דלג אל

יצירת אינפוגרפיקות עם Napkin: התאוריה הפסיכוסקסואלית של פרויד

למאגר הפרקטיקות
אינפוגרפיקה של פרויד
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות   ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

כותב הפרקטיקה:
ויוה מרגי, מדריכת תקשוב מדעי החברה, מזכירות פדגוגית

צורך

Napkin הוא כלי בינה מלאכותית המאפשר הפיכת טקסט לאינפוגרפיקות באופן אינטואיטיבי ומהיר. פרקטיקה זו מציעה גישה יצירתית להוראת "התאוריה הפסיכוסקסואלית של פרויד". התאוריה מתארת חמישה שלבים התפתחותיים, המתרחשים לאורך חיי האדם: אוראלי, אנאלי, פאלי, חביון וגנטלי. כל שלב מאופיין באזור ארוגני, עקרון התנהגות מנחה ותוצאות אפשריות של קונפליקטים. פרקטיקה זו נועדה לעודד הבנה ויזואלית של התאוריה באמצעות כלי Napkin, המאפשר הפיכת תיאורים טקסטואליים לאינפוגרפיקות.

פרקטיקה זו מקדמת למידה חווייתית, מטפחת מיומנויות טכנולוגיות ומחברת בין ידע לבין יצירתיות. היא עונה על הצורך של מורים להמחיש נושאים מורכבים באופן ויזואלי וזכיר עבור התלמידים, ומציעה פתרון פדגוגי המשלב המחשה ויזואלית, למידה פעילה ושימוש בכלים טכנולוגיים.
הפרקטיקה ניתנת ליישום על ידי תלמידים והיא מפתחת מגוון רחב של מיומנויות המאה ה-21: חשיבה ביקורתית, חשיבה יצירתית, יכולת לנתח מידע, המחשת רעיונות מורכבים באופן ויזואלי, שימוש בכלים טכנולוגיים וכלי בינה מלאכותית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שלב 1: בחירת נושא לימודי:

  • הצגת הנושא שנלמד: התאוריה הפסיכוסקסואלית של פרויד
  • הסבר על חמשת שלבי ההתפתחות:
    - שלב אוראלי: גיל 1-0, אזור ארוגני – פה.
    - שלב אנאלי: גיל 3-1, אזור ארוגני – פי הטבעת.
    - שלב פאלי: גיל 6-3, אזור ארוגני – איברי המין.
    - שלב חביון: גיל 12-6, מיניות מוסתרת.
    - שלב גניטלי: גיל 12 ומעלה, אזור ארוגני – איברי המין.
  • זיהוי מושגים מרכזיים בנושא הלימוד.
  • דיון משותף עם הכיתה לזיהוי מרכיבי מפתח להצגה באינפוגרפיקה.
  • חלוקה לקבוצות עבודה וחלוקת השלבים בתאוריה בין הקבוצות.

שלב 2: הצגת הכלי

היכרות עם Napkin:
- הצגת Napkin ככלי בינה מלאכותית, המיועד ליצירת אינפוגרפיקות מתאורים טקסטואליים.
- הדגמה של תהליך יצירת אינפוגרפיקה פשוטה: הזנת טקסט קצר וקבלת המחשה ויזואלית. הדגמה של תהליך יצירת אינפוגרפיקה עבור שלב פשוט, כמו השלב האוראלי:
- לדוגמה: "יצירת אינפוגרפיקה על השלב האוראלי: גיל לידה עד שנה, אזור ארוגני: פה, עיקרון מנחה: עקרון ההנאה והכאב, תוצאות אפשריות: תלות או עצמאות".
- התייחסות לאתיקה בשימוש בכלי בינה מלאכותית.
- התייחסות להפעלת חשיבה ביקורתית בשימוש בבינה מלאכותית.

שלב 3: תכנון וכתיבת פרומפט

  • כתיבת פרומפט:
    - הנחיה לכתיבת תיאור מדויק של הנושא (כולל מרכיבים ותכנים מרכזיים, והנתונים המרכזיים שצריך להדגיש). בשלב זה התלמידים מתבקשים לנסח פרומפטים, שכוללים את המאפיינים המרכזיים של כל שלב: אזור ארוגני, גיל, עיקרון מנחה ותוצאות אפשריות.
    - לדוגמה: "צור אינפוגרפיקה לשלב הפאלי: גיל 6-3, אזור ארוגני: איברי המין, עיקרון מנחה: עקרון המוסר, מאפיינים: תסביך אדיפוס או אלקטרה, תוצאות: קיבעון אדיפלי".
    - מומלץ לבצע את שלב ניסוח הפרומפט באמצעות מודל שפה מסוג text-to-text, כמו GPT ,GEMINI או Magic School. ככל שהפרומפט יהיה מדויק וברור יותר, כך התוצאה הסופית של האינפוגרפיקה תהיה איכותית וממוקדת יותר.

  • שיפור פרומפט:
    - ניתוח התוצרים הראשוניים. התלמידים מתבקשים לשפר את הפרומפט על בסיס תוצאות ראשוניות.

שלב 4: עבודה בקבוצות - יצירת אינפוגרפיקות

שימוש בכלי Napkin:
- כל קבוצה מתמקדת בשלב אחד מתוך חמשת השלבים.
- הקבוצות מזינות את הפרומפטים שלהן ל-Napkin ומפיקות אינפוגרפיקות.
- עידוד להתנסות חוזרת: שיפור הפרומפט וקבלת תוצרים חדשים עד לתוצאה משביעת רצון.

  • ניתוח ושיפור:
    - התלמידים מנתחים את האינפוגרפיקות: האם הן מייצגות נאמנה את המידע? אילו שיפורים נדרשים?

שלב 5: הצגת תוצרים ורפלקציה:

- כל קבוצה מציגה את האינפוגרפיקה שיצרה, תוך כדי הסבר כיצד היא משקפת את עקרונות התאוריה של פרויד, את החלוקה בין השלבים ואת הדרך שבה התוכן מוצג באינפוגרפיקה.
- הקבוצה מסבירה את הבחירה הוויזואלית.
- דיון כיתתי על התהליך, על היתרונות ועל האתגרים בשימוש ב-Napkin.
- כל תלמיד כותב רפלקציה אישית: מה למד על התאוריה ועל השימוש בבינה מלאכותית.

  • קריטריונים להערכה
    איכות התוצר:
    - דיוק המידע המוצג.
    - בהירות המסר והיכולת להעביר מידע באופן ויזואלי.
    תהליך העבודה:
    - שיתוף פעולה בין התלמידים.
    - כתיבה ושיפור של הפרומפטים.
    - חלק אישי לכל תלמיד: מעורבות והשתתפות פעילה.
  • כתיבת רפלקציה
    - כל תלמיד כותב רפלקציה על תהליך העבודה, ותובנות חדשות שרכש על הלמידה ועל תרומתו.
חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

בסיום הפרויקט הכיתה תבחר את האינפוגרפיקה המוצלחת ביותר, ולאחר מכן תתאים את שאר השלבים לסגנון הוויזואלי שנבחר. כך תיווצר אינפוגרפיקה אחידה לכל התאוריה, המשלבת מסר ברור ועיצוב עקבי.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

המורה יכול לעשות שימוש בכלי לצורך יצירת מצגות והמחשת רעיון מורכב בצורה ויזואלית.
כמו כן, הכלי יכול לשמש את התלמידים להכנה למבחן.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

נכון לעכשיו אין מגבלות על הגרסה החינמית.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

אני משתמשת בכלי בעצמי ומיישמת במהלך ההוראה.
בדרך כלל אני משתמשת בכלי בלימוד תאוריות וחומרי לימוד רבי מלל.
הכלי מאפשר לי לפשט את המידע ולהפוך את התוכן לוויזואלי.
כמו כן, הוא מאפשר לי לערוך עם התלמידים חזרה למבחן או הערכות חלופיות.
הלמידה הופכת לפעילה והתלמידים מיישמים בפועל מיומנויות רבות.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הוראה רגישת מגדר
איך נתנהל באופן שוויוני כלפי כל התלמידים והתלמידות? הגברת המודעות לנושאים בעלי היבטים מגדריים יכולה לקדם סביבה לימודית שתעודד שוויון מגדרי
מגילת העצמאות בראי הזמן
הפרקטיקה עונה על הצורך לשלב כלים דיגיטליים בהוראה, להעצים את התלמידים ביצירת תוכן ולהמחיש את הקשר בין מסמכים היסטוריים למציאות העכשווית.
בחירת נושא לחקר מדעי בעזרת בינה מלאכותית
בחירת נושאי חקר באופן מושכל ומבוסס, תוך כדי שימוש בכלי בינה מלאכותית מתקדמים להעמקת המוטיבציה וגישה למקורות מדעיים איכותיים.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.