הובלת פגישה יעילה
עבודה חינוכית מוצלחת עם תלמידים עם מוגבלויות ועם תלמידים מאתגרים החווים קשיים בהיבטים שונים, דורשת יצירת שיתופי פעולה עם מגוון שותפים. זאת במטרה לגבש תוכניות פעולה ולקבל החלטות משותפות שיתרמו לרווחתם הרגשית של התלמידות והתלמידים, לקידום הישגיהם ולהתפתחותם האישית.
פגישות רבות-משתתפים המערבות את חברי הצוות החינוכי, גורמי מקצוע והורים, עשויות להיות לעיתים מורכבות ומאתגרות. ייתכנו מצבים בהם המניעים או האינטרסים של המשתתפים יהיו מגוונים, שונים ואף מנוגדים.
פגישות מתוכננות המכלילות את כל הגורמים הרלוונטיים, תוך התייחסות להתקדמות התלמיד או התלמידה, משפיעות באופן חיובי על עבודת הצוות, על מארג היחסים בין הגורמים השונים, על השותפות ואחדות המשימה המכוונת להשגת המטרות שהוגדרו, ועל תהליך השינוי אל מול התלמידים ובני המשפחה.
פגישות שאינן מתוכננות ומטרותיהן ותרומת המשתתפים בהן אינן ברורות לכולם, עלולות לפגוע במוטיבציה של הגורמים השותפים, לעורר התנגדות במהלך הפגישה ולעיתים אף להוביל לחוסר שיתוף פעולה עם החלטות שהתקבלו בסיומה.
חסמים נוספים שיכולים להתעורר הינם: היעדרות של אנשי מפתח שיש להם מידת השפעה גבוהה על יישום ההחלטות שיתקבלו בפגישה, חוסר קשב בשיח המתקיים בין השותפים, מתחים וחוסר אמון המעכבים עבודת צוות אפקטיבית ועוד.
לפניכם פרקטיקה לקיום פגישה מתוכננת ויעילה.
שלב ראשון: תכנון והכנת הפגישה
- קביעת מטרות הפגישה
בטרם הפגישה, חשוב לנסח לעצמנו בצורה ברורה ושקופה את מטרותיה ולדייק את תמונת ההצלחה שלה (עם מה נרצה "לצאת" בסוף הפגישה). דוגמאות לניסוח מטרות:
- עיצוב תוכנית חינוכית מותאמת אישית לתלמיד או לתלמידה
- גיבוש דרכי ואופני התקשרות בין הבית לצוות החינוכי ולסייעת
- מענה לדאגות, חששות או התלבטויות של ההורים בנוגע לילד או לילדה שלהם
- סקירת מצב התלמידים והתקדמותם מבחינה לימודית או חברתית
- חשיבה והתאמת המענים לצורכי התלמידים
- היכרות עם הקשיים איתם מתמודדים התלמידים ובניית תוכנית עבודה מותאמת
- קביעת המוזמנים לפגישה
המשתתפים בפגישות ישתנו בהתאם למטרת הפגישה. מוזמנים לפגישה יכולים להיות: מחנכי הכיתה, מורות ומורים, מנהלת, רכזת, מורת שילוב, פסיכולוגית, יועצת, הורים, מומחית תחום, גורמי רווחה, עו"ס, מנהלת מחלקת החינוך ברשות ובעלי תפקידים נוספים.
יש להקפיד להזמין רק משתתפים שיש להם תרומה לפגישה.
לדוגמה: תלמיד עם תסמונת נדירה המתמודד עם קושי לימודי. לאחר היוועצות של המחנכת עם מומחית תחום מתי"א, הוחלט לזמן פגישה שמטרתה קידום הנגשה טכנולוגית לתמיכה לימודית. לפגישה זו תזמן המחנכת את הורי התלמיד, יועצת ביה"ס, מורת השילוב, מומחית תחום מתי"א, מטפלים פרה-רפואיים רלוונטיים, אחראי הנגשה מהמתי"א וגורמים רלוונטיים נוספים במידת הצורך.
- קביעת זמן לפגישה ושיתוף במטרה
- טרם קביעת הפגישה, חשוב ליצור קשר עם כל המשתתפים ולקבוע מועד מתאים לכולם. אם משתתף מסוים רוצה לתרום לדיון אך אינו יכול להגיע, רצוי לשמוע את עמדתו מראש ולהציגה בפגישה בשמו.
- יש לקבוע פרק זמן שיאפשר דיון ממצה בנושאים שעל הפרק.
- בתחילת הפגישה יש לחלוק עם המשתתפים את הפרטים הרלוונטיים: מטרות הפגישה, הנגשת מידע או חומרים שיידונו במהלך הפגישה (כגון: דוגמאות מעבודת התלמיד או התלמידה, הערכות רלוונטיות וכד'), וכן שמות ותפקידי משתתפי הפגישה.
שלב שני: הנחיית הפגישה
פגישות יעילות הן כאלו המייצרות מרחב בטוח ומוגן להבעת מגוון דעות, מאפשרות בניית אמון, מזמנות תקשורת פתוחה וברורה ומקפידות על הקשבה לאחרים ועל מתן כבוד לעמדותיהם.
מנחה הפגישה יגדיר בתחילתה את כללי היסוד שהוא מבקש שהמשתתפים יקפידו עליהם (כמו להתחיל ולסיים את הפגישה בזמן, להתמקד במטרות הפגישה, לאפשר לכל המשתתפים הזדמנות להביע את עמדתם, ולהתמקד ב"מה שאפשרי" במקום ב"מה שלא בסדר").
מנחה הפגישה יערב את המשתתפים בדיון, ישמש דוגמה להקשבה פעילה, ויעודד הגעה להסכמות תוך שמירה על ענייניות הדיון.
להלן קווים מנחים שכדאי לדבוק בהם:
- התחלה במטרה ברורה ובטון חיובי
יש להתחיל את הפגישה בזמן ולברך את המשתתפים. אם אין היכרות מוקדמת בין כל המשתתפים, חשוב לקיים סבב היכרות ליצירת תחושת שייכות ואמון. אם מי מהמשתתפים לא השתתף בפגישה מסוג זה בעבר, סקירת התהליך עשויה לסייע להם להבין מה מצופה מהם.
חשוב להתחיל את הפגישה בטון חיובי ולשתף או להזכיר לצוות את כללי היסוד שנקבעו. רצוי להקפיד להתחיל את הפגישה בשיתוף ברגעים של נחת, הצלחה או כל חוויה משמעותית בכיתה או בבית, אלה יכולים לקדם אווירה חיובית ומכילה.
ניתן לעודד מעורבות בפגישה על ידי בקשה ממשתתפים מסוימים לקחת אחריות על תפקידים כגון תיעוד, שמירה על זמנים, ארגון סדר דיבור וכד'.
- הנחיית הדיון
תפקיד המנחה הוא לוודא שכולם בקבוצה נשמעים ותורמים במידה שווה.
ניתן לעשות שימוש במתודות שונות כגון:
- הצגת שאלות מנחות לקידום הדיון.
- פנייה אישית המזמינה משתתף מסוים לחוות דעתו.
- שימוש בצ'ק-ליסט כדי לוודא שכל הנושאים המתוכננים זכו להתייחסות ונתקבלו החלטות בנוגע אליהם.
במידה שההורים אינם נוכחים בפגישה הנוגעת לילד או לילדה שלהם, חשוב לקבל מהם מראש את עמדתם בנושא המדובר, ולתת לעמדה זו ביטוי ומקום משמעותי בזמן הדיון.
- שמירה על מיקוד הפגישה
לעיתים הדיון מוסט מהמטרה המוצהרת של הפגישה, ויש צורך ברגישות כדי לעודד שיח ובו-בזמן למקד את הקבוצה ולהחזיר את הדיון למסלול בהתאם למטרה שנקבעה מראש. עם זאת, יש להפעיל שיקול דעת כדי לוודא שההחלטות לא יתקבלו בפזיזות.
- אם הדיון סוטה מהנושא, הזכירו לקבוצה את מטרת הפגישה.
- אם משתתף מתלונן או מאשים אחרים, הזכירו שהמטרה המשותפת לכולם היא למצוא פתרונות משותפים לרווחת התלמיד או התלמידה.
- זיהוי הצעד הבא
לקראת סיום הפגישה יש לשוב ולסכם בתמצית את עיקריה, לפרט ולתעד את כל המשימות והפעולות שאמורות להתרחש בעקבות ההחלטות שהתקבלו, לציין את שמות האחראים לביצוע פעולות אלו ולהעביר את ההחלטות לכלל הגורמים שעובדים עם התלמיד או התלמידה.
- ניתן לייצר טבלת מעקב: ראו טבלה לדוגמה להדפסה