המפגש המשולש
איך נקדם סקרנות כלפי מגוון תרבויות ואוכלוסיות ונפתח פתיחות בין-תרבותית? בעזרת מודל המפגש המשולש. המפגש מתקיים סביב משימת למידה מתגלגלת, בה התלמידים מרחיבים את הפרספקטיבה על נושא נבחר באופן בין-תרבותי.
א. מפגש ראשון: מגוון בתחומי הכיתה
- נגדיר משימה בה התלמידים נדרשים לעבוד בהרכבים קבוצתיים (עד 4 בקבוצה).
- נבחר בקפדנות את הקבוצות כך שכל קבוצה תהיה מגוונת ככל שניתן (מגדרית, תרבותית, חברתית).
- נבחר משימה המציפה שונות תרבותית. למשל: איסוף של מנהגים מחגי אור שונים (במרחב הישראלי: חנוכה, נובי גוד, כריסמס), או מבתי התלמידים/ות (שירים, מאכלים, רקע). גם אם המגוון הכיתתי יחסית מצומצם, ניתן לזהות מגוון במנהגים עדתיים או משפחתיים.
- כדאי לייצג את התוצאות באופן ויזואלי (למשל: גרפים לייצוג בולטות של מנהג כזה או אחר, סרטון המדגים ייצוגים שונים של מנהג דומה וכו'). הייצוג הוויזואלי ישמש לשלבים הבאים.
ב. מפגש שני: מגוון בין-עירוני
- נבחר בית ספר מאזור גיאוגרפי אחר בארץ ובעדיפות לרקע סוציולוגי שונה משל התלמידים שלנו (דתי/חילוני, יהודי/ערבי וכד'), אך בטווח גילאים דומה.
- נתאם מראש עם המורה של הכיתה מבית הספר האחר, משימה המציפה שונות תרבותית (כמוזכר במפגש הראשון לעיל).
- נשווה את התוצאות ואת הייצוגים הוויזואליים שעלו בשלב הראשון לאלו של התלמידים מבית הספר האחר. לאחר המפגש השני נוכל לשאול:
- מה התחדש לכם/ן על הנושא בעקבות המפגש?
- מה עורר בכם/ן שאלות?
- האם הייתם/ן רוצים לאמץ רעיון או מנהג שנחשפתם/ן אליו במפגש? מדוע? - נזמין את התלמידים/ות לעדכן את מסקנותיהם/ן אודות הנושא בעקבות המפגש. למשל: שירים נוספים לחנוכה, נימוקים נוספים למנהג כזה או אחר, מתכונים וכו'.
ג. מפגש שלישי: מגוון בין-מדינתי
- נבחר בית ספר מארץ אחרת. נשמור על טווח גילאים דומה ועל רמת שונות שנוכל לאחוז בה (למשל, מפגש עם תלמידים דוברי אנגלית יכול לעבוד בסיוע המורה לאנגלית ותלמידים דוברי השפה. אם יש בכיתה תלמידים דוברי צרפתית אפשר לקיים מפגש עם בית ספר בצרפת וכו').
- נשווה את התוצאות שעלו בשלב הראשון והשני לתוצאות של התלמידים מבית הספר הלא-ישראלי. לאחר המפגש השלישי נוכל לשאול:
- איזה רובד נוסף התחדש לכם/ן על הנושא?
- מה הפתיע אתכם/ן?
- מה בכל זאת דומה? - נזמין את התלמידים/ות לעדכן שוב את מסקנותיהם/ן על הנושא בעקבות המפגש (למשל: קיומם של מיתוסים וחגי אור הנוגעים לחודש דצמבר שנוהגים במקביל בכל העולם). את המסקנות המעודכנות נציג על לוחות נושא במרחב הבית ספרי ו/או באירוע משותף של למידה עם ההורים.