מדוע חשוב לקיים שיחות אישיות?
שיחות אישיות הן הזדמנות לקרבה, לביסוס קשר ולהעמקת היכרות. בשיחות האישיות התלמידים חשים מכובדים ועטופים, המורה חש/ה מבוגר משמעותי ונוכח, והקשר הבין-אישי מתעצם.
מה מיוחד בשיחה אישית סביב שאלון?
השאלון משמש כלי מתווך אשר מסייע הן לתלמיד/ה והן למורה:
- לתלמיד/ה מסייע השאלון להתבטא ולשתף: בעזרת השאלות המנחות קל יותר לארגן את המחשבה, להתמקד ולהעלות נושאים.
- למורה מסייע השאלון בהבניית השיחה, בהעברת מסר של פתיחות לנושאים מגוונים, ובהתכוונות לנושאים שחשובים למורה.
חשוב לזכור שהשאלון הוא כלי ולא מטרה. במפגש עם תלמיד או תלמידה שהשיחה עמם קולחת ומתרחקת מהשאלון, אפשר להניח את השאלון לרגע בצד ולהתמסר לנושא שהתלמיד/ה מביא/ה, שכן כנראה שזה הנושא החשוב מבחינתם.
ראו: עקרונות רכים לניהול שיחות עם תלמידים
וראו גם הפרקטיקה: ניהול שיחה אישית עם תלמידים
קלפי שאלות
- נכתוב מראש 10 שאלות או משפטים על גבי קלפים. לדוגמה:
שאלות
- איך אני מרגיש/ה היום?
- מקרה משמח/עצוב/מרגיז שקרה לי
- חוג או פעילות שאני אוהב/ת
- מה חדש במשפחה שלי/ביני לבין החברים שלי?
- משהו שרציתי לבקש ממך, המורה...
- מהם החלומות שלי? מהן הדאגות שלי?
- איזו משאלה הייתי שמח/ה שתתגשם?
- מה אני רוצה שכולם בכיתה ידעו עלי?
משפטי השלמה
- הייתי רוצה שכולם ידעו ש...
- הלוואי שהיית יודע/ת עלי ש...
- כולם מכירים אותי בתור...
- בבית הספר חשוב לי מאוד ש...
- לפעמים בזמן השיעורים אני...
- לפעמים בזמן ההפסקות אני...
ראו קלפי שאלות ומשפטים - גרסה להדפסה
- במהלך השיחה נציע לתלמיד/ה לבחור שאלה ולענות עליה,
או לשלוף באופן אקראי קלף ולענות על השאלה שמופיעה בו. - אם התלמידים משתפים בקושי או בצורך מסוים, נבדוק יחד איך הם רוצים שנסייע להם ונבסס השיחה על כך.
אפשר גם להציע שכל אחד מאיתנו לסירוגין – המורה והתלמיד/ה – נבחר קלף ונענה על השאלות.
ראו גם: שאלות שתמיד רציתי לשאול: קלפים לניהול שיחה אישית, בתוך: בית ספר מתמיד, עמ' 99