דלג אל

יצירה בעקבות אירוע היסטורי

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, חינוך לערכים   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

הפרקטיקה של שילוב AI בלימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה עונה על הצורך של מורים להנגיש ולהחיות אירועים היסטוריים עבור תלמידים באופן אינטראקטיבי ומעורר עניין. היא מאפשרת למורים ליצור חיבור רגשי וחווייתי לחומר הלימוד, תוך פיתוח חשיבה ביקורתית ומיומנויות מחקר אצל התלמידים - כל זאת בזמן שהם רוכשים כישורים דיגיטליים רלוונטיים למאה ה-21. ההגעה לפרקטיקה היא מתוך לימוד המידע בבית הספר הווירטואלי.

אבני דרך: הנצחה וגבורה, הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: רלוונטיות לעולם התלמיד, הבנת תהליכים, ניתוח דמות, ניתוח סרטון, טקסט או מושג, ניתוח תוכן חזותי, ניסוח פרומפט

כותבת הפרקטיקה: שלומית ברוכי, מדריכה ארצית ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פרקטיקה משולבת בינה מלאכותית - עבודה בקבוצות של התלמידים תוך כדי שימוש בכלי AI לביצוע מטלה אחת מתוך שלוש.
- כל קבוצה תשתמש בכלי AI מסוג טקסט לטקסט לפי ההנחיות בכרטיסיית העבודה.

משימות בחירה אפשריות לקבוצות:

משימה 1: "יצירת ריאיון דמיוני"

  • נסחו שאלות לריאיון עם תושב קיבוץ גדות משנת 1967.
  • השתמשו ב-AI כדי לדמיין כיצד היה עונה התושב.
  • הנחו את ה-AI לבסס את תשובותיו על עובדות היסטוריות מהתקופה.

משימה 2: "מכתב מהעבר לעתיד"

  • השתמשו ב-AI כדי לכתוב מכתב דמיוני שנכתב ע"י תושב גדות בשנת 1967 לנכדים שלו בשנת 2023.
  • הנחו את ה-AI לשלב פרטים היסטוריים אמיתיים וגם את הרגשות שיכולים היו להיות לתושבים.

משימה 3: "ניתוח מקורות היסטוריים"

  • העלו ל-AI ציטוטים מהשיר "בתי את בוכה או צוחקת".
  • בקשו מה-AI לנתח את המשמעות ההיסטורית והרגשית של השיר.
  • שאלו כיצד השיר משקף את המציאות באותה תקופה.

התוצר הסופי: ניתוח האירועים על סמך השיר - מצגת שיתופית

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

1. כדאי להכיר את הרקע ההיסטורי של התקופה ורק בפתיחת השיעור להתייחס אליו. בשיעור עצמו אין זמן להתעמק בו.
2. היכרות עם הכלים: הכנה מראש והדרכה על השימוש בכלים כמו Claude ,ChatGPT וכו', כדי להבטיח שהתלמידים יוכלו לנצל את הפוטנציאל של הכלים.
3. לצורך החלק של "שיחה עם ההיסטוריה" כדאי לתת ל-AI (במקרה זה Claude) רקע היסטורי מדויק על האתר שאותו רוצים ללמד (קיבוץ גדות במקרה שלעיל) שאליו יוכל להתייחס. זאת כדי שלא ימציא תשובות לא הגיוניות.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שלבי טיהור שפכים עם שילוב גרפים אינטראקטיביים
שילוב גרפים גם בהוראה ובלמידה מאפשר לתלמידים לחקור נתונים, לשנות משתנים ולראות את התוצאות בזמן אמת, דבר המוביל להבנה מעמיקה יותר
אחזור וחיבור לידע קודם
למידה היא תהליך מעגלי שבו אנו מפתחים ומרחיבים את הידע הקודם שלנו, והידע החדש שאנו רוכשים משמש בתורו רקע לשלב הבא. איך ניצור את החיבור בין הידע הקיים לידע החד...
מערך שיעור עם הוראה משתפת
בפרקטיקה זו הבינה המלאכותית עוזרת לייצר מערך שיעור בתושב"ע ובהיסטוריה, וכך נוצר מערך שיעור שעומד בקריטריונים של "השלם גדול מסך חלקיו"
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.