דלג אל

הפקת אוצר מילים מטקסט באמצעות Chatgpt

למאגר הפרקטיקות
הפקת אוצר מילים מטקסט באמצעות Chatgpt
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

כותבת הפרקטיקה:
נג'ם ראבי, מפמ"ר עברית בקדם יסודי וביסודי בחינוך הערבי והבדואי, מזכירות פדגוגית

צורך

קביעת אוצר המילים שנלמד בטקסט בהבנת הנקרא היא מרכיב מרכזי בהצלחת תהליך הלמידה. אוצר מילים מתאים מקל על המורה לקבוע מטרות למידה ברורות ומכוונות לתהליך הוראה ממוקד ואפקטיבי. כאשר אוצר המילים נבחר בהתאם לרמת התלמידים ולתחומי העניין שלהם, הלמידה הופכת רלוונטית, מעוררת עניין ומחוברת לעולמם.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלבי העבודה

שלב 1 - בחירת טקסט בהבנת הנקרא
המורים בוחרים טקסט בהבנת הנקרא מותאם שכבת גיל ורמת תלמידים.

שלב 2 - הדבקת הטקסט ב-ChatGPT
מדביקים את הטקסט ל-ChatGPT.

שלב 3 - ניסוח פרומפט מתאים
מבקשים מ-ChatGPT לקבוע אוצר מילים לא מוכר וחדש לתלמידים (בהתאם לשכבת הגיל).

שלב 4 - משמעות המילים בעברית
מבקשים לקבל תרגום המילים בערבית.

לדוגמה:
בוחרים בטקסט "הגשם הראשון" מתוך מבחן מפמ"ר לכיתות ו'.
מדביקים רק את טקסט הבנת הנקרא (בלי השאלות) לתוך ChatGPT.
מנסחים פרומפט מתאים: בחר 10 מילים חדשות שאינן מוכרות לתלמידי כיתה ו'.
פרומפט 2: תרגם את המילים לערבית.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון
  • אפשר ליצור תמונות הממחישות את פירושי אוצר המילים ולהכין משחק זיכרון (כרטיסיות).
  • אפשר לבקש שהמילים יהיו מנוקדות.
  • שימו לב: חשוב לבצע ביקורת מתמדת על התוצרים שמתקבלים.
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

ChatGPT יכול לעזור בהרחבת הידע על ידי הצגת מילים נרדפות וניגודים, כך שהתלמידים יכירו מגוון אפשרויות לביטוי אותה משמעות.

  • אפשר לבקש פעילויות בנושא מילים ושדה סמנטי: פירוק המילים לשורש, משקל או אותיות שורש (בעברית), דבר שמועיל ללומדי עברית מתקדמים (משפחת מילים מאותו שדה סמנטי).
  • אפשר לבקש מ-ChatGPT להסביר מילים באופן שקשור לרגשות או לחוויות, כדי לעודד חיבור אישי למילים. לדוגמה: בנושא מזג האוויר אפשר לשאול "איך מרגישים כשגשום?"

 

טיפים
  • חשוב להתאים את אוצר המילים לרמת התלמידים.
  • חשוב לוודא שהתרגום מתאים לקונטקסט שבו נעשה שימוש במילה.
  • חשוב לבצע ביקורת מתמדת על התוצרים שמתקבלים.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

מורים רבים נוטים להתמקד בלמידה מכנית של אוצר מילים (שינון והכתבות), ולא תמיד מזהים את הפוטנציאל של שימוש חווייתי ומשמעותי במילים. לכן מורים, שמקבלים מודלינג (הדגמות מעשיות) לאופן שבו אפשר להכניס יצירתיות או פרקטיקות מותאמות אישית בלימוד אוצר מילים, נוטים להרגיש בטוחים יותר לנסות בעצמם. מתן דוגמאות כמו סיפורים, שירים, או משחקים פשוטים סביב המילים הופך את התהליך לנגיש.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוליווד? - הנה אני בא: מדימיון לסרטון בסיוע מודל לשוני, מחוללי תמונה ומחוללי תנועה
פרקטיקה זו מתאימה למורים במגמות קולנוע, תקשורת, מדיה חברתית וניו מדיה, וגם למורים בתחומי דעת אחרים, שמעוניינים להנחות את תלמידיהם להכין תוצר לימודי מסכם של ע...
ספוקן וורד על סוגיה
בינה מלאכותית יוצרת בשירה דבורה (פואטרי סלאם / ספוקן וורד) כמקשרת בין העולם של ימינו לחוכמת הדורות הקודמים בארון הספרים היהודי-ישראלי
על מלאכת התרגום ביצירות ספרותיות
הבנת מלאכת התרגום בספרות.כיצד נצליח לתת לתלמידים את התחושה, ובעקבותיה את ההבנה, של מהי מלאכת התרגום?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.