דלג אל

סוגיה בתמונה

למאגר הפרקטיקות
סוגיה בתמונה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

כותב הפרקטיקה:
יעל מיסק ומרב גרפי-הוכמיץ, צוות הדרכה ארצי, מזכירות פדגוגית

צורך

השימוש במחולל תמונות כאמצעי לפרשנות לטקסט לימודי לטובת כלל התלמידים, בייחוד לטובת תלמידים בעלי תפיסה חזותית, מסייע בתהליך ההוראה.
בפרקטיקה זו אנו מציעים להשתמש במחולל תמונות במשימות הערכה חלופית. שימוש זה מסייע לפיתוח אוריינות התלמידים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, וביצירת דימויים בסיוע בינה מלאכותית בפרט, תוך כדי רתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קבוצתיות.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: נתחיל בקריאת הטקסט ובהבנה בסיסית של המילים ושל רצף האירועים.
לשם הבנה מלאה של הסוגיה, ניזכר בתקופה שבה היא מתרחשת ובמאפייניה, נחשוב על הסביבה הפיזית והחברתית שבה היא מתרחשת, הדמויות, תחושותיהן, ההקשר וסיפור המעשה.

השלב השני: נציג לתלמידים את המשימה (מומלץ על ביצוע בקבוצות של 3-2 תלמידים):

עליכם ליצור באמצעות בינה מלאכותית תמונה שתציג את הסוגיה שלמדנו או חלק ממנה. כדי ליצור תמונה מתאימה, עליכם להכיר את הסוגיה היטב. לפני תחילת התהליך, חשבו על כל הפרטים שאתם צריכים ורוצים לכלול בתמונה.
התמונה צריכה לשקף את הסצנה: המיקום, הרקע והתקופה, תיאור מפורט של הדמויות: המראה שלהן, תחושותיהן, הבעות פניהן ותפקידיהן, תיאור מפורט של חפצים שברצוננו לכלול בתמונה ושל הבעיות שעולות מהסוגיה.
התוצר של המשימה כולל שני חלקים:

  • התמונה
  • תיעוד והסבר של התהליך:
    - מה בחרתם לתאר בתמונה ומדוע בחרתם דווקא בקטע זה?
    - מה היו ההנחיות הראשונות שנתתם לבינה המלאכותית?
    - מה הייתה התוצאה? מה מצא חן בעיניכם בתמונה ומה לא התאים?
    - איך שיפרתם אותה?
    - האם אתם מרוצים מהתוצאה? אם לא כל כך, ספרו מה הייתם רוצים לשפר ולמה.
    - האם ואיך תרמה הפעילות להבנה שלך את הסוגיה? האם נתקלת בקשיים בתהליך ביצוע המשימה? מה הם היו?

להדגמת התהליך מומלצת התנסות מוקדמת של המורה בשימוש בכלי והדגמה שלו על סוגיה שכבר נלמדה. אם מדובר בהתנסויות ראשונות בכלי, מומלץ גם להציג לתלמידים את שלבי כתיבת הפרומפט, ההנחיות לבינה המלאכותית ששימשו את המורה ליצירת התמונות, תיעוד של שלבי היצירה והתוצרים ואופן הדיוק שלהם. אפשר גם להיעזר בדוגמאות מתוך מצגות במאגר השיתופי של מורי תחום הדעת.

השלב השלישי: נציג את השימוש במחולל התמונות ליצירת תמונות ומצגות, הממחישות את הסוגיה או הסיטואציה, נוודא שהתלמידים מצליחים להירשם ולהשתמש בכלי החינמי ונדגים להם איך הוא עובד.

הערה: אפשר להמיר כלי זה בכלי אחר ליצירת תמונות.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לפתח את האוריינות השפתית ואת יכולות ההערכה והמשוב, תוך כדי הוספת אלמנט משחקי לפעילות:
קבוצות תלמידים תיצורנה תמונה או תמונות על סוגיות מתוך רשימת סוגיות שנלמדו / סצנות מאותה סוגיה.
התמונה תוצג בפני הכיתה ושאר התלמידים יצטרכו לזהות באיזו סוגיה / סצנה מדובר.
הקבוצה שהתמונה שלה תזכה לזיהוי ברור על ידי רוב הכיתה היא הקבוצה המנצחת.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • הכלי המוצע הוא כלי של מייקרוסופט המחייב רישום לחשבון (אפשר להירשם גם עם חשבון Gmail). רצוי לוודא לפני הפעילות שאכן התלמידים יכולים להירשם לחשבון. לחלופין, הם יכולים להשתמש בכלי מתוך חשבון ייעודי שהמורה יפתח לשם כך.
  • התלמידים צריכים ללמוד לדייק בתיאורים כדי להגיע לתמונה המתאימה ביותר. אם יש בקבוצה תלמידים שעשויים להתקשות בכתיבת התיאור המפורט, כדאי לתת להם תבנית של פרומפט שבה יוסיפו את החלקים החסרים, בהתאם לסוגיה הרלוונטית.
  • על המורים להתנסות בשימוש בכלי ובביצוע המשימה לפני השימוש עם תלמידים.
חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

למדנו:
- צריך לפרק את הסוגיה לסצנות ולהקפיד על התיאורים המדויקים.
- כדי שהתמונה תתאר בדיוק את מה שהתכוונו אליו, התיאור צריך להתייחס לסיטואציה עצמה ולא לתוכן הסוגיה.
- בכל סצנה יש לציין מיקום ותיאור מפורט של האנשים או החפצים, את ההקשר ואת התחושות והבעות הפנים של כל אחת מהדמויות.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

זכויות טבעיות בעידן הבינה המלאכותית
הפרקטיקה עונה על הצורך של עובדי הוראה להנגיש נושאים מופשטים ומורכבים, כמו זכויות טבעיות במדינה דמוקרטית, באמצעות כלים יצירתיים וחווייתיים. הפרקטיקה מעודדת חש...
מתן משוב מילולי לחיזוק התנהגות חברתית רצויה
מורות ומורים המספקים לתלמידיהם משוב מילולי מיידי, מותאם ויעיל על התנהגויות חברתיות חיוביות, מסייעים בשיפור משמעותי של הביצועים ההתנהגותיים והלימודיים של התלמ...
ניתוח נתוני תלמידים לאחר מבדקים
ניתוח מבדקים בחינוך הגופני נמדד על פי מדד שיפור - לקבל את הנתונים ולראות אם יש שיפור אצל התלמידים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.