דלג אל

שימוש ב-AI להעמקת הבנת מזמור פ"ג / מזמור פ"ג לימינו

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     חינוך לערכים, הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

צורך

הפרקטיקה עונה על הצורך של מורי תנ"ך ליצור חיבור משמעותי בין טקסטים תנ"כיים לבין המציאות העכשווית, תוך כדי פיתוח חשיבה ביקורתית ומיומנויות דיגיטליות של התלמידים.

אבן דרך: הנצחה וגבורה, הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: ניתוח סרטון, טקסט או מושג, ניסוח פרומפט, חיבור לאקטואליה, רלוונטיות לעולם התלמיד

כותבת הפרקטיקה: נועה דוקוב, מדריכה, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: הכנה

נלמד את מזמור פ"ג בתהילים באמצעות מערך השיעור המוצע. נדגיש את הרעיון המרכזי של המזמור: מלחמה אמונית-רוחנית נגד עם ישראל כמייצג של שם ה' בעולם.
נלמד את פירוש המלבי"ם למזמור, המדגיש שהאיום על עם ישראל הוא למעשה ניסיון להילחם באמונה היהודית ובהשגחת ה'.
התלמידים יזהו את הפסוקים המבטאים רעיון זה במזמור (כגון: "עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ", "כִּי נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ", "אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד").

השלב השני: בחירת משימה

נציע לתלמידים שתי אפשרויות לעבודה בכלי AI:
אפשרות א: חיבור בין-טקסטואלי
1. התלמידים בוחרים פסוק מרכזי ממזמור פ"ג שמייצג את הרעיון המרכזי של המזמור.
2. התלמידים מנסחים פרומפט ל-ChatGPT שמבקש להציע פסוקים נוספים מהתנ"ך המבטאים רעיון דומה.
3. עליהם לבדוק את מהימנות התשובה - האם אכן אלו פסוקים מן התנ"ך. האם מראה המקום מדויק. מתוך ההצעות שנמצאו מדויקות, עליהם לבחור את הפסוק המתאים ביותר ולנמק את בחירתם.

אפשרות ב: חיבור לאקטואליה
1. התלמידים בוחרים אחת ממלחמות הקיום של עם ישראל ב-100 השנים האחרונות (השואה, מלחמת העצמאות, מלחמת חרבות ברזל וכו').
2. התלמידים מנסחים פרומפט המסכם את תמצית המזמור ומבקש לבחון אם המלחמה שבחרו מתאימה לתיאור במזמור - מלחמה מכוונת נגד אמונת ישראל ונגד הקב"ה.
3. התלמידים מבקשים מה-AI להציע ראיות היסטוריות התומכות בהשוואה זו.

השלב השלישי: ניסוח פרומפט

המורה מנחה את התלמידים כיצד לנסח פרומפט אפקטיבי:
1. להגדיר בבירור את הרעיון המרכזי של המזמור.
2. לציין את הפסוק הנבחר או את המלחמה הנבחרת.
3. לבקש הצעות מדויקות ומנומקות.

דוגמה לפרומפט לאפשרות א:
"במזמור פ"ג בתהילים מתואר איך עמים רבים מתקשרים יחד כדי להילחם בעם ישראל מתוך כוונה להילחם בה' עצמו. הפסוק 'כִּי נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ' מבטא זאת היטב. האם תוכל להציע 5-3 פסוקים נוספים מהתנ"ך המבטאים רעיון דומה של מלחמה נגד עם ישראל, שהיא למעשה מלחמה נגד אמונת ישראל או נגד ה'? לגבי כל פסוק, הסבר את ההקשר שלו ומדוע הוא מבטא רעיון דומה".

דוגמה לפרומפט לאפשרות ב:
"מזמור פ"ג בתהילים מתאר מלחמה נגד עם ישראל שמטרתה העמוקה היא מלחמה נגד אמונת ישראל ונגד הקב"ה. במזמור מודגש שהאויבים אומרים 'לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד'. אני רוצה לבחון אם מלחמת העצמאות ב-1948 משקפת רעיון דומה. האם אפשר למצוא ראיות היסטוריות (כגון, הצהרות מנהיגים, מסמכים רשמיים או אירועים מתועדים) המצביעות על כך שמלחמה זו הייתה גם מלחמה נגד הרעיון היהודי-אמוני ולא רק מלחמה טריטוריאלית?"

השלב הרביעי: ניתוח ביקורתי

התלמידים מקבלים את תשובות ה-AI ומנתחים אותן באופן ביקורתי.
עליהם לבחון את הדיוק ההיסטורי והפרשני של המידע שקיבלו. לבחור את הפסוק או הראיות המשכנעות ביותר ולנמק את בחירתם.

השלב החמישי: שיתוף ודיון

התלמידים משתפים את תוצריהם בכיתה (אפשר להשתמש ב-Padlet2).
הכיתה דנה יחד בשאלות: מהו החיבור בין המזמור לימינו? כיצד המזמור מאיר את המציאות העכשווית?

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להרחיב את הפרקטיקה לכיוון יצירתי יותר, שבו התלמידים מבקשים מ-ChatGPT לנסח תפילה בהשראת מזמור פ"ג המתאימה למציאות המדינית-ביטחונית של ימינו.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  • חשוב לוודא שהתלמידים מבינים שה-AI עשוי לטעות, במיוחד בציטוטים מדויקים מהתנ"ך ובפרשנויות. נעודד אותם לבדוק את הפסוקים המוצעים במקור, ולהפעיל שיקול דעת ביקורתי.
  • לדון עם התלמידים על הצורך בהכוונה של ה-AI. לדוגמה: בניתוח היסטורי של מלחמות, ה-AI עשוי להציג גם גישות המנוגדות להשקפת העולם הדתית-ציונית. זו הזדמנות לדיון מעמיק על השקפות עולם שונות ולחיזוק הזהות היהודית-ישראלית.
  • בגרסה החינמית של ChatGPT עשויה להיות מגבלה על כמות השאילתות שאפשר לבצע בפרק זמן מסוים. יש לתכנן את המשימה בהתאם.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

التقييم الداخليّ في إطار التعلّم المُدْمَج (היברידי)
يتطلّب التعلم المدمج الذي يدمج بين التعلم الوجاهي والتّعلّم عن بعد إعادة التفكير بطرق تقييم مناسبة. .كيف يمكننا اختيار أدوات التقييم المناسبة لنا ؟ واي مراجع...
הוליווד? - הנה אני בא: מדימיון לסרטון בסיוע מודל לשוני, מחוללי תמונה ומחוללי תנועה
פרקטיקה זו מתאימה למורים במגמות קולנוע, תקשורת, מדיה חברתית וניו מדיה, וגם למורים בתחומי דעת אחרים, שמעוניינים להנחות את תלמידיהם להכין תוצר לימודי מסכם של ע...
סוגיות אתיות בראי יישומי הבינה המלאכותית
ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית בשנים האחרונות והפוטנציאל הרב הגלום בהן, מעלים מגוון סוגיות אתיות. איך נעזור לתלמידים לפתח מודעות לדילמות בנושא...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.