השלב הראשון: הכנה
נלמד את מזמור פ"ג בתהילים באמצעות מערך השיעור המוצע. נדגיש את הרעיון המרכזי של המזמור: מלחמה אמונית-רוחנית נגד עם ישראל כמייצג של שם ה' בעולם.
נלמד את פירוש המלבי"ם למזמור, המדגיש שהאיום על עם ישראל הוא למעשה ניסיון להילחם באמונה היהודית ובהשגחת ה'.
התלמידים יזהו את הפסוקים המבטאים רעיון זה במזמור (כגון: "עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ", "כִּי נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ", "אָמְרוּ לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד").
השלב השני: בחירת משימה
נציע לתלמידים שתי אפשרויות לעבודה בכלי AI:
אפשרות א: חיבור בין-טקסטואלי
1. התלמידים בוחרים פסוק מרכזי ממזמור פ"ג שמייצג את הרעיון המרכזי של המזמור.
2. התלמידים מנסחים פרומפט ל-ChatGPT שמבקש להציע פסוקים נוספים מהתנ"ך המבטאים רעיון דומה.
3. עליהם לבדוק את מהימנות התשובה - האם אכן אלו פסוקים מן התנ"ך. האם מראה המקום מדויק. מתוך ההצעות שנמצאו מדויקות, עליהם לבחור את הפסוק המתאים ביותר ולנמק את בחירתם.
אפשרות ב: חיבור לאקטואליה
1. התלמידים בוחרים אחת ממלחמות הקיום של עם ישראל ב-100 השנים האחרונות (השואה, מלחמת העצמאות, מלחמת חרבות ברזל וכו').
2. התלמידים מנסחים פרומפט המסכם את תמצית המזמור ומבקש לבחון אם המלחמה שבחרו מתאימה לתיאור במזמור - מלחמה מכוונת נגד אמונת ישראל ונגד הקב"ה.
3. התלמידים מבקשים מה-AI להציע ראיות היסטוריות התומכות בהשוואה זו.
השלב השלישי: ניסוח פרומפט
המורה מנחה את התלמידים כיצד לנסח פרומפט אפקטיבי:
1. להגדיר בבירור את הרעיון המרכזי של המזמור.
2. לציין את הפסוק הנבחר או את המלחמה הנבחרת.
3. לבקש הצעות מדויקות ומנומקות.
דוגמה לפרומפט לאפשרות א:
"במזמור פ"ג בתהילים מתואר איך עמים רבים מתקשרים יחד כדי להילחם בעם ישראל מתוך כוונה להילחם בה' עצמו. הפסוק 'כִּי נוֹעֲצוּ לֵב יַחְדָּו עָלֶיךָ בְּרִית יִכְרֹתוּ' מבטא זאת היטב. האם תוכל להציע 5-3 פסוקים נוספים מהתנ"ך המבטאים רעיון דומה של מלחמה נגד עם ישראל, שהיא למעשה מלחמה נגד אמונת ישראל או נגד ה'? לגבי כל פסוק, הסבר את ההקשר שלו ומדוע הוא מבטא רעיון דומה".
דוגמה לפרומפט לאפשרות ב:
"מזמור פ"ג בתהילים מתאר מלחמה נגד עם ישראל שמטרתה העמוקה היא מלחמה נגד אמונת ישראל ונגד הקב"ה. במזמור מודגש שהאויבים אומרים 'לְכוּ וְנַכְחִידֵם מִגּוֹי וְלֹא יִזָּכֵר שֵׁם יִשְׂרָאֵל עוֹד'. אני רוצה לבחון אם מלחמת העצמאות ב-1948 משקפת רעיון דומה. האם אפשר למצוא ראיות היסטוריות (כגון, הצהרות מנהיגים, מסמכים רשמיים או אירועים מתועדים) המצביעות על כך שמלחמה זו הייתה גם מלחמה נגד הרעיון היהודי-אמוני ולא רק מלחמה טריטוריאלית?"
השלב הרביעי: ניתוח ביקורתי
התלמידים מקבלים את תשובות ה-AI ומנתחים אותן באופן ביקורתי.
עליהם לבחון את הדיוק ההיסטורי והפרשני של המידע שקיבלו. לבחור את הפסוק או הראיות המשכנעות ביותר ולנמק את בחירתם.
השלב החמישי: שיתוף ודיון
התלמידים משתפים את תוצריהם בכיתה (אפשר להשתמש ב-Padlet2).
הכיתה דנה יחד בשאלות: מהו החיבור בין המזמור לימינו? כיצד המזמור מאיר את המציאות העכשווית?