כלי זה מחדד את ההבדלים בין זרים, מכרים, חברים ושותפים, ומדגיש את חשיבותה של מחויבות לשותפות הכיתתית. מבחינה מתודית יש בו מעבר לסירוגין בין משימות בצמדים לאיסוף במליאה.
1. משימה בצמדים: הגדרות
נבקש הסבר (מהצעירים יותר) או הגדרה (מהבוגרים יותר) למילים: זר, מכר, חבר, שותף. דוגמאות:
- זר הוא מי שאיני מכירה
- מכר הוא מי שאני יודעת מי הוא ואולי דיברתי איתו פעם
- חבר זה מישהו שאני נהנה להיות איתו ואנחנו עוזרים זה לזה
- שותף הוא מישהו שאיתו חולקים רכוש או פעילות משותפת או אחריות כלשהי
נבקש גם דוגמה מחיי הילדים לכל קטגוריה. למשל:
- האדם שתפר את החולצה שאני לובש הוא זר לי
- השכנה מהבניין ממול היא מכרה
- בועז הוא חבר שלי
- האמהות שלנו שותפות בהסעות לחוג, כל שבוע אימא אחרת
2. דיון במליאה: המשגה
נברר עוד יותר את ההבדלים ונשאל שאלות כגון:
- האם זר יכול להיות מכר?
- האם מכר יכול להיות חבר?
- האם זר יכול להיות חבר?
- האם זר יכול להיות שותף?
(למשל: שני אנשים שלא מכירים זה את זה מחכים באותה תחנת אוטובוס, הם שותפים כי הם חולקים את התחנה)
- האם מכר יכול להיות שותף?
(למשל: השכנה ממול ואני חולקים את התור לקופאי במכולת)
- האם חבר יכול להיות שותף?
(אולי אם אנחנו חולקים את ספסל הלימודים?)
3. משימה בצמדים: שותפים
נבסס את ההבנה על אנשים שהם שותפים במשהו.
- השלימו את המשפט: סטטיק ובנאל הם שותפים כי …
- הוסיפו שלושה משפטים נוספים עם רעיונות משלכם.
למשל: אני ואחותי שותפים כי אנחנו חולקים חדר ומחשב, או חולקים תורנות הורדת פח וריקון מדיח.
4. איסוף במליאה: שותפים
נשמע את המשפטים של הצמדים ונגיב, נחדד, נשאל, נבסס הבנה.
5. משימה בצמדים: שותפות מחויבת
איך שותפים צריכים להתנהל זה עם זה?
- חשבו על שותפים קרובים מאוד זה לזה. למשל: שותפים עסקיים או שחקנים בנבחרת ספורט או חיילים באותה יחידה בצבא. כל צמד תורם לפחות שלוש דוגמאות ומסביר מה הופך אותם לשותפים מחויבים.
- כל צמד מפרט לפחות שלושה גורמים שהופכים אותנו – חברי הכיתה – לשותפים מחויבים.
6. איסוף במליאה: סיכום
כותבים על הלוח את התנאים להצלחת שותפות. מדגישים שהדבר החשוב ביותר בין שותפים הוא שיסכימו מה הם עושים ביחד, איך הם עושים את זה ומי עושה מה. אנחנו שותפים כי אנחנו חולקים את האחריות למסע הלמידה וההצלחה במהלך השנה – יש בינינו ערבות הדדית.
אפשר להמשיך לפעילות של הבניית כללי הכיתה עם התלמידים, ולסיים בכתיבת הסכם שותפות כיתתי הפותח במילים: כשותפים שחולקים אחריות להצלחת תלמידי הכיתה במסע הלמידה השנה אנחנו מתחייבים…