דלג אל

ציור לשוני (מטאפורה) בעזרת מחולל תמונה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, חינוך לערכים, הבניית ידע

צורך

הבנת הקשר בין לשון ציורית לדרכי ההמחשה שלה.

אבן דרך: הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: ניסוח פרומפט, רלוונטיות לעולם התלמיד, יישום חומר הלימוד

כותבת הפרקטיקה: ליאורה אילן, מדריכה ארצית בחט"ב ספרות חמ"ד, מזכירות פדגוגית

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: פיתוח קונספט אישי ל"עיר עוטפת אור"

1. הצגת הנושא והמושג:

  • המורה יציג לתלמידים את המושג "עיר עוטפת אור" ויזמין לחשיבה פתוחה עליו
  • דיון כיתתי קצר: מה יכולה להיות משמעות המושג "עיר עוטפת אור"? (ללא הכוונה לתשובה נכונה)
  • הסבר שכל תלמיד יפתח פרשנות אישית משלו למושג

2. התבוננות פנימית ודמיון מודרך:

  • הזמנת התלמידים לעצום עיניים ולדמיין את "העיר עוטפת אור" שלהם
  • המורה ינחה בשאלות מכוונות:
    - איך נראית העיר בדמיון שלכם?
    - מהם מקורות האור בעיר שלכם?
    - מה מיוחד בעיר הזו בהשוואה לערים אחרות?
    - הזמנה לחשוב על משמעות סמלית: מה האור מייצג בעיר שלהם? (חום, תקווה, ידע, אמונה וכו')

השלב השני: תיעוד הרעיונות בכתב

1. כתיבה ראשונית:

  • חלוקת דפי עבודה או מחברות לתלמידים
  • הנחיית התלמידים לכתוב תיאור חופשי של "העיר עוטפת אור" שלהם
  • דגש על כתיבה זורמת ללא צנזורה עצמית בשלב זה

2. שימוש במארגן חשיבה:

  • הצעת מבנה לארגון הרעיונות:
  • מקורות האור בעיר וצורת הופעתם
  • האווירה והתחושות שהעיר מעוררת
  • המשמעות האישית של העיר עבור התלמיד

3. שיתוף ראשוני:

  • הזמנת כמה תלמידים מתנדבים לשתף את התיאורים שלהם
  • דגש על הערכת המגוון והיצירתיות בפרשנויות השונות
  • עידוד התלמידים לזהות רעיונות מעניינים שיכולים להעשיר את התיאור שלהם

השלב השלישי: העמקה ודיוק התיאור

1. הרחבת התיאור המילולי:

  • הנחיית התלמידים לדייק ולהעמיק את התיאור הכתוב
  • מתן שאלות מנחות לפיתוח התיאור:
    - אילו צבעים מדויקים מופיעים בעיר שלך?
    - כיצד בדיוק נראה האור? (זוהר, מנצנץ, זורח, מפזר צבעים וכו')
    - מה מיוחד בנוף הסובב את העיר?
    - אילו פרטים קטנים יש בעיר שהופכים אותה למיוחדת?

2. הוספת פרטים חושיים:

  • עידוד להוסיף פרטים מעבר למראה:
    - אילו צלילים נשמעים בעיר?
    - מהם הריחות המאפיינים את העיר?
    - איך מרגישים את הטמפרטורה ומזג האוויר בעיר?

3. טיוב ועריכת התיאור:

  • מתן זמן לקריאה חוזרת של התיאור ולדיוק נוסף
  • עידוד התלמידים לבחור מילים מדויקות ומעוררות דימויים
  • הנחיה לארגן את התיאור באופן קוהרנטי: מהכללי לפרטי או מהרחוק לקרוב

השלב הרביעי: ניהול דיאלוג עם בינה מלאכותית ליצירת ויזואליזציה

1. היכרות עם כלי בינה מלאכותית ליצירת תמונות:

  • המורה יציג כמה כלים ליצירת תמונות באמצעות בינה מלאכותית
  • הסבר קצר על אופן הפעולה של הכלים והצגת דוגמאות
  • הנחיות בסיסיות לכתיבת פרומפטים אפקטיביים:
    - כיצד לתאר סגנון ויזואלי?
    - כיצד להשתמש במילות מפתח מדויקות?
    - איך לשלב התייחסות לקומפוזיציה, לתאורה, לאווירה?

2. יצירת פרומפט ראשוני:

  • הנחיית התלמידים לתרגם את התיאור המילולי שלהם לפרומפט
  • דגש על תמציתיות אך דיוק בתיאור האלמנטים המרכזיים
    הצעה למבנה פרומפט בסיסי:
    עיר עוטפת אור עם [תיאור מקורות האור], [תיאור האווירה], בסגנון [סגנון אמנותי], [זווית / מבט], [זמן ביום / בלילה]

3. תהליך איטרטיבי של דיאלוג עם הבינה המלאכותית:

  • הזנת הפרומפט הראשוני לכלי ובחינת התוצאה
  • ניתוח התמונה שהתקבלה:
    - אילו אלמנטים מהתיאור המקורי מופיעים בתמונה?
    - מה חסר או לא מדויק בתמונה ביחס למה שדמיינו?
    - אילו אלמנטים חדשים שהופיעו בתמונה מעניינים אותנו?

4. שיפור הפרומפט ויצירת גרסאות נוספות:

  • עדכון הפרומפט בהתאם לניתוח התמונה הראשונית:
    - הוספת פרטים שהיו חסרים
    - דיוק של אלמנטים שלא הוצגו כראוי
    - שימוש במונחים טכניים למי שמעוניין (קומפוזיציה, תאורה, פרספקטיבה)
  • ניסוי והתנסות עם גרסאות שונות של הפרומפט

5. רפלקציה על התהליך והתוצר:

  • בחינה כיצד הדיאלוג עם הבינה המלאכותית השפיע על הדימוי המקורי?
  • התבוננות כיצד התמונה התפתחה והשתנתה לאורך הניסיונות
  • הסבר על הבחירות והשינויים שנעשו בתהליך

6. בחירת התמונה הסופית:

  • בחירת התמונה שמייצגת באופן המדויק ביותר את מה שראו בעיני רוחם
  • כתיבת הסבר קצר לסיבה שבחרו בתמונה זו ומה היא מבטאת עבורם
  • שמירת התמונה והפרומפט הסופי שהוביל אליה
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירה בעקבות אירוע היסטורי
הפרקטיקה של שילוב AI בלימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה עונה על הצורך של מורים להנגיש ולהחיות אירועים היסטוריים עבור תלמידים באופן אינטראקטיבי ומעורר עניין.
משוב מקדם למידה פורמלי (משוב בכתב)
מה ההבדל בין Feedback ל-Feedforward? ואיך משוב כתוב של המורה או של החברים לכיתה, יכול לקדם באופן מיטבי את תהליכי הלמידה שלנו – מורים ותלמידים כאחד?
הצגת קריטריונים להערכה בתחילת פרק הלימוד
כשתלמידים יודעים בתחילת פרק הלימוד את הקריטריונים שלפיהם יוערכו בסופו, הם מבינים טוב יותר את שנדרש מהם. הבנה זו מגייסת את המוטיבציה שלהם ועוזרת להם לכוון את ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.