השלב הראשון: פיתוח קונספט אישי ל"עיר עוטפת אור"
1. הצגת הנושא והמושג:
- המורה יציג לתלמידים את המושג "עיר עוטפת אור" ויזמין לחשיבה פתוחה עליו
- דיון כיתתי קצר: מה יכולה להיות משמעות המושג "עיר עוטפת אור"? (ללא הכוונה לתשובה נכונה)
- הסבר שכל תלמיד יפתח פרשנות אישית משלו למושג
2. התבוננות פנימית ודמיון מודרך:
- הזמנת התלמידים לעצום עיניים ולדמיין את "העיר עוטפת אור" שלהם
- המורה ינחה בשאלות מכוונות:
- איך נראית העיר בדמיון שלכם?
- מהם מקורות האור בעיר שלכם?
- מה מיוחד בעיר הזו בהשוואה לערים אחרות?
- הזמנה לחשוב על משמעות סמלית: מה האור מייצג בעיר שלהם? (חום, תקווה, ידע, אמונה וכו')
השלב השני: תיעוד הרעיונות בכתב
1. כתיבה ראשונית:
- חלוקת דפי עבודה או מחברות לתלמידים
- הנחיית התלמידים לכתוב תיאור חופשי של "העיר עוטפת אור" שלהם
- דגש על כתיבה זורמת ללא צנזורה עצמית בשלב זה
2. שימוש במארגן חשיבה:
- הצעת מבנה לארגון הרעיונות:
- מקורות האור בעיר וצורת הופעתם
- האווירה והתחושות שהעיר מעוררת
- המשמעות האישית של העיר עבור התלמיד
3. שיתוף ראשוני:
- הזמנת כמה תלמידים מתנדבים לשתף את התיאורים שלהם
- דגש על הערכת המגוון והיצירתיות בפרשנויות השונות
- עידוד התלמידים לזהות רעיונות מעניינים שיכולים להעשיר את התיאור שלהם
השלב השלישי: העמקה ודיוק התיאור
1. הרחבת התיאור המילולי:
- הנחיית התלמידים לדייק ולהעמיק את התיאור הכתוב
- מתן שאלות מנחות לפיתוח התיאור:
- אילו צבעים מדויקים מופיעים בעיר שלך?
- כיצד בדיוק נראה האור? (זוהר, מנצנץ, זורח, מפזר צבעים וכו')
- מה מיוחד בנוף הסובב את העיר?
- אילו פרטים קטנים יש בעיר שהופכים אותה למיוחדת?
2. הוספת פרטים חושיים:
- עידוד להוסיף פרטים מעבר למראה:
- אילו צלילים נשמעים בעיר?
- מהם הריחות המאפיינים את העיר?
- איך מרגישים את הטמפרטורה ומזג האוויר בעיר?
3. טיוב ועריכת התיאור:
- מתן זמן לקריאה חוזרת של התיאור ולדיוק נוסף
- עידוד התלמידים לבחור מילים מדויקות ומעוררות דימויים
- הנחיה לארגן את התיאור באופן קוהרנטי: מהכללי לפרטי או מהרחוק לקרוב
השלב הרביעי: ניהול דיאלוג עם בינה מלאכותית ליצירת ויזואליזציה
1. היכרות עם כלי בינה מלאכותית ליצירת תמונות:
- המורה יציג כמה כלים ליצירת תמונות באמצעות בינה מלאכותית
- הסבר קצר על אופן הפעולה של הכלים והצגת דוגמאות
- הנחיות בסיסיות לכתיבת פרומפטים אפקטיביים:
- כיצד לתאר סגנון ויזואלי?
- כיצד להשתמש במילות מפתח מדויקות?
- איך לשלב התייחסות לקומפוזיציה, לתאורה, לאווירה?
2. יצירת פרומפט ראשוני:
- הנחיית התלמידים לתרגם את התיאור המילולי שלהם לפרומפט
- דגש על תמציתיות אך דיוק בתיאור האלמנטים המרכזיים
הצעה למבנה פרומפט בסיסי:
עיר עוטפת אור עם [תיאור מקורות האור], [תיאור האווירה], בסגנון [סגנון אמנותי], [זווית / מבט], [זמן ביום / בלילה]
3. תהליך איטרטיבי של דיאלוג עם הבינה המלאכותית:
- הזנת הפרומפט הראשוני לכלי ובחינת התוצאה
- ניתוח התמונה שהתקבלה:
- אילו אלמנטים מהתיאור המקורי מופיעים בתמונה?
- מה חסר או לא מדויק בתמונה ביחס למה שדמיינו?
- אילו אלמנטים חדשים שהופיעו בתמונה מעניינים אותנו?
4. שיפור הפרומפט ויצירת גרסאות נוספות:
- עדכון הפרומפט בהתאם לניתוח התמונה הראשונית:
- הוספת פרטים שהיו חסרים
- דיוק של אלמנטים שלא הוצגו כראוי
- שימוש במונחים טכניים למי שמעוניין (קומפוזיציה, תאורה, פרספקטיבה) - ניסוי והתנסות עם גרסאות שונות של הפרומפט
5. רפלקציה על התהליך והתוצר:
- בחינה כיצד הדיאלוג עם הבינה המלאכותית השפיע על הדימוי המקורי?
- התבוננות כיצד התמונה התפתחה והשתנתה לאורך הניסיונות
- הסבר על הבחירות והשינויים שנעשו בתהליך
6. בחירת התמונה הסופית:
- בחירת התמונה שמייצגת באופן המדויק ביותר את מה שראו בעיני רוחם
- כתיבת הסבר קצר לסיבה שבחרו בתמונה זו ומה היא מבטאת עבורם
- שמירת התמונה והפרומפט הסופי שהוביל אליה