שלב 1: הכנה מוקדמת
- המורה יבחר מחולל תמונות מתאים שהוא בטוח בהפעלה שלו.
- הכנת דוגמאות אפשריות לפרומפטים (הנחיות למחולל) וכן דוגמה של תוצר להדגמה.
שלב 2: בכיתה - בחירת המושג ההיסטורי
- בחרו מושג מורכב ומופשט מתוך תוכנית הלימודים (למשל, 'לאומיות ליברלית', 'תורת הגזע', 'מהפכה תעשייתית' או 'הבלגה').
- הכינו מראש הסבר קצר על המושג (3-2 משפטים) כדי להציג אותו לתלמידים.
- ערכו דיון קצר עם התלמידים וכתבו את מאפייני המושג המרכזיים – רישום של המאפיינים על הלוח.
חשוב להסביר לתלמידים שככל שנכניס יותר מרכיבים לפרומפט, כך התוצר יהיה מדויק ומכיל יותר.
שלב 3: הצגת המשימה בכיתה - עבודת התלמיד
התלמידים ישתמשו במחולל תמונה (bing או קנבה) כדי לייצר דימוי שממחיש את המושג.
- חלוקת הכיתה לזוגות או לקבוצות קטנות.
- הנחיית התלמידים לכתוב מרכיבים או מאפיינים מרכזיים של המושג.
- הנחיית התלמידים לכתוב תיאור מילולי של המושג שיוזן למחולל,
- לדוגמה, עבור 'לאומיות ליברלית':
"קבוצה של אנשים מחזיקים דגלים צבעוניים, מוקפים בסמלים של חירות ושוויון, בדגש על ביטוי תרבותי ושמירה על זכויות הפרט". - עבור 'תורת הגזע':
"פירמידה שמציגה אנשים מסווגים לפי צבע עור, עם רקע אפור שמסמל אפלה ואפליה".
המורה יבדוק שהתיאורים ברורים ותואמים את המושג. - אפשר לבקש מהתלמידים לדמיין איך המושג עשוי להיראות באופן חזותי ולהשתמש בכך בתיאור שיזינו למחולל.
- יש להדגיש את חשיבות השימוש בפרטים ספציפיים בתיאור.
שלב 4: שימוש במחולל התמונה
- התלמידים מזינים את התיאור למחולל התמונה ומקבלים דימוי ויזואלי שמייצג את המושג.
- ננחה את התלמידים לחשוב מה יוכלו לשנות או לחדד בהנחיה כדי לקבל תוצאה מתאימה יותר. נבקש מכל קבוצה לנסות לפחות 3-2 שינויים.
- כל קבוצה תבחר את הדימוי המדויק ביותר היסטורית ותשמור אותו לשימוש בהמשך הדיון. כדאי לבקש מהם להעלות את התוצר למצגת שיתופית לכיתה, שתשמש מקור לדיון או לחזרה למבחן.
שלב 5: ניתוח וביקורת - הצגת התוצרים בכיתה
- הציגו בכיתה את התמונות שנוצרו (דרך מצגת או שיתוף מסך).
- בקשו מהתלמידים לנתח.
- הסבירו אם התמונה מתאימה למה שלמדנו.
- הסבירו כיצד התמונה מבטאת את המושג.
- ציינו והסבירו אילו מסרים סמויים יש בתמונה, שיכולים לחזק את ההגדרה של המושג.
- ציינו אילו חלקים ואלמנטים בתמונה מדויקים. אילו חסרים ואילו לא מדויקים.
- הסבירו איך אפשר לשפר את התיאור או את הדימוי.
- הציגו אילו פרשנויות שונות אפשר להבין מהדימוי.
סכמו את הדיון בחיבור למושג ההיסטורי, כפי שהוסבר בתחילת השיעור, תוך כדי יצירת קשר בין הדימויים הוויזואליים למושג המקורי ולמאפיינים שלו.