מורים שטרם התנסו בכלי AI מחוללי טקסט מוזמנים לעיין במסמך: מחוללי טקסט ai_text | גרסה נגישה, ולבחור כלי אחד או יותר.
יצירת מחוון:
השלב ראשון – כתיבת פרומפט בסיסי: התחילו בהגדרת פרומפט לכלי AI, לדוגמה:
"צור מחוון להערכת תשובת בגרות בנושא אפיון דמות בספרות".
השלב שני – הרחבת הפרומפט שיהיה מפורט: הוסיפו לפרומפט פרטים כמו סוג המשימה (אפיון דמות, ביקורת חברתית, ערכים ורלוונטיות), קריטריונים מפורטים למבנה התשובה (פתיחה, גוף, סיום) והקצאת ניקוד.
דוגמה:
"צור מחוון להערכת תשובת בגרות בספרות לתלמידי כיתה י"ב בנושא אפיון הדמות אנטיגונה מהמחזה 'אנטיגונה' מאת סופוקלס. המחוון צריך לכלול קריטריונים למבנה התשובה: פתיחה הכוללת טענה, הצגת היצירה והצהרת כוונות; גוף המורכב מפסקאות טיעון עם דוגמאות רלוונטיות; וסיום המסכם את הניתוח, קושר את התשובה לשאלה ומציג מסקנה. פרט את הדרישות לכל קריטריון והקצה ניקוד (100-0)".
השלב שלישי – התאמת המחוון לצרכים: בדקו את המחוון שהופק והתאימו אותו לכיתה ולמטרות ההוראה שלכם. הוסיפו הסברים ודוגמאות למחוון כדי להבהיר את הציפיות לתלמידים.
השלב רביעי – שילוב משימות AI להערכת משוב: בקשו מכלי AI ליצור דוגמאות של תשובות והעריכו אותן לפי המחוון.
דוגמה:
"צור דוגמה של תשובת תלמיד על הדמות אנטיגונה מתוך המחזה 'אנטיגונה' מאת סופוקלס והערך אותה לפי המחוון".
השלב חמישי – שיתוף המחוון עם התלמידים: הציגו את המחוון בתחילת המשימה והנחו את התלמידים להשתמש בו לשיפור עבודתם.
השלב שישי – משוב ושיפור המחוון: אספו משוב מעמיתים ומתלמידים ושפרו את המחוון בהתאם.
- מחוון מפורט, כולל חמש רמות הערכה לכל מרכיב: מצוין, טוב מאוד, טוב, מספיק, דרוש שיפור.
הפירוט מופיע לצד כל קריטריון.