דלג אל

צ'אטבוט לקידום אורח חיים בריא לבני נוער

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית, שותפויות להצלחת התלמידים   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות, חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה, הערכה ומשוב

צורך

הפרקטיקה נולדה מתוך אתגרים משמעותיים, הכוללים:

  • אפיון צרכים בתחומי הבריאות בקרב בני הנוער, שניתנים לקידום בעזרת בינה מלאכותית להטמעת הרגלים ושינוי התנהגות.
  • שילוב כלי בינה מלאכותית ופרקטיקות הוראה מקדמות בריאות כמענה מותאם אישית לצרכי בני הנוער.
  • טיפוח תפקיד המורה כמנטור אישי- פרסונליזציה של החינוך.
  • צורך בשיתוף פעולה בינתחומי בתוך בית הספר.

למי הפרקטיקה מיועדת

הפרקטיקה מיועדת לתלמידי חט"ב וחט"ע, רצוי שכל המורים יהיו בעלי כישורים בסיסיים של אוריינות דיגיטלית, וכן בעלי נכונות לשילוב בין ידע, סקרנות וחשיבה ביקורתית בלמידה, המוכנים להתנסות בלמידה שלהם יחד עם תלמידיהם.
תלמידים: הפרקטיקה נוסתה עם תלמידי חטיבת ביניים וחטיבה עליונה בבתי ספר מקדמי בריאות. ניתן להשתמש באותו מודל גם בתחומים אחרים בהם הפרויקט עוסק בסוגייה שיש בה עניין משותף למורים ותלמידים בבית הספר.
לדוגמה: סוגיות גלובליות, סביבתיות, חברתיות, כלכליות, ביטחוניות וכד'

כותבות הפרקטיקה: מעין בר יהודה, ד"ר איילת ויצמן - המכון לחקר יישומי בינה מלאכותית בחינוך

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הפרקטיקה מתבססת על גישת למידה מבוססת פרויקטים (PBL) בשילוב בינה מלאכותית (AI)

  1. מגבשים צוות בית-ספרי - גבשי קבוצת מיקוד של מורים ותלמידים בעלי מוטיבציה לקידום אורח חיים בריא בבית הספר כמטרה משותפת.
  2. מציגים את האתגר - בפני כל המשתתפים מוצג האתגר: פיתוח פתרונות מבוססי AI לקידום אורח חיים בריא, המותאמים לצרכים של בני הנוער.
  3. מאפיינים צרכים (פרסונות) התלמידים יוצרים  "פרסונות" המייצגות אתגרי בריאות מעולמם (לדוגמה, שמירה על תזונה מאוזנת לצד חיי חברה). ניתן להיעזר בהנחיות ליצירת פרסונה
  4. יוצרים פתרון לצורך, מבוסס AI על ידי יצירת צ'אטבוט אישי המבוסס על מקורות מידע רלוונטיים לתחום. ניתן להיעזר במצגת המפגש - הנחיות ליצירת צ'אטבוט ובערכת אקוסיסטם לבתי ספר מקדמי בריאות עברית | ערבית
  5. עובדים ביחד מורים תלמידים בכדי לדייק ולעדכן את הצ'אטבוט והמלצותיו. 
  6. מעריכים את הצ'אטבוט על ידי העברתו לאוכלוסיות נוספות בבית הספר (כיתות/ שכבות אחרות) ומקבלים משוב וביקורת בונה להמשך העבודה.
  7. מבצעים רפלקציה על תהליך הלמידה והתוצרים, מפיקים לקחים ומזהים נקודות לשיפור.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון
  • משחוק (Gamification) ניתן לשלב אלמנטים של משחוק, כמו תכנון פעילויות, אתגרים ופרסים אישיים (למשל, על שינה רציפה או שתיית מים), כדי להגביר את המעורבות והמוטיבציה של התלמידים
  • הנחיה הדדית של תלמידים ניתן לפתח רמה נוספת של הנחיה שבה תלמידים ותיקים יותר, שהשתתפו בקבוצת המיקוד, ינחו תלמידים צעירים בנושאי אורח חיים בריא ושילוב כלי בינה מלאכותית
  • יצירת קמפיין לפירסום והעברת הצ'אטבוט לקהילת בית הספר- ניתן להיעזר במצגת המצורפת. 
חזרה לראש הדף

קישורים

ועוד רעיון

דוגמאות לצ'אטבוטים (פותחו בפלטפורמת מג'יק סקול. הכניסה עם הכנסת שם):

דוגמאות לקמפיינים בתי ספריים להשפעה על אורח חיים בריא:

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

טיפים למשתמשים בפרקטיקה

  • המורה כמנטור תפקיד המורה משתנה ממקור ידע למנטור, התומך בלמידה עצמאית, מפתח מסוגלות עצמית של תלמידים ומעודד אותם לחקור, להתנסות ולקחת אחריות על הלמידה שלהם. חשוב שהמורה יקבל את העובדה שהוא אינו תמיד בעל הידע הטכנולוגי העדכני ביותר, וילמד יחד עם התלמידים או אף מהם.
  • שיח דיאלוגי פתוח בין המורה לתלמידים על ידי שאלות פתוחות, אתגור עמדות והובלת תהליכי רפלקציה על הרגלי בריאות.
  • חשיבה ביקורתית על ידי הרחבת השיח, שילוב ידע תיאורטי עם התנסות 
  • אותנטיות והתאמה אישית ההקשר הריאליסטי והפרסונלי של האתגרים (בעיות בריאות מעולמם של בני הנוער) בשילוב עם שימוש בכלי AI יצירתיים, מבטיח אותנטיות, מגביר מוטיבציה ומעורבות, ובונה תחושת אחריות וביטחון עצמי אצל התלמידים.
  • AI ככלי מחבר הבינה המלאכותית (הצ'אטבוט במקרה זה) משמשת ככלי למידה שמחבר בין המורים לתלמידים, משפרת תקשורת ומעצימה את התלמידים לקחת חלק פעיל יותר בתהליך הלמידה.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת סרטוני וסיפורי הסבר מותאמים אישית 6.1
המורים נתקלים בקושי להסביר נושאים ביולוגיים מופשטים ומורכבים בצורה ויזואלית וקלה להבנה, בייחוד לתלמידים המתקשים בלמידה מתוקשבת. סרטוני הסבר מותאמים אישית מאפ...
מיפוי הידע של התלמידים לפני תהליך הלמידה (Pre-test)
מיפוי הידע הקיים נותן למורה תמונה על רמת הידע של הכיתה. תמונה זו יכולה לסייע בהחלטות על בניית יחידת הלימוד, על דגשים שצריך לשים במהלכה ועל ניהול הלמידה לנוכח...
إنتاج فيلم كرتوني قصير من قصص الكتاب المقدس باستخدام الذكاء الاصطناعي
تلبي هذه الممارسة حاجة المعلمين في تقديم قصص الكتاب المقدس بطريقة عصرية وجذابة للطلاب، مع الاستفادة من تقنيات الذكاء الاصطناعي المتاحة.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.