דלג אל

הנחיות לכתיבת עבודת חקר

למאגר הפרקטיקות
הנחיות לכתיבת עבודת חקר
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים, מענה מותאם אישית   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

כותב הפרקטיקה:
שלומית ברוכי, מדריכה ארצית ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה, מזכירות פדגוגית

צורך

הנחיות לכתיבת עבודת חקר
עבודת החקר היא חלק מרכזי מהלימודים במקצוע, ועל כן יש לתת הנחיות ברורות למורה המנחה והוראות ברורות לתלמידים.
כמו כן, יש להביא בחשבון את הזמן העומד לרשות התלמידים לאורך שנת הלימודים, תוך כדי התחשבות בחופשות ובחגים, ולתכנן את לוח הזמנים בהתאם.

שימו לב:

  1. פרקטיקה זאת היא דוגמה להפקת הנחיות לכתיבת עבודת חקר בנושא ספציפי, במקרה זה "מערכת אספקת המים לירושלים בסוף ימי בית שני". יש להתאים את הפרקטיקה לצרכים וללוח הזמנים שלכם.
  2. יש לבדוק באופן ביקורתי את המידע ואת המקורות הביבליוגרפיים שמפיקה הבינה המלאכותית.
חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

הבינה המלאכותית עשויה לסייע למורים בתכנון עבודת החקר לאורך שנת הלימודים וליצור לוח זמנים לתכנון, לבדיקה עבורם ועבור התלמידים. בדוגמה שלהלן השתמשתי בכלי - Claude.ai

השלבים הם:
1. כתיבת הפרומפט הראשוני שמציג את הבקשה
2. כתיבת הפרומפט שמדייק את הנתונים


השלב הראשון - כתיבת פרומפט:

אני מורה בתיכון וצריכה להנחות כתיבת עבודת חקר בנושא מערכת אספקת המים לירושלים בסוף ימי בית שני. תוכל לכתוב לי הצעה למבנה עבודת החקר, הכוללת ראשי פרקים לעבודה, לוח זמנים להגשה וכן ביבליוגרפיה נבחרת?

תשובת הפרומפט:
אשמח לעזור לך בבניית הצעת מחקר בנושא מערכת אספקת המים לירושלים בתקופת בית שני. להלן הצעה מפורטת:

# נושא המחקר
מערכת אספקת המים לירושלים בשלהי ימי בית שני: היבטים הנדסיים, כלכליים וחברתיים

# מטרות המחקר

  1. לחקור את המערכות ההנדסיות ששימשו לאספקת מים לירושלים
  2. להבין את ההשפעות הכלכליות והחברתיות של מערכת המים על חיי התושבים
  3. לבחון את הקשר בין התפתחות העיר לבין פיתוח מערכות המים

# ראשי פרקים מוצעים

פרק א': מבוא
- רקע היסטורי על ירושלים בתקופת בית שני
- חשיבות המים בחיי העיר העתיקה
- שאלת המחקר והשערות

פרק ב': התשתית הפיזית
- טופוגרפיה והידרולוגיה של ירושלים
- מקורות המים הטבעיים
- אקלים ומשטר המשקעים

פרק ג': מערכות אספקת המים
- אמות המים
- בורות מים ומאגרים
- בריכות שלמה והבריכות העירוניות
- ניקוז ותיעול

פרק ד': היבטים חברתיים וכלכליים
- חלוקת המים בעיר
- ניהול משאבי המים
- השפעת מערכת המים על התפתחות העיר

פרק ה': סיכום ומסקנות

# לוח זמנים מוצע (סמסטר אחד)

שבועות 2-1: איסוף מקורות ראשוניים וכתיבת הצעת מחקר
שבועות 4-3: קריאה וסיכום חומר ביבליוגרפי
שבועות 8-5: כתיבת פרקים א-ב
שבועות 12-9: כתיבת פרקים ג-ד
שבועות 14-13: כתיבת סיכום, מבוא סופי והגהה
שבועות 16-15: עריכה סופית והגשה

# ביבליוגרפיה נבחרת

רייך, רוני. "מערכות המים בירושלים בימי הבית השני". קדמוניות כ"ג (1990): 25-18.

מזר, בנימין. ירושלים בתקופת בית שני. ירושלים: מוסד ביאליק, 1980.

צפריר, יורם. "אספקת המים לירושלים בימי קדם". בתוך: ירושלים לדורותיה, בעריכת א' שילר, 62-45. ירושלים: יד יצחק בן-צבי, 1985.

Gill, Dan. "Jerusalem's Water Supply During the First and Second Temple Periods." in: Jerusalem Revealed, edited by Y. Yadin, 45-58. New Haven: Yale University Press, 1976.

Tsuk, Tsvika. "Water Systems in Jerusalem During the Second Temple Period." Biblical Archaeology Review 15 (1989): 30-37.


הערה חשובה:
יש לעשות חשיבה ביקורתית ולבדוק היטב את המקורות המוצעים בביבליוגרפיה - לעיתים הבינה ממציאה מקורות מתוך רצון לרצות.
כמו כן, יש לשקול אם להציע לתלמידים מקורות באנגלית. ואם לא, לבדוק שיש מספיק מקורות ואולי לחפש עוד.


# המלצות מתודולוגיות

  1. שילוב מקורות ארכיאולוגיים וטקסטואליים
  2. שימוש במפות ובתרשימים להמחשת המערכות ההנדסיות
  3. ביקור באתרים רלוונטיים בירושלים (בריכת השילוח, נקבת חזקיהו)
  4. שילוב תצלומים ושרטוטים מקוריים

האם תרצי המלצות נוספות לגבי היבטים ספציפיים של העבודה?


השלב השני - כתיבת פרומפט:

תרווח בבקשה את העבודה לשני סמסטרים, תוך התחשבות בחופשות במהלך שנת הלימודים.

# לוח זמנים מוצע לשנת לימודים מלאה
(בהתחשב בחופשות ובמועדי ישראל)

**סמסטר א'**

ספטמבר-אוקטובר (בהתחשב בחגי תשרי):
- היכרות עם הנושא
- איסוף ראשוני של ביבליוגרפיה
- כתיבת הצעת מחקר ראשונית

נובמבר:
- קריאה וסיכום של מקורות ראשוניים
- גיבוש ראשי פרקים מפורטים
- הגשת הצעת מחקר סופית

דצמבר:
- כתיבת פרק המבוא
- איסוף וארגון חומרים לפרק הרקע ההיסטורי
- הכנת מפות ותרשימים ראשוניים

ינואר (לפני בחינות מחצית):
- השלמת פרק א'
- הגשת טיוטה ראשונה של פרק המבוא
- קבלת משוב והתחלת תיקונים

**סמסטר ב'**

פברואר-מרץ (בהתחשב בחופשת פורים):
- כתיבת פרק התשתית הפיזית
- סיורים לאתרים רלוונטיים בירושלים
- תיעוד ממצאים מהשטח

אפריל (בהתחשב בחופשת פסח):
- השלמת כתיבת פרק מערכות אספקת המים
- צילום ותיעוד באתרים
- עיבוד החומר הוויזואלי

מאי:
- כתיבת הפרק על ההיבטים החברתיים והכלכליים
- שילוב מקורות היסטוריים
- עריכת ראיונות עם מומחים (אם רלוונטי)

יוני (לפני בחינות סוף שנה):
- כתיבת פרק הסיכום והמסקנות
- עריכה לשונית
- הגהה סופית
- הכנת הביבליוגרפיה המלאה

# נקודות מפתח לתשומת לב

  1. הלוח מתחשב בתקופות העמוסות של בחינות מחצית וסוף שנה.
  2. מוקצה זמן נוסף סביב החגים:
    - חגי תשרי (ראש השנה, יום כיפור, סוכות)
    - חנוכה
    - פורים
    - פסח
    - שבועות
  3. מומלץ לקבוע אבני דרך ברורות להגשת טיוטות:
    - הגשת הצעת מחקר: סוף אוקטובר
    - הגשת פרק מבוא: סוף ינואר
    - הגשת פרקי הליבה: סוף אפריל
    - הגשה סופית: סוף יוני
  4. חשוב לשלב את הסיורים והעבודה בשטח בחודשים נוחים מבחינת מזג האוויר (אביב).


הערות

  1. על סמך התוצאה הראשונית שהתקבלה, יש לדייק את הבקשה לגבי ימי הלימוד והחופשות לאורך שנת הלימודים. אפשר לשלב בפרומפט הערה דוגמת "מ-17.12.24 ועד 19.12.24 יש חופשה" (טיול שנתי).
    שימו לב: יש לציין את התאריכים הלועזיים. המחשב מתקשה בתאריכים עבריים.
    מכיוון שהתוכנית שבנה ה-AI היא כללית, עליכם להתאים ולדייק אותה למערכת השעות שלכם.
  2. זה אף פעם לא יהיה מושלם, אבל זה יהיה בסיס שיקל עליכם מאוד לחלק את העבודה ולהגיב לאירועים לא מתוכננים.
חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • השימוש ב-ChatGPT וב-Gemini מותר החל מגיל 13, ואילו השימוש ב-Claude מותר החל מגיל 18.
  • שלושת הכלים תומכים בעברית.
  • הכלים ChatGPT ו-Gemini יודעים גם לייצר תמונות.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית משחק ללימוד חיבור עד 100 במתמטיקה יסודי
עידוד תרגול במתמטיקה בנושא תרגילי חיבור עד 100. שילוב משחקים בתהליך למידה יוצר עניין וגורם לתלמידים ללמוד בהנאה תוך כדי חוויה. הבינה המלאכותית פותחת בפני אנש...
צ׳טבוט כמתרגל אישי
מתן מענה תרגול דיפרנציאלי לכל תלמיד ותלמידה, דורש מהמורה לאבחן את יכולות התלמידים ואת תחומי העניין שלהם, להכין תרגילים מותאמים אישית, לבדוק אותם ולתת להם משו...
יישום: לפתור עמימות, להפיק תובנות ולתרגם מסקנות לפעולות ותוצרים
כשיש לנו הרבה רעיונות מלהיבים שממש מתחשק לנו ליישם אותם, עלינו להיות מסוגלים לנתח את האתגרים שלפנינו, להסיק מסקנות מעשיות שיסייעו לנו למצוא דרכי פעולה קונקרט...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.