תרבות של חשיבה רחבה על היבטים רבים של נושא נדון, תורמת לחשיבה רב-ממדית ונותנת לגיטימציה לכל אחד לחשוב באופן ביקורתי ולהיעזר בנקודות מבט שונות ומגוונות על הנושא.
היכרות עם הכלי ששת כובעי החשיבה (אדוארד דה בונו), והפעלתו בהקשרים לימודיים וחברתיים, עשויה לתרום לאימוץ הרגלים של חשיבה רחבה ושקולה. השימוש בכובעים יכול להיעשות בכל הזדמנות – קבלת החלטות, פתרון בעיות, הבנת מצב, קריאת טקסט ועוד.
מהלך: ששת כובעי החשיבה
1. הצגת הכובעים
נציג לתלמידים את הכלי ונדגים את השימוש בו תוך הצגת משמעותו של כל כובע והתנסות התלמידים בו.
לדוגמה: סדנת היכרות לתלמידי יסודי; מצגת לפעילות סיום שנה בתיכון; פעילות על עקדת יצחק
2. שיח כובעים
כאשר התלמידים כבר מכירים את הכלי, בכיתה קטנה אפשר שכולם ידברו או יציגו את הנושא בעזרת אותו הכובע, וכך יעברו את כל הכובעים. בכיתה גדולה נחלק לקבוצות וכל קבוצה תתמקד בכובע אחד.
3. דיון כיתתי
כאשר דנים בכיתה בנושא כלשהו, ניתן לתלמידים לייצג התבוננות מנקודת המבט של כובע מסוים.
אין הכרח לעשות שימוש בכל הכובעים בכל דיון – אפשר להיעזר בכובע אחד או שניים בהתאם לצורך.
לחילופין אפשר לחזור ולחשוב בעזרת אותו הכובע מספר פעמים, בהתאם להתפתחות הדיון. כדאי לשים לב לכך שבכל דיון תינתן לתלמידים שונים הזדמנות להתנסות בייצוג כובעים שונים כדי לתרגל מגוון נקודות מבט וכיווני חשיבה.
4. מטה-קוגניציה
לאחר הפעמים הראשונות שבהן עושים שימוש בכובעים, חשוב לעשות שימוש במטה-קוגניציה (חשיבה על חשיבה) ולהתייחס לשאלות כגון:
- באיזו מידה הדברים שהעליתי היו דומים למה שחשבתי לפני החשיבה בעזרת ששת הכובעים?
- מהי תרומת כובעי החשיבה ליכולת שלי לראות דברים בצורה רחבה ומקיפה?
- איך הרגשתי להגיד דברים שונים מהמקובל או ממה שחשבתי קודם לכן?
- באיזו מידה האפשרות להתבטא בעזרת הכובעים עוזרת לי להביע דברים שונים משל הרוב?