21 שאלות, לכל היותר, כדי לזהות את החפץ שבקופסה.
  • התלמידים ינתחו את השאלות ואת סדר שאילתן וינסו לנסח אסטרטגיה לשאילת שאלות חסכונית שתקדם מציאת מידע יעילה וטובה.

ראו סדרת שאלות לדוגמה: קופסה שחורה – 21 מי יודע

אפשרות ב': אספני הרמזים

  • התלמידים מנסים לזהות מה יש בקופסה. הם שואלים שאלות שיכולות לעזור להם לזהות מהו החפץ ואז מזיזים, הופכים או מטלטלים את הקופסה כדי לאסוף רמזים ותשובות אפשריות לשאלותיהם. בכל מקרה אין לפתוח את הקופסה.
  • תלמיד/ה רושמ/ת את השאלות שנשאלו לפי סדר השאילה ואת התשובות שהתלמידים נתנו לעצמם.
  • בתום כ-10 דקות, על התלמידים להסיק מה יש להערכתם בקופסה ואז יוכלו לפתוח ולראות אם צדקו.
  • התלמידים ינתחו את השאלות ואת סדר שאילתן וינסו לנסח אסטרטגיה לשאילת שאלות במצב דומה בעתיד.

ראו סדרת שאלות לדוגמה: קופסה שחורה – אספני רמזים

לגיוון: אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות, להכין מספר קופסאות (כמספר הקבוצות) ובכל קופסה לשים חפץ אחר. כל פעם תלמיד אחד מבצע את משימת הזיהוי. לאחר הזיהוי בכל הקבוצות מחליפים קופסה עם קבוצה אחרת ותלמיד/ה אחר/ת מנסה לזהות מה יש בקופסה החדשה שקיבלו.

עוד רעיון - משחקי דמיון

עוד רעיון - משחקי דמיון

אפשרות א': מה יקרה אם ...

נסו לתאר מה יקרה במצבים שונים כדוגמת הרעיונות הבאים:

  • לוּ היו מחליפים את מיתרי הנֶבֶל בטלפונים ניידים הוא היה נשמע … (להשמיע)
  • מה יצא מהשילוב של מאוורר ומספריים? (לצייר או להסביר)
  • איך תתאימו כרוב כך שארנב זקן וחסר שיניים יוכל לאכול אותו? (לצייר או להסביר)
  • איך תאכלו תפוח בגודל של חבית נפט? (להדגים או לתאר במילים)
  • איך תשתו קפה מאצבעון? (להדגים או להסביר)
  • מה עוד ניתן לעשות עם משקל מטבח של עד 5 ק"ג? (להסביר)
  • איך גידם יצדיע? (להדגים)
  • מה תרוויחו מקריאה של ספר מהסוף להתחלה? (להסביר)

אפשרות ב': הכי הרבה ...

הציעו לפחות שתי תוצאות או השלכות למצבים הבאים, הפותחות במילים "הכי הרבה...":

  • דוגמה: הבית נעול ואין לי מפתח. 
    - הכי הרבה אלך לחברה עד שאמא תגיע; 
    - הכי הרבה אכנס דרך החלון האחורי שתמיד נשאר פתוח...
  • הסוסים ברחו מהאורווה
  • לא יהיה לי טלפון נייד במשך שבוע
  • כל ערב יהיו לנו 20 אורחים לארוחת ערב
  • נקרעו לי הנעליים ועליי ללכת לביה"ס
  • שכחתי מטרייה ועוד רגע ירד גשם חזק

אפשר גם - חיזוי מיומן

אפשר גם - חיזוי מיומן

לו יכולנו לחזות מה עשוי או עלול להתרחש, הדבר היה מקל עלינו בהתמודדות עם מצבים של עמימות וחוסר ודאות. כמובן שלא ניתן לחזות במדויק את הכול, אך אפשר להתאמן ב"חיזוי מיומן". קיימת חשיבות לחזות גם את ההשלכות של ההחלטות או המעשים שנעשה. ניתן להיעזר במפת חשיבה (שאלות המנווטות אותנו בחשיבה) ובמארגנים גרפיים שונים, וכן במפת חשיבה המותאמת לתלמידים צעירים:

  1. בחרו נושא שאין לכם ודאות לגביו. לדוגמה: ארגון האו"ם מנסה לחזות את תוצאות הקמת סכר על הנילוס הכחול באתיופיה (ראו קובץ מצורף).
  2. כתבו את התשובות לשאלות תהליך החיזוי במארגן גרפי (מצורף: מארגן גרפי ריק).
  • מה עשוי לקרות?
  • אילו ראיות תוכלו לחפש שיצביעו על כך שהתחזית שלכם סבירה? (השערות)
  • אילו ראיות רלוונטיות לבדיקת הסבירות של החיזוי ניתן להשיג? (ממצאים)

בהתבסס על התהליך, האם החיזוי סביר, בלתי-סביר, או לא-ודאי?

אפשר גם - עניין של התמדה

אפשר גם - עניין של התמדה

התמדה היא היכולת והנטייה להמשיך ולפעול למרות הקשיים, האתגרים, התסכולים או הכישלונות שאולי מלווים את העשייה, וזאת עד להשלמת המשימה או עד פתרון הבעיה. מה מאפשר או עוזר לאנשים להתמיד במשימתם? מי שיודע למצוא דרכים שונות ומגוונות לעבוד על משימה, מי שעוסק בניתוח ובהבנת אתגרים, לומד מאי-הצלחות ומשכלל את אסטרטגיות העבודה שלו, יוכל להתמיד במשימה עד השלמתה. להלן מספר פעילויות לחידוד חשיבותה של התמדה:

  • מיהו גיבור?
    "גיבור הוא אדם רגיל אשר מוצא את הכוח להתאמץ ולהתמיד למרות כל המכשולים."
    (כריסטופר ריב, מתוך: ילדותי השנייה)
    כל תלמיד/ה כותב/ת בראש דף מיהו הגיבור או הגיבורה שלו/שלה. מתחת לשם הגיבור/ה יכתבו מה אותו אדם עושה ומדוע הוא או היא גיבור/ה בעיניהם. האם אמירתו של כריסטופר ריב נכונה גם לגבי הגיבור/ה שלכם?
  • מה גורם לאנשים להתמיד?
    על פי ההגדרה המילונית, התמדה היא "עשייה הנמשכת לאורך זמן". באתר אאוריקה מסבירים: "ההתמדה היא תכונה של מי שאינם מפסיקים במה שהם עושים. הם מלאי נחישות להמשיך, שקדנות, עקביות ועקשנות לא מתפשרת, למול הפיתוי להפסיק את המאמץ".
    "עבדתי קשה ועכשיו הגיע הזמן לבדוק כמה עבדתי נכון". (פסקל ברקוביץ', מתוך: ילדותי השנייה)
    צפו בסרטון סיפור על התמדה ומטרותיה, ודונו בשאלות:
  • מה הוביל את גיבור הסרט להתמיד ולהשיג את שרצה?
  • באיזו מידה, לדעתכם, דרכו הביאה אותו להשיג את רצונו?
  • האם הייתם נוהגים אחרת? אם כן, מדוע ומה הייתם עושים? אם לא, מדוע?
  • שאלון התמדה
    כל תלמיד/ה מוזמנ/ת למלא שאלון אישי: עד כמה אני מתמיד/ה? – ראו גרסה להדפסה.
  • מגוון דרכים
    האפשרות לעשות שימוש במגוון דרכים או אסטרטגיות לביצוע המשימה היא אחד הדברים שעוזרים בהתמדה. לכן, נסו להציע מספר דרכים לבצע את המשימה שלכם, במיוחד בשלבים שבהם אתם צופים קשיים.
  • לשחק על המים
    "אני עושה תמיד את מה שאינני יכול לעשות, על מנת ללמוד כיצד לעשותו" (פבלו פיקסו, מתוך: ילדותי השנייה)
    צפו בסרטון: לשחק על המים
  • מה הוביל את גיבורי הסרט להשיג את מטרתם?
  • תנו דוגמאות לאמירתו של פבלו פיקסו בפעולתם של הילדים.
  • מה עזר להם להשיג את חלומם?

כאשר אנחנו לא מצליחים לבצע משימה, חשוב שנדע מה עשינו, ננתח את הצעדים שנקטנו ואת הדרך בה חשבנו, נעריך אותם ונלמד מהם לעתיד.

  • חשיבה על חשיבה
    מומלץ בחשיבה על חשיבה או על ביצוע, להיעזר במארגן גרפי. (ראו: מארגן לדוגמה; מארגן ריק להדפסה). אומנם השפה במארגן מתייחסת לתהליכי חשיבה, אך הוא מתאים גם לתיאור שלבי ביצוע של תהליכים שונים.
    א. בחרו משימה שביצעתם וציינו מהי ומה הייתה מטרתה.
    ב. איזו מיומנות חשיבה הפעלתם?
    ג. כיצד ביצעתם את המשימה ואת החשיבה? (פרטו את השלבים)
    ד. מהם היתרונות ומהם החסרונות של חשיבה בדרך זו?
    ה. מה ניתן לעשות כדי לשפר דרכי ביצוע וחשיבה אלו?
    ו. כיצד תפעילו חשיבה זו בפעם הבאה כשתזדקקו לה?

מומלץ לייצר דף אסטרטגיה, כדי שיהיה לתלמידים "בנק" של דרכי פעולה וכך יהיה להם קל יותר להתמיד.

ראו לדוגמה: דף אסטרטגיה לפתרון מערכת משוואות ממעלה שנייה

טיפים

טיפים

חשוב להכיר היטב את הרעיון שלנו ואת ההשלכות של יישומו, ולהתבונן בו מנקודות מבט של אנשים או גופים שונים המעורבים בעניין. ככל שנגיע מוכנים יותר להצגתו, נצליח מראש למצוא פתרונות או דרכי התמודדות עם נקודות חולשה, ונוכל להגן עליו בביטחון רב יותר.

כדאי להתאמן ביכולת לשחזר את מה שעשינו ואיך חשבנו, כדי שנוכל לנתח ולהעריך זאת וללמוד מכך לעתיד. ממלאכת השחזור והניתוח נוכל לבנות אסטרטגיה שתלווה אותנו בהמשך באתגרים חדשים.

אפשר לפרק משימה מורכבת שהתלמידים מתקשים להתמודד איתה וחווים תסכול, על ידי חלוקה שלה למשימות קטנות. כך התלמידים יוכלו לבנות אסטרטגיות ביתר קלות וסביר שלאט לאט יוכלו להתמודד עם משימות גדולות יותר. ראו דוגמאות לפירוק משימות במספר תחומי דעת

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

ניהול שיחה אישית עם תלמידים
איך נהפוך את השיחה האישית מכלי לפתרון בעיות נקודתיות להזדמנות לחיזוק התלמיד/ה ולהעמקת הקשר מורה-תלמיד/ה?
תרגילי עמדות
על כל אדם מוטלת האחריות לבחון בעצמו את ערכיו ואת עמדותיו. תפקיד המחנכ/ת הוא להנחות את התלמידים ולעזור להם להבהיר לעצמם את עמדותיהם ולהוביל תהליך חינוכי של הב...
למידה עצמאית ושיתופית ברשת
פרקטיקה בהשראת עבודתו החינוכית של פרופ' סוגטה מיטרה, זוכה פרס TED שערך את הניסוי פורץ הדרך "החור שבקיר", ובהשראת המודל שפיתח בעקבות תוצאות הניסוי: סביבת למיד...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.