דלג אל

השוואת חלופות והערכתן בתהליכי קבלת החלטות

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

להשוות באופן שקול ומפורש בין חלופות שונות בתהליכי קבלת החלטות ולהעריך את השלכותיהן.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

במהלך החיים אנחנו צריכים לבחור כל הזמן בין חלופות ואפשרויות בהקשרים רבים – בעת קבלת החלטות, בעת פתרון בעיות, לבחור בין רעיונות, פתרונות, קריטריונים ועוד. בכל המקרים הללו החשיבה שלנו מתכנסת ומעריכה, בוחנת ושופטת את האפשרויות.

1. הצגת הבעיה

נציג בפני התלמידים את העובדה שפעמים רבות בחיים אנחנו צריכים לבחור בין אפשרויות. ההתלבטות עולה כאשר יש כבר מספר אפשרויות שנראות טובות או הגיוניות וקשה להחליט איזו מהן לאמץ. לדוגמה:

  • איך לציין את בת/בר המצווה – האם לעשות מסיבה או להתנדב לטובת הקהילה?
  • לאילו ענפי ספורט לאפשר לפעול בימי קורונה?
  • האם לקנות ג'ינס אחד ממותג יוקרתי, או שלושה ג'ינסים יפים אך ללא מיתוג?
  • הכרעה בין ארבע הצעות שונות, למה לעשות לגיבוש הכיתה?
  • שלושה משרדי ממשלה מציגים דרכים שונות שיש לנקוט כדי לחזור לשגרה ולמנוע הפצת מגיפה.
  • התלבטות באיזו מפלגה לבחור לכנסת מבין מספר מפלגות פוטנציאליות.
  • כיצד לנהוג בכסף שקיבלתי ליום ההולדת – האם....... ? או....... ?
  • באיזו מגמה לבחור?
  • לאיזו חטיבה להירשם?

2. דיון במליאה

נבחר התלבטות אחת לדוגמה ונשאל: איך נחליט מהי האפשרות המועדפת והמתאימה ביותר מכל אלו שהוצעו?

התלמידים יציעו הצעות. סביר להניח שיהיו הצעות לקריטריונים, הצעות לדרך הבחירה, אולי יהיו תלמידים שלא יבינו למה צריך לבחור בכלל: הכול נראה טוב ואפשרי, או שאולי הצעה אחת טובה באופן משמעותי מהאחרות ואין התלבטות.

כאן המקום לדון בשאלה, איך נדע מה הכי מתאים: להסביר את ההבדל בין דרכים להחלטה (הגרלה, הצבעה, החלטה של מנהיג/ת הקבוצה וכד'), לבין קריטריונים. נדגיש שגם הצבעה או החלטה של מנהיג/ה טוב/ה, רצוי שתתבסס על קריטריונים ברורים, ידועים ומתאימים למצב.

למשל: בדוגמה של דרכים לגיבוש הכיתה, ייתכן ויהיו תלמידים שיגידו שנחליט לפי מה שהכי כיפי, מרגש או מלהיב. אחרים יגידו שנחליט לפי מה שאפשרי מבחינה תקציבית, מבחינה בטיחותית, או משיקולי לוח זמנים. יהיו שיציעו לעשות הגרלה בין האפשרויות או לערוך הצבעה. נעודד דיון פתוח והבעה של מגוון דעות.

3. הצעת קריטריונים

בהתאם לאופי ההחלטה שצריך לקבל, בוחרים 5-4 קריטריונים על פיהם נבחן ונעריך את החלופות. לדוגמה: אם עומדות בפנינו ארבע הצעות שונות לגיבוש הכיתה, חשוב להתייחס בבחירה ל:

  • לוח זמנים: כמה זמן עומד לרשותנו לגיבוש? כמה זמן יש להכנות?
  • מקום: האם צריך מקום מיוחד? האם המקום מתאים לכמות התלמידים ולאופי הקהל?
  • בטיחות: האם הרעיון לגיבוש בטיחותי? האם הוא עומד בקריטריונים של משרד החינוך?
  • משאבים: האם נדרש לכך תקציב? אם כן, כמה? האם יש צורך בחומרים מיוחדים?
  • קבלה ואישור סופי: מי צריך לאשר רעיון כזה? מי יכולים להיות השותף לרעיון ומליצי היושר לגביו?
  • ניסיון העבר: האם כבר עשינו זאת בכיתה בעבר? איך היה?
  • גיל: האם הרעיון מתאים לגיל התלמדים ולתרבותם?

הערה: אפשר לתת לכל קריטריון ערך או משקל שונה. למשל, קריטריון מאוד חשוב יקבל ערך 3 וקריטריון לא כל כך חשוב יקבל ערך 1. משקל זה יכול לבוא בהמשך כחלק משקלול הנקודות שתקבל כל אפשרות.

4. עושים סדר בבלגן

כדי להעריך ולשפוט את הרעיונות באופן שקול והוגן – שכל רעיון יישפט על פי אותם הקריטריונים ובאותה חומרה, חשוב לעשות את הדברים באופן מסודר ושיטתי. לשם כך נכתוב בשורה העליונה בטבלה את הקריטריונים שבחרנו בסעיף הקודם. אם קבענו להם ערך שונה, נכתוב אותו בסוגריים. בטור הימני בכל תא נכתוב את אחת האפשרויות שביניהן אנו מתלבטים. עכשיו אנחנו מוכנים לבחון את הרעיונות אל מול הקריטריונים:

  1. נבחר את דרך הסימון בטבלה. למשל: +/-, כן/לא, 1/2/3 (3= מאוד, 2=בינוני, 1=מעט)
  2. נבחן כל אחד מהרעיונות על פי הקריטריון הראשון, ונסמן לידו באיזו מידה מתקיים הקריטריון באפשרות זו.
  3. רק אחרי שסיימנו לבחון את כל הרעיונות על פי קריטריון אחד, נעבור לקריטריון הבא.

נמלא את הטבלה כך, עד שנסיים את בחינת כל האפשרויות על פי כל הקריטריונים, נסכם את הניקוד של כל אפשרות ונבדוק איזו אפשרות קיבלה את הניקוד הגבוה ביותר.

ראו בהרחבה: מטריצה להערכת רעיונות ופתרונות, וכן – סרטון המדגים שימוש במטריצה (ניתן להוסיף כתוביות על ידי לחיצה על הגדרות [גלגל השיניים בשולי הסרטון], שם לבחור כתוביות ואז לבחור תרגום אוטומטי ואת השפה הרצויה – עברית  או ערבית).

ראו גם: טבלה ריקה והסבר מפורט לשימוש בה

דוגמה: טבלה לבחירה מפורשת ושקולה בנושא גיבוש כיתה

5. בוחרים או משפרים

אם אחת האפשרויות שקיבלו ציון גבוה מתאימה ומרגשת אותנו, נעשה בה שימוש. אבל, אם יש אפשרות שאינה טובה דיה ויש לבחון או לשנות אותה – לא חייבים לוותר עליה: אפשר לשפר, ללטש, ולשנות את הדרוש בה כדי להעלות את ערכה, ואז אולי נוכל להשתמש בה.

עוד רעיון - ראש בראש

עוד רעיון - ראש בראש

לעיתים יש מספר אפשרויות שנראות לנו טובות ומתאימות מאוד, וממש קשה לבחור ביניהן. כדי לשקול באופן יסודי מה עדיף, כדאי להשוות כל אפשרות בנפרד אל מול כל אחת אחרת. נוכל לעשות זאת בעזרת המארגן ראש בראש.

ראו בהרחבה: ניתוח השוואת זוגות

לדוגמה: איך נבחר בין חלופות טובות לגיבוש כיתה?

בדוגמה כללנו שלוש אפשרויות שקיבלו את אותו הערך, ושיפרנו שלוש אחרות שהיו פחות טובות ועתה ניתן לעשות בהן שימוש. ראו מארגן לדוגמה

  1. רושמים כל חלופה בשורה נפרדת המצוינת באות (א, ב, ג, ...).
  2. משווים את חלופה א' אל מול חלופה ב'.
  3. מה עדיף בעיניכם ובאיזו מידה?
  4. הקיפו במעגל את האות המייצגת את החלופה המועדפת מבין השתיים.
  5. רשמו במשבצת באיזו מידה עדיפה החלופה שבחרתם על פני האחרת.
    (3=במידה רבה, 2=במידת מה, 1=במידה מועטה)
  6. כך משווים כל אחת מהאפשרויות אל מול האחרות.
  7. מסכמים את הנקודות לכל אחת מהאפשרויות על ידי חיבור המספרים של כל אות שהקפתם. החלופה שקיבלה את מרב הנקודות היא הבחירה שלנו!

ראו גם: סרטון המדגים ניתוח השוואת ראש בראש (ניתן להוסיף כתוביות על ידי לחיצה על הגדרות [גלגל השיניים בשולי הסרטון], שם לבחור כתוביות ואז לבחור תרגום אוטומטי ואת השפה הרצויה – עברית  או ערבית).

עוד רעיון - נקודות מצפן

עוד רעיון - נקודות מצפן

נקודות מצפן

לגבי כל אחת מהחלופות הנראות לנו מבטיחות או מסקרנות, נוכל לשאול את עצמנו ולסמן:

  1. מרגש (E = exciting)
    מה מרגש אותי ברעיון או בהצעה? מהם היתרונות?
  2. מדאיג (W = worrisome)
    מה מדאיג אותי ברעיון או בהצעה? מהם החסרונות?
  3. צריך לדעת (N = need to know)
    מה עוד עליי לדעת או לגלות על אודות הרעיון או ההצעה?
    איזה מידע נוסף עשוי לעזור לי בהערכת הדברים?
  4. השקפה או הצעות להתקדמות (S = Stance or suggestions for moving forward)
    מהי השקפתי הנוכחית או דעתי על הרעיון או ההצעה? 
    כיצד אוכל להתקדם בהערכתי את הרעיון או ההצעה?

לדוגמה, בבחירת האפשרויות לדרך לגיבוש הכיתה – נדגים על אפשרות אחת: טיול ופיקניק בסביבת בית הספר. ה"מצפן" יכול להיעשות כמובן על מספר אפשרויות ועל ידי תלמידים, וכך לעזור להם בהמשך "לשווק" את האפשרות המועדפת עליהם.

ניתן לתעד תגובות תוך שימוש בכיווני המצפן, על מנת לספק עוגן חזותי. לשם כך, ציירו מצפן במרכז הלוח, ובעזרתו תעדו תגובות בהתאם לכיוון המתאים – מזרח (1), מערב (2),  צפון (3), דרום (4).

טיפ: בדרך כלל קל יותר לתלמידים להתחיל עם מה "מרגש" או חיובי ברעיון, ואז לעבור ל"מדאיג" ול"צריך לדעת".

ניתן לבקש מתלמידים לכתוב את העמדות או ההצעות שלהם להתקדמות (4) לאחר הדיון ההתחלתי בקבוצה. לחילופין, ניתן לבקש מתלמידים לנקוט עמדה התחלתית או להעריך את הרעיון או ההצעה לפני שמפעילים את נקודות המצפן, ואז לשאול אותם כיצד השתנתה החשיבה שלהם בעקבות השימוש בכלי.

ראו גם: מארגן גרפי מצפן מעוצב להדפסה

אפשר גם - תו"ת – תוצאות ותולדות

אפשר גם - תו"ת – תוצאות ותולדות

תו"ת – תוצאות ותולדות

תו"ת הוא תמרור חשיבה העוסק במה שעשוי או עלול לקרות לאחר קבלת החלטה. קיימות השלכות מיידיות, והשלכות לטווח קצר, בינוני וארוך. ניתן להיעזר במארגן הגרפי תו"ת.

  • רשמו מהן התוצאות האפשריות.
  • חשבו על היבטים שונים של התוצאות שיש לקחת בחשבון ולבחון.
  • העלו השערות לגבי ההשלכות של תוצאות אלו לטווחי זמן שונים על אנשים וגורמים שונים.
  • אל תשכחו לקחת בחשבון גם את הסביבה.

לדוגמה: מארגן תו"ת – טיפוח פינה בבית הספר כדרך לגיבוש הכיתה.

אפשר גם - האם זה מתאים?

אפשר גם - האם זה מתאים?

האם זה מתאים?

כלי זה מסייע לתלמידים לבסס ולהעריך בצורה יעילה חלופות וברירות בתהליך קבלת החלטות.

1. התאימו את החלופות שלכם לאידיאל

  • חשבו איך יראה הפתרון האידיאלי, והעריכו כל חלופה מולו.
  • שאלו את עצמכם: עד כמה כל חלופה מתאימה לפתרון אידיאלי?

2. התאימו את החלופות שלכם לקריטריונים

  • זהו את הקריטריונים החשובים לכם במצב נתון כדי לשקול ולהעריך כל אחת מהחלופות ביחס אליהם.
  • שאלו את עצמכם: באיזו מידה האפשרות מתאימה לכל קריטריון?

3. התאימו את החלופות שלכם למצב

  • זהו את התנאים והאילוצים – כגון משאבים וזמן, והעריכו כל חלופה ביחס אליהם.
  • שאלו את עצמכם: עד כמה כל חלופה מתאימה למצב?

4. התאימו את החלופות שלכם אליכם באופן אישי

  • נסו כל חלופה על ידי הרצת סרט דמיוני בו אתם מדמיינים את עצמכם מיישמים את החלופה, ונסו לראות כיצד הייתם מרגישים.
  • שאלו את עצמכם: איזו חלופה היא המתאימה לנו ביותר?

לדוגמה: האם זה מתאים לי? בהקשר של אפשרויות לגיבוש כיתה

טיפים

טיפים

בהשוואה בטבלה: קביעת הקריטריונים נעשית בהתאם לנושא שבו צריך לקבל את ההחלטה. כדי לשמור על הוגנות בהערכת האפשרויות חשוב לבדוק את כל האפשרויות על פי קריטריון אחד, ורק אז לעבור לקריטריונים הבאים.

ראש בראש: חייבים להכריע בין שתי חלופות. אם ההתאמה של שתיהן דומה, נסמן את החלופה שיש לה יתרון כלשהו לעומת האחרת. אם שתי חלופות קיבלו בסוף את אותו הניקוד, נבדוק מה העדפנו בהשוואה ביניהן ונבחר את החלופה שהקפנו שם.

נקודות מצפן: כדאי בהתחלה להדגים את המהלך  במלואו כדי לסייע לתלמידים לבנות את רעיונותיהם על גבי הרעיונות של חבריהם.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

פרקטיקות לפתיחת שיעור
איך לנצל את זמן ההתארגנות בתחילת השיעור לפעילות ממוקדת שתאפשר כניסה ללמידה באופן ברור, עצמאי, מיידי ומכבד ותשפר את האווירה ואת האקלים בכיתה
הערכה פנימית במסגרת למידה היברידית
למידה היברידית המשלבת תהליכי הוראה-למידה פיזיים ומקוונים, דורשת גם חשיבה מחודשת על כלי הערכה מותאמים. איך נדע לבחור את כלי ההערכה המתאימים לנו? ואילו מאגרים ...
הכנת תוכנית עבודה שנתית לכיתה
תכנון שנתי לשם השגת היעדים הלימודיים והחינוכיים מבטיח עוגן לעשייה בבית הספר. היעדר התכנון הוא פוטנציאל להיפוך סדר העדיפויות: התעסקות במה שדחוף ועכשווי ולא במ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.