דלג אל

מחוון מונחה - בינה בשירות המורה

למאגר הפרקטיקות
מחוון מונחה - בינה בשירות המורה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה, הערכה ומשוב

כותבת הפרקטיקה:
גלית טולדו משגב, מדריכה ארצית להוראת הספרות, אחראית תחום פדגוגיה דיגיטלית, מזכירות פדגוגית

צורך

מורים לספרות זקוקים לכלי פשוט ונגיש לבניית מחוונים להערכת משימות ספרותיות, כך שיוכלו להגדיר מדדים ברורים להצלחה, לייעל את תהליך ההערכה, להנחות את הכלי ולספק לתלמידים משוב איכותי ומקדם למידה.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מורים שטרם התנסו בכלי AI מחוללי טקסט מוזמנים לעיין במסמך: מחוללי טקסט ai_text | גרסה נגישה, ולבחור כלי אחד או יותר.

יצירת מחוון:

השלב ראשון – כתיבת פרומפט בסיסי: התחילו בהגדרת פרומפט לכלי AI, לדוגמה:
"צור מחוון להערכת תשובת בגרות בנושא אפיון דמות בספרות".

השלב שני – הרחבת הפרומפט שיהיה מפורט: הוסיפו לפרומפט פרטים כמו סוג המשימה (אפיון דמות, ביקורת חברתית, ערכים ורלוונטיות), קריטריונים מפורטים למבנה התשובה (פתיחה, גוף, סיום) והקצאת ניקוד.

דוגמה:
"צור מחוון להערכת תשובת בגרות בספרות לתלמידי כיתה י"ב בנושא אפיון הדמות אנטיגונה מהמחזה 'אנטיגונה' מאת סופוקלס. המחוון צריך לכלול קריטריונים למבנה התשובה: פתיחה הכוללת טענה, הצגת היצירה והצהרת כוונות; גוף המורכב מפסקאות טיעון עם דוגמאות רלוונטיות; וסיום המסכם את הניתוח, קושר את התשובה לשאלה ומציג מסקנה. פרט את הדרישות לכל קריטריון והקצה ניקוד (100-0)".

השלב שלישי – התאמת המחוון לצרכים: בדקו את המחוון שהופק והתאימו אותו לכיתה ולמטרות ההוראה שלכם. הוסיפו הסברים ודוגמאות למחוון כדי להבהיר את הציפיות לתלמידים.

השלב רביעי – שילוב משימות AI להערכת משוב: בקשו מכלי AI ליצור דוגמאות של תשובות והעריכו אותן לפי המחוון.

דוגמה:
"צור דוגמה של תשובת תלמיד על הדמות אנטיגונה מתוך המחזה 'אנטיגונה' מאת סופוקלס והערך אותה לפי המחוון".

השלב חמישי – שיתוף המחוון עם התלמידים: הציגו את המחוון בתחילת המשימה והנחו את התלמידים להשתמש בו לשיפור עבודתם.

השלב שישי – משוב ושיפור המחוון: אספו משוב מעמיתים ומתלמידים ושפרו את המחוון בהתאם.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון
  • כתיבת מחוון משותף: שתפו פעולה עם עמיתים ליצירת מחוון משותף. לאחר מכן כל מורה יתאים את המחוון לצרכים שלו.
  • שימוש במחוון לתרגול עצמי: בקשו מהתלמידים להעריך את עבודותיהם בעזרת המחוון ולכתוב רפלקציה קצרה על התהליך.
  • תכנון משוב מתקדם: הוסיפו למחוון סעיף שמציע לתלמידים פעולות לשיפור על בסיס ההערכה שקיבלו.
חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

פיתוח יחידת הוראה משותפת:
עבדו בצוותים ותכננו יחד יחידת הוראה עם פרומפט משותף. לאחר קבלת התוצאות, כל מורה מבצע התאמה אישית של היחידה לצורכי כיתתו. רצוי גם לשתף את עמיתיו לצוות בתובנות.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • זהו מחוון כללי מאוד. בהתאם לכל שאלה יש להעריך את התשובה לפי הדרישות הספציפיות.
  • שימוש במחוון ברור ומדויק מייעל את תהליך ההערכה ותורם לשיפור איכות המשוב לתלמידים.
  • כלים מבוססי AI יכולים לחסוך זמן בתכנון מחוונים ולהציע רעיונות מקוריים לקריטריונים.
  • התאמת המחוון לצרכים הייחודיים של הכיתה ולמטרות ההוראה היא שלב קריטי בתהליך.
  • בניית המחוון ב-Gemini מאפשרת להוריד אותו כקובץ (google docx) או כטבלה (google sheet).
  • דיוק המחוון עשוי לקחת זמן וכמה שלבים, אך רק לאחר שהמחוון מדויק יהיה אפשר להיעזר בו באופן אפקטיבי.
  • אם התשובות נכתבו במסמך שיתופי או בפלטפורמת למידה, אפשר להעתיק את תשובת התלמיד ולבקש מהכלי לבדוק אותה לפי המחוון שנקבע.
  • בכל מקרה יש לבדוק את הבדיקה של הכלי באופן יסודי, כדי להבטיח את אמינות ההערכה.
  • משוב בתום הבדיקה: שימוש בכלי AI גם לכתיבת משוב מותאם לתלמידים על בסיס המחוון. ושוב, זכרו כי המורה חייב לבקר ולדייק את המשוב שהפיק הכלי לפני מסירתו לתלמידים.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

הפרקטיקה הייתה חלק ממשימות בהשתלמות מורים בנושא בינה מלאכותית בספרות. המורים ציינו שהשימוש בכלי AI הפך את תהליך בניית המחוונים למהיר ואפקטיבי יותר, וסיפק תוצרים ברורים ומותאמים לצורכיהם. כמו כן, התלמידים הביעו שביעות רצון מכך שהקריטריונים הוסברו להם מראש.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

למידה שיתופית עם ChatGPT לפיתוח שפה וסולידריות
דרך יצירת התמונות והדיון סביבן התלמידים מפתחים אוצר מילים בהקשר משמעותי ורגשי, המשלב למידה חווייתית עם פיתוח כישורים שפתיים
פיתוח הרגלי חיים בריאים
היגיינה אישית וסביבתית, תזונה בריאה, שגרה פעילה ורווחה נפשית – אימוץ הרגלי חיים בריאים מצריך רכישת ידע, פיתוח מודעות וסיגול הרגלים. איך נסייע לתלמידים להתרגל...
יצירת כרזות דיגיטליות בשימוש הבינה המלאכותית
הפרקטיקה עונה על הצורך לקדם הבנה מעמיקה של ערכים דוגמת ערבות הדדית וסולידריות בקרב תלמידים, תוך כדי שימוש בשיטות הוראה מגוונות ומתקדמות שמקדמות רלוונטיות בעי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.