דלג אל

חיבור נושאים אקטואליים לחומר הנלמד

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים

מטרה

לקשר בין אירועים אקטואליים לבין נושאים בתוכנית הלימודים ולפתח חשיבה ביקורתית ויכולת לנקיטת עמדה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך
  1. נחשוב אילו נושאים אקטואליים שעומדים על סדר היום יכולים להתחבר לתוכנית הלימודים.
    למשל: פדיון שבויים, משבר אקלים, תרומת איברים וכד'.
    נעורר את סקרנותם של התלמידים על ידי שאלה, תמונה, כתבה מהעיתון או סרטון.
    נעודד הבעת רגשות ושיתוף בידע הקודם שלהם בנושא: מה שמעתם על זה? מה ראיתם בחדשות?...
    כשצפוי אירוע משמעותי בקנה מידה עולמי, ארצי או יישובי – כדאי לחשוב מראש איך לשלב התייחסות אליו ברצף השיעורים. לדוגמה: לקראת בחירות לכנסת או למועצת העיר נוכל לשלב אירוע בחירות שקשור לתכנים הלימודיים שלנו, להקים מפלגות שינסו לשכנע בנושא מסוים ולקיים הצבעה בקלפי.
  2. נמקד את הדיון באמצעות ניסוח שאלה פורייה – שאלה פתוחה, מערערת, עשירה, רלוונטית וטעונה. למשל:
    מהי ציונות היום? (היסטוריה)
    האם מדינה דמוקרטית יכולה להיות יהודית ולהיפך? (אזרחות)
    האם האדם הוא תוצר של תורשה או סביבה? (ביולוגיה)
    עד כמה דרמטית התחממות כדור הארץ? (רב תחומי)
  3. נזמין את המשתתפים לאתר מידע רלוונטי ממקורות שונים: עיתונים, אינטרנט, ראיונות...
    לאחר שאספו מידע, נבקש מהם להביע עמדה משלהם בנושא האקטואלי, שתהיה מבוססת גם על הידע שרכשו במהלך לימוד התכנים מתוכנית הלימודים.
  4. ננחה את התלמידים לנסח מגוון דעות ועמדות אפשריות בנושא.
    אפשר לערוך משחק תפקידים, רב-שיח או במת דיון להצגת עמדות שונות.
  5. לסיום נזמין את המשתתפים להתבונן על התהליך שעברו, ולשתף בתובנות שלהם על ידי דיבור, כתיבה או יצירה. נשאל:
  • האם לאחר החיבור לאקטואליה גיליתם משהו חדש לגבי החומר הנלמד?
  • האם התובנות מהחומר הנלמד השפיעו על עמדתכם ביחס לנושא האקטואלי?
  • האם יש לכם תובנות שמשפיעות על הרצון שלכם להשפיע? לפעול במסגרת אזרחית כלשהי?

ראו גם: דף עבודה מעוצב להדפסה

עוד רעיון - כרטיסי רגשות

עוד רעיון - כרטיסי רגשות

בעקבות אירוע אקטואלי מסעיר (כגון ירי טילים לעבר ישראל), נכין כרטיסים שעליהם כתובים רגשות שונים, רגש אחד על כל כרטיס, ונפזר את הכרטיסים על רצפת החדר.
רגשות לדוגמה: שמחה, אושר, הנאה, ביטחון, תקווה, התלהבות, גאווה, אהבה, התרגשות, חיבה, רוגע, סיפוק, הזדהות, הבנה, הפתעה, מבוכה, שעמום, כעס, צער, תסכול, כאב, חוסר אונים, פחד, בדידות, עצב, תוקפנות, אכזבה, בושה, דאגה, רחמים, מחנק, חוסר ביטחון, עלבון, ייאוש, אדישות, ניכור, געגוע.
כל משתתפ/ת נוטל/ת כרטיס אחד, על-פי בחירה, ומסביר/ה מדוע בחר/ה בו. הדיון על הרגשות הוא אמצעי מעורר לדיון הערכי שיבוא בעקבותיו.

עוד רעיון - אקטואלי בדיגיטלי

עוד רעיון - אקטואלי בדיגיטלי

שימוש בכלים דיגיטליים מגוון את הלמידה בכיתה ומעודד התייחסות לנושאים אקטואליים. לדוגמה:

עוד רעיון - מערך לשיח על נושא טעון

עוד רעיון - מערך לשיח על נושא טעון

כיצד נוכל לעזור לתלמידים להתמודד כאשר העולם מבחוץ נכנס לתוך הכיתה?

כאשר במרחב הבית ספרי והכיתתי עולים לדיון נושאים מורכבים או טעונים כגון פוליטיקה, לחץ חברתי, דימוי גוף וכו', מורים רבים מוצאים את עצמם מתמודדים עם קושי בניהול דיון מותאם החורג מתוכנית הלימודים, כזה המעורר תחושות עזות בקרב המשתתפים. מטרת הכלי המתואר כאן היא ליצור מרחב מוגן לדיון באווירה לא-שיפוטית, מתוך התבוננות, הקשבה ואמפתיה.

1. בחירת הנושא

מחליטים מראש על נושא או אירוע שרוצים לעסוק בו, נושא טעון שלדעתנו נדרש וחשוב להתייחס אליו במרחב הבית ספרי. לדוגמה: מחלוקת פוליטית שנמצאת בכותרות (תחבורה ציבורית בשבת), זכויות אדם (חוק הפונדקאות למשל), מקרה שיימינג בבית הספר או בעיר וכד'.

2. איסוף נתונים ושיתוף ידע

באופן מסודר ושקוף, מאפשרים לתלמידים לשתף בידע, במחשבות ובתובנות שלהם בעקבות האירוע. אפשר לפתוח בשאלה פתוחה עד כמה שניתן, כגון: האם שמעתם על... מה אתם יודעים על מה שקרה ב...

3. שיח רגשי

מקיימים שיח על השאלה: כיצד נושא זה גורם לי להרגיש. ניתן להשתמש בדף אימוג'י או בכל כלי אחר שיעודד את התלמידים לבטא תחושות ורגשות כלפי הנושא.

4. דיון במליאה

בעקבות הדיון בוחנים במליאת הכיתה את הרגשות שעלו ובודקים מתי רגשות אלה עלו בנו בעבר. נקפיד לאפשר מגוון דעות ותגובות, נשים לב שכל מי שרוצה לקחת חלק קיבל/ה הזדמנות להביע עמדה, ונזכיר לתלמידים להיות קשובים לחבריהם ולהגיב באופן מכבד.

5. איסוף שאלות וסיכום

לסיכום נזכיר את הדעות השונות שעלו וניתן להן לגיטימציה, ונאסוף מהתלמידים שאלות שעולות בהם לאחר קיום הדיון. במידת הצורך, אפשר לקבוע דיון נוסף בימים הקרובים כדי לסגור את הנושא או להמשיך לדון בו בצורה פתוחה ומכבדת.

(מבוסס על פיתוח מערך למפגש שיח בנושא טעון, תיכון ע"ש זיו ומרקס ירושלים, מסלול חממו"פ, משה"ח)

ראו דוגמה לתבנית מערך שיח

אפשר גם - תמונות מספרות

אפשר גם - תמונות מספרות

מדפיסים מגוון תמונות הקשורות לנושא הנדון והמציגות אותו מנקודות מבט שונות. רצוי שמספר התמונות יעלה על מספר המשתתפים. פורשים את התמונות על רצפת החדר. כל משתתפ/ת בוחר/ת באחת התמונות, מציע/ה לה כותרת ומסביר/ה את הבחירה.

לדוגמה: כשלומדים על משבר האקלים, אפשר לבחור תמונות של אזורים שונים בעולם שסובלים מבצורת, הצפות, תופעות טבע קיצוניות וכדומה, תמונות של מובילי דעה בתחום (אל גור, גרטה טונברג וכד'), תמונות של מפעלים מזהמים, מתקני אנרגיה שונים ועוד.

התמונה היא אמצעי תקשורת חשוב. באמצעות עדשת המצלמה, חלק מן המציאות מתוחם ומועבר לצופה. לעתים, דמיונה של התמונה למציאות יוצר אצל הצופה תחושה שהוא היה שם, באירוע, ואולי אפילו השתתף בו בדרך כלשהי. התמונה מבליטה אלמנטים שונים ומנוגדים ויוצרת דרמה, קונפליקט, "סיפור טוב". היא פועלת על כל אחד ואחת מאתנו בדרכים שונות, מעבירה מסרים, רגשות, עמדות ופרשנות ומעוררת תגובות רגשיות, אסוציאציות ומחשבות.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אמפתיה לזולת
"מבטאמפתי" – פיתוח המודעות והיכולת של ילדים לראות את נקודת מבטו של האחר ולהתייחס לכך באופן רגשי ומקבל
פרקטיקות לניהול שיעור תקין ומניעת הפרעות
אחד האתגרים של מורה בכיתה הוא יצירת תרבות כיתתית מכבדת, דינמית ונעימה המחזקת תחושות של שותפות וערבות הדדית. פרקטיקות שמעודדות למידה פעילה ומעורבות גבוהה בנעש...
ניהול דיון
איך נְלמד את התלמידים לנהל דיון בכיתה באופן סובלני, מנומס ומכבד המאפשר הקשבה וביטוי אישי? כלים לעבודה בכיתה: חפץ דיבור, אקווריום, שיקוף ועוד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.