דלג אל

הנגשת מושגים היסטוריים מופשטים באמצעות המחשה ויזואלית

למאגר הפרקטיקות
הנגשת מושגים היסטוריים מופשטים באמצעות המחשה ויזואלית
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות, הבניית ידע   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     מענה מותאם אישית

כותב הפרקטיקה:
צוות הפיקוח על היסטוריה בחמ"ד וצוות ההדרכה תשפ"ה, מזכירות פדגוגית

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך להנגיש מושגים היסטוריים מופשטים ומורכבים עבור התלמידים באמצעות המחשה ויזואלית (דימויים).
השימוש בבינה מלאכותית ליצירת דימויים מאפשר לתלמידים לפתח הבנה עמוקה יותר של מושגים מורכבים ולזכור אותם טוב יותר, לעורר עניין ולחבר בין הידע המילולי לבין ייצוג חזותי, תוך כדי פיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: הכנה מוקדמת

  • המורה יבחר מחולל תמונות מתאים שהוא בטוח בהפעלה שלו.
  • הכנת דוגמאות אפשריות לפרומפטים (הנחיות למחולל) וכן דוגמה של תוצר להדגמה.

שלב 2: בכיתה - בחירת המושג ההיסטורי

  • בחרו מושג מורכב ומופשט מתוך תוכנית הלימודים (למשל, 'לאומיות ליברלית', 'תורת הגזע', 'מהפכה תעשייתית' או 'הבלגה').
  • הכינו מראש הסבר קצר על המושג (3-2 משפטים) כדי להציג אותו לתלמידים.
  • ערכו דיון קצר עם התלמידים וכתבו את מאפייני המושג המרכזיים – רישום של המאפיינים על הלוח.
    חשוב להסביר לתלמידים שככל שנכניס יותר מרכיבים לפרומפט, כך התוצר יהיה מדויק ומכיל יותר.

שלב 3: הצגת המשימה בכיתה - עבודת התלמיד
התלמידים ישתמשו במחולל תמונה (bing או קנבה) כדי לייצר דימוי שממחיש את המושג.

  • חלוקת הכיתה לזוגות או לקבוצות קטנות.
  • הנחיית התלמידים לכתוב מרכיבים או מאפיינים מרכזיים של המושג.
  • הנחיית התלמידים לכתוב תיאור מילולי של המושג שיוזן למחולל,
  • לדוגמה, עבור 'לאומיות ליברלית':
    "קבוצה של אנשים מחזיקים דגלים צבעוניים, מוקפים בסמלים של חירות ושוויון, בדגש על ביטוי תרבותי ושמירה על זכויות הפרט".
  • עבור 'תורת הגזע':
    "פירמידה שמציגה אנשים מסווגים לפי צבע עור, עם רקע אפור שמסמל אפלה ואפליה".
    המורה יבדוק שהתיאורים ברורים ותואמים את המושג.
  • אפשר לבקש מהתלמידים לדמיין איך המושג עשוי להיראות באופן חזותי ולהשתמש בכך בתיאור שיזינו למחולל.
  • יש להדגיש את חשיבות השימוש בפרטים ספציפיים בתיאור.

שלב 4: שימוש במחולל התמונה

  • התלמידים מזינים את התיאור למחולל התמונה ומקבלים דימוי ויזואלי שמייצג את המושג.
  • ננחה את התלמידים לחשוב מה יוכלו לשנות או לחדד בהנחיה כדי לקבל תוצאה מתאימה יותר. נבקש מכל קבוצה לנסות לפחות 3-2 שינויים.
  • כל קבוצה תבחר את הדימוי המדויק ביותר היסטורית ותשמור אותו לשימוש בהמשך הדיון. כדאי לבקש מהם להעלות את התוצר למצגת שיתופית לכיתה, שתשמש מקור לדיון או לחזרה למבחן.

שלב 5: ניתוח וביקורת - הצגת התוצרים בכיתה

  • הציגו בכיתה את התמונות שנוצרו (דרך מצגת או שיתוף מסך).
  • בקשו מהתלמידים לנתח.
  • הסבירו אם התמונה מתאימה למה שלמדנו.
  • הסבירו כיצד התמונה מבטאת את המושג.
  • ציינו והסבירו אילו מסרים סמויים יש בתמונה, שיכולים לחזק את ההגדרה של המושג.
  • ציינו אילו חלקים ואלמנטים בתמונה מדויקים. אילו חסרים ואילו לא מדויקים.
  • הסבירו איך אפשר לשפר את התיאור או את הדימוי.
  • הציגו אילו פרשנויות שונות אפשר להבין מהדימוי.

סכמו את הדיון בחיבור למושג ההיסטורי, כפי שהוסבר בתחילת השיעור, תוך כדי יצירת קשר בין הדימויים הוויזואליים למושג המקורי ולמאפיינים שלו.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

לכיתות מתקדמות נמליץ להרחיב את המהלך. לאחר הגדרת המושג והמאפיינים שלו, לעשות שימוש במחולל טקסט דוגמת GPT או קלוד ולכתוב לו פרומפט מעין זה:

"אתה מחולל תמונות. תציע לי בבקשה פרומפט שאוכל להדביק במחולל תמונות ושיכלול גם את התמונה, גם את הסגנון וגם את מאפייני הצילום וקישוטים רלוונטיים.
אכתוב לך נושא או מושג היסטורי ומעט על מאפייניו המרכזיים, ואתה תציע רעיון איך לייצג אותו חזותית. ותשאל אותי אם אהבתי או איך לדייק.
כשאמרתי שאני מרוצה ממה שיצא - תציע שלושה פרומפטים באנגלית שיתאימו למה שתיארת.
ננחה את התלמידים לקרוא את הפרומפטים שקיבלו, לדייק אותם (אפשר בעזרת גוגל טרנסלייט), ואותם להדביק במחולל התמונות".

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

אפשר ליצור 'גלריה כיתתית' של מושגים היסטוריים, בעוד כל תמונה מלווה בהסבר כתוב של התלמידים, המקשר בין הדימוי למושג. הגלריה יכולה לשמש עזר ללמידה לאורך השנה.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • יש להקדיש זמן להסבר איך לכתוב פרומפט טוב למחולל התמונות.
  • חשוב לעודד את התלמידים לחשוב באופן יצירתי ולבקר את התוצאות.
  • לעיתים תמונה יוצאת לא מוצלחת, מומלץ לעשות שימוש בכך לצורך דיון פורה על הבנת המושג והבנת הטכנולוגיה.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית משחק ללימוד חיבור עד 100 במתמטיקה יסודי
עידוד תרגול במתמטיקה בנושא תרגילי חיבור עד 100. שילוב משחקים בתהליך למידה יוצר עניין וגורם לתלמידים ללמוד בהנאה תוך כדי חוויה. הבינה המלאכותית פותחת בפני אנש...
תלקיט (פּוֹרְטְפוֹלְיוֹ)
אחוז ניכר מהערכת התלמידים בבתי הספר מתבסס על מבחנים המבטאים מנעד צר יחסית של יכולות. התלקיט מציע אלטרנטיבה, בכך שהוא מכיל מספר מופעי הערכה מתפתחים המאפשרים ב...
בניית בוט ייעודי ומותאם להערכה
לחסוך זמן בתהליכי הערכה, באמצעות בניית בוט ייעודי המותאם בדיוק לשיטת ההערכה שלכם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.