דלג אל

בחינה עם אינטרנט פתוח ובינה מלאכותית יוצרת (תנ"ך ממלכתי)

למאגר הפרקטיקות
בחינה עם אינטרנט פתוח ובינה מלאכותית יוצרת (תנ"ך ממלכתי)
  ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב   מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

כותב הפרקטיקה:
נורית מאירס, מדריכה ארצית של תנ"ך ממלכתי, מזכירות פדגוגית

צורך

בעידן הבינה המלאכותית שאלות הערכה צריכות לעבור "עדכון גרסה" באופן מהותי, כדי להישאר רלוונטיות ומתאימות לעולם האמיתי. השאלות בהערכה חייבות להיות שאלות שלא רק מסכמות את הנלמד אלא בוחנות ומרחיבות ומעלות תובנות לחומר הנלמד, קרי הערכה מעצבת למידה. השאלות צריכות להתייחס לרעיונות גדולים ולעסוק בהבנה וביישום. ההבנה שעולם ההוראה וההערכה שהכרנו הולך להשתנות ללא הכר, מעוררת חששות רבים בקרב המורים ואנשי החינוך. על תחום הדעת לאמץ את הפוטנציאל של הבינה המלאכותית כחלק בלתי נפרד משילוב שימוש חופשי באינטרנט בזמן הערכה, ככלי מרכזי לקידום תחום הדעת בעידן הדיגיטלי.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

לפניכם מדריך ויזואלי מפורט עבור כל אחד מהשלבים של הפרקטיקה:

השלב הראשון: הכנה לאירועי הערכה עם בינה מלאכותית יוצרת
עבודה עם בינה מלאכותית יוצרת פותחת בפני המורה והתלמידים אין-ספור אפשרויות. אחד מתפקידי המורים הוא לתכנן את הלמידה באופן שממקד את היעדים הפדגוגיים בנושא הנלמד ובדרכי השימוש בבינה מלאכותית יוצרת.

השלב השני: התנסות עם תלמידי הכיתה
ההתנסות בכיתה היא סוג של ניסוי וטעייה, וזאת הזדמנות למידה לתלמידים ולמורה כאחד – כולם בוחנים את העבודה עם כלי בינה מלאכותית יוצרת ומגלים יחד עד כמה הוא מסייע לקדם ידע ומיומנויות בתחום הדעת, וכיצד לנהל איתו דיאלוג כדי להרוויח את המיטב הפדגוגי.

השלב השלישי: כתיבת שאלה מותאמת לאירוע הערכה עם בינה מלאכותית יוצרת
כתיבת שאלה המשלבת בינה מלאכותית יוצרת דורשת חשיבה אחרת, הכוללת דיוק בבחירת הנושא והמיומנויות להערכה, חלוקה נכונה של השאלה והתאמת השימוש בבינה מלאכותית יוצרת מול המשימה הספציפית בכל חלק וחלק של השאלה.
הרשימה להלן מציגה קווים מנחים לכתיבת שאלה ראויה, אך המפתח הוא התנסויות חוזרות עד לדיוק השאלה על כל חלקיה:

שאלה המשלבת בינה מלאכותית יוצרת:

  • מעריכה ידע קיים בתחום הדעת ומיומנויות חשיבה מגוונות.
  • מנוסחת בחלוקה לשלבים ברורים לפי פעולות ומיומנויות.
  • מבהירה באילו שלבים נדרש השימוש בכלי ה-AI כחלק מכתיבת התשובה.
  • דורשת בחירה מושכלת ושימוש ביקורתי במקורות של תחום הדעת.
  • דורשת שימוש מושכל וביקורתי בכלי ה-AI ואימות התוצרים של הכלי במידת הצורך.
  • דורשת לקיים דיאלוג משמעותי עם כלי ה-AI, כלומר כמה סבבים של התכתבות עם הכלי.
  • מזמנת שימוש בלתי פוסק בבינה אנושית, חשיבה מטא-קוגניטיבית ויכולת רפלקציה אישית.
  • דורשת תיעוד, הגשה וציטוט של הדיאלוג עם כלי ה-AI.
  • דורשת התאמה של היקף השאלה ומשך הזמן הנדרש לכתיבת התשובה לדרישות הנוספות של שאלה המשלבת בינה מלאכותית יוצרת.
  • דורשת להתייחס במחוון לכל ההיבטים הרלוונטיים של הקווים המנחים ששולבו בשאלה.

השלב הרביעי: הכנת מחוון להערכה מותאמת של תשובות התלמידים
בדיקת תשובות ההערכה בעזרת מחוון חשובה מתמיד בעבודה עם כלי בינה מלאכותית יוצרת. השימוש הנכון והעקבי במחוון יוביל לתהליך הערכה הוגן ושקוף.
המחוון מאיר באופן מדויק ומדיד מה אנחנו דורשים מהתלמידים מבחינת ידע, מיומנויות חשיבה, והתוספת הנדרשת בשילוב ועבודה עם כלי הבינה היוצרת.
השימוש העקבי במחוון יסייע להעריך באופן מיטבי את היישום של האוריינות החדשה ולצמצם תופעות לא רצויות (כמו העתק-הדבק).

שימו לב: הפרקטיקה שהצענו יכולה להיות מיושמת בכל כלי בינה מלאכותית יוצרת טקסט לבחירתכם.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לייצר דרך הבינה המלאכותית אינפוגרפיקה לנושא הסיכום, פוסטים קצרים על דמויות או אירועים מרכזיים הכוללים שאלות לדעתך. רשימת נושאים למעורבות אישית, רלוונטיות וערכים. שאלות בנושאים של בעיות ערכיות ותאולוגיות. רשימת מיומנויות תנ"כיות נלמדות ועוד. המטרה לאפשר לבינה המלאכותית להקל על המורה, לייצר סיכומים נושאיים הכוללים מיומנויות ועמ"ר.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

השתמשנו בפרקטיקה במסגרת ניסוי של המזכירות הפדגוגית עם אגף מו"פ בשילוב היסטוריה ממלכתי, תנ"ך ממלכתי וספרות חמ"ד.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משוב מקדם למידה
במחקר שערך ג'ון האטי התגלתה אסטרטגיית משוב מקדם למידה כפרקטיקת ההוראה בעלת ההשפעה החיובית הגדולה ביותר. כשמורים השתמשו שימוש עקבי במשוב מקדם למידה עלו משמעות...
כתיבת מבחנים באמצעות בינה מלאכותית
מורים נדרשים לתת מענה פרסונלי לתלמידים שונים ברמות שונות בכיתה. הבינה המלאכותית יכולה להיות עוזר הוראה בכתיבת מבחנים מותאמים לתלמידים שונים בכיתה
שילוב מדע אזרחי בהוראה
ספירת ציפורי בר, מדוזות בעם, זיהוי מינים פולשים ועוד – מדע אזרחי משלב תלמידים ואזרחים מתנדבים בביצוע מחקר מדעי אמיתי שנעשה על ידי מדענים, בנושאים ובתחומים מג...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.