סבב רגשות
1. נזמין את התלמידים עם כניסתם לכיתה לסבב מהיר של אוורור רגשות לפני שמתחילים בשיעור.
למשל: כל תלמיד/ה אומר/ת משהו שמשמח אותו היום, נותן כיף לחבר/ה שיושב/ת לידו, התלמיד/ה הבא/ה בסבב ממשיכ/ה וכן הלאה, עד שכל התלמידים דיברו ונתנו כיף...(אם השיעור מתנהל במרחב דיגיטלי בלמידה מרחוק, אפשר לקיים את הסבב באופן דומה ללא כיפים, והמורה מעביר/ה את סדר הדיבור הלאה.)
2. אפשר להיעזר בכלים מהפרקטיקה הבעת רגשות ומחשבות במגוון ערוצים:
- רגע מרגישים
- מד-רוח
- ציור וצבע
- מתקבלים רגש.
3. לאחר סיום הסבב נאפשר לתלמידים לשתף כיצד השפיעה עליהם הפעילות, ונעבור לשיעור.
ויסות רגשי
אם התלמידים נכנסים לכיתה נסערים, אחרי שיעור חינוך גופני או בתגובה למשהו שהתרחש בהפסקה,
אפשר להשתמש בכלים מהפרקטיקה ויסות רגשי:
- ויסות רגשי גופני: תרגילי נשימה
- ויסות רגשי בין-אישי: רשימת "אנשי הקשר שלי"
- ויסות רגשי קוגניטיבי: מסימן קריאה לסימן שאלה
נשים לב שהמטרה העיקרית היא לאפשר רגיעה וליצור בקרב התלמידים פניות ללמידה.
מיינדפולנס
אפשר לפתוח כל שיעור, או חלק מהשיעורים, במספר דקות של תרגול מודעות קשובה (מיינדפולנס).
ניתן להיעזר בכלים מתוך הפרקטיקה – מודעות רגשית (מיינדפולנס):
- פרח ונר
- זחל נחמד
השימוש בפרקטיקה זו יעיל בעיקר כאשר הכיתה כבר התנסתה בתרגול מסוג זה.
* תרגילים אלה מתאימים מאוד גם לפתיחת שיעור סינכרוני בלמידה מרחוק.
חיבור לידע קודם
נשתמש בשגרת החשיבה יר"ל – יודע/ת, רוצה-לדעת, למדתי לפתיחת השיעור באופן שיחבר את התלמידים לנושא השיעור ויזכיר להם את מה שהם כבר יודעים בתחום (ראו גם: אחזור וחיבור לידע קודם)
כרטיס כניסה
אפשר לפתוח את השיעור עם משימת שליפה קטנה לריענון הזיכרון המהווה מעין "כרטיס כניסה" לשיעור שכל תלמיד/ה צריכ/ה למלא עם הכניסה לכיתה. ראו: אמצעים לשיפור זיכרון
ראו גם: