דלג אל

סביבות למידה חוץ כיתתיות

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

המחשת תכנים מתוכנית הלימודים באמצעות למידה אקטיבית והתנסותית, במרחבי למידה שונים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

למידה בסביבות למידה חוץ כיתתיות יכולה להתקיים במספר מקומות. למשל:

  • ביציאה לטיול לאתר מרוחק – טבע, עיר, טיול שנתי (לכך לא נתייחס בפרקטיקה זו)
  • מחוץ לכותלי ביה"ס – שכונה, מוסד תרבות קרוב, גינה ציבורית
  • בסביבה הבית-ספרית – מסדרונות, אולמות, חצרות
  1. תכנון מוקדם של המורה

    נשאל את עצמנו מהם היתרונות והרווחים שביציאה החוצה מהכיתה?
    כיצד ננצל את היציאה להפעלת התלמידים וללמידה עצמאית?

    לדוגמה:

    • בשיעור מתמטיקה הילדים יכולים לצאת לחצר כדי להכיר ולזהות צורות הנדסיות, במקום לעשות זאת בלמידה מתוך ספר בכיתה.
    • בשיעור מדעים הילדים יכולים לצאת לחפש סוגי אבנים, עלים או אדמה בחצר או בגינה הבית ספרית.
    • בשיעור עברית הילדים יכולים לצאת למסדרונות כדי לחפש שלטים עם מילים שמתחילות באות חדשה שלמדו.
  2. הכנה בכיתה לקראת היציאה

    נציג מספר שאלות לקראת היציאה ונעודד את התלמידים לשאול בעצמם שאלות נוספות.

    למשל, בשיעור מתמטיקה:

    • על אילו צורות הנדסיות למדנו?
    • איפה אתם חושבים שנוכל למצוא אותן מחוץ לכיתה?
    • איך נזהה את הצורות?
    • באיזו דרך כדאי לתעד את מה שנמצא? (רשימה, טבלה, ציור, צילום ועוד)
  3. הגדרת המשימה

    נגדיר עם התלמידים את התוצר המצופה מהיציאה החוצה, את הזמן הכולל לביצוע המשימה,
    ונקבע מה נדרש מהם לעשות במהלך היציאה: לחשב, לראיין, לצייר, לצלם, לכתוב, למדוד...

    לדוגמה, בהמשך לשיעור המתמטיקה הנ"ל:

    כל תלמיד/ה (או זוג, קבוצה וכד') מתבקשים לזהות: 3 מלבנים, 4 משולשים, 2 משושים וכד', להסביר כיצד זיהו אותם ולצייר או לצלם תמונה של הצורה שמצאו.
    נחלק להם דפי הנחיה לעבודה באופן אישי, בזוגות או בקבוצות קטנות.

  4. יציאה אל מחוץ לכיתה הכיתה

    נקפיד על תיעוד המהלך על ידי התלמידים בזמן אמיתי, כפי שנקבע בדפי ההנחיה.
    תוציא אל הפועל את התוכנית שלה כפי שהוכנה בשלבים הקודמים.

  5. שיתוף ורפלקציה

לאחר תום הזמן שקבענו, נחזור לכיתה ונקיים פעילות של שיתוף ורפלקציה:

  • מה למדנו מהיציאה ללמידה מחוץ לכיתה?
  • האם וכיצד עמדנו בתוכניות שהכנו לקראתה?
  • אילו שאלות חדשות עלו שלא חשבנו עליהן לפני כן?
  • מה נרצה לעשות אחרת לקראת היציאה הבאה?

עוד רעיון - בית מדרש חברתי נודד

עוד רעיון - בית מדרש חברתי נודד

בית המדרש החברתי הנודד הוא שיעור קבוע במערכת (שעתיים שבועיות), בהן כל התלמידים לומדים ופועלים יחד בקבוצות רב-גיליות. התוכנית כוללת שיח, לימוד ומעשה. 

מטרת התוכנית היא לגרום לתלמידים לדרוש את המציאות הישראלית, להתבונן בה, להעלות שאלות על המתרחש בה, ולחשוב כיצד ניתן ללמוד עליה יותר.

הלמידה נעשית דרך קריאת מקורות העוסקים בתחום ושיח עליהם, וכן על ידי "נדידה": מפגש עם המציאות ללא תיווך, דרך הרצאות של מומחים וביקור במקומות רלוונטיים, כדי לעודד מעורבות, אכפתיות ויציאה לעשייה.

מבנה הלימוד החודשי

  • שבוע ראשון: רקע היסטורי ודילמה חברתית. עיקר הלמידה בחברותות.
  • שבוע שני: הרצאה או פאנל.
  • שבוע שלישי: יום למידה מחוץ לביה"ס - נוסעים ולומדים מהמציאות.
  • שבוע רביעי: שיעור מסכם בהובלת צמד תלמידים.

פעם בחודש, בימי שישי, יוצאת כל קבוצה של בית המדרש החברתי הנודד להתנדבות לפי בחירת התלמידים ובליווי המורים.

אירוע השיא של בית המדרש החברתי הנודד, מתקיים בערב לימוד של הורים וילדים: כל קבוצה אחראית על הפקת כרזה המייצגת לעומק את הלימוד העשיר שהתקיים, וכן על הובלת הרצאות קצרות בנושא. בערב זה גם ההורים מעבירים הרצאות הקשורות לתחומי הלימוד במתכונת הרצאות TED. 

(מבוסס על תוכנית של תיכון כ.א.ן, כפר אדומים)

אפשר גם - דוגמאות בתחומי הדעת

אפשר גם - דוגמאות בתחומי הדעת
מתמטיקה: כמה מכוניות עוברות בצומת ביחידת זמן? כמה עלים בערך יש על עץ? (יצירת משוואה לניבוי עלים בענף) כמה תושבים גרים בבניין או ברחוב? מדידות אורך, תרגול חישובים באמצעות גירים על רצפת החצר ועוד.
אזרחות: ראיונות עם עוברים ושבים ברחוב בשאלות אקטואליות, דילמות וכד'.
אומנות: לצלם, לפסל ולצייר בחוץ.
מחויבות אישית: לחשוב כיצד ניתן לתרום לקהילה בסביבה הקרובה.

אפשר גם - לטייל מבלי לצאת מהבית – ללמידה מרחוק

אפשר גם - לטייל מבלי לצאת מהבית – ללמידה מרחוק

בתקופות שבהן לא ניתן לצאת מבית הספר או מהבית לטיולים במרחב הפיזי, אפשר לצאת ביחד עם התלמידים לטיול וירטואלי.

נוכל להכין מסלול טיול וירטואלי באמצעות טופס גוגל, ולהיעזר בכלים דיגיטליים שונים כגון האופציה לסייר ברחובות באמצעות Street View של מפות גוגל.

המטרה היא שהתלמידים יחוו טיול "אחר", ויכירו את האפשרויות הדיגיטליות הזמינות להם לסייר בעולם בדרך זו, תוך שהם רוכשים כלים ומיומנויות של אוריינות דיגיטלית.

ראו לדוגמה: טיול ברחבי העולם בתקופת הקורונה, הייטק היי חולון.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת רלוונטיות וחיבור לעולם התלמיד/ה
כשתלמידים מרגישים שהתכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתה רלוונטיים גם לחייהם מחוץ לכותלי הכיתה – המוטיבציה שלהם עולה והם מגלים יותר יוזמה, מעורבות ועניין
קמפוס מקוון משותף לתלמידים ולהורים בלמידה מרחוק: MOOC קהילתי
למידה בקורס מקוון (MOOC) דורשת עצמאות ומכוונות ללמידה עצמאית, בשילוב יחס אישי וליווי תומך של מורה, הורה או תלמיד/ה בוגר/ת. למעורבות ההורים עשויה להיות תרומה ...
ניהול ויישוב קונפליקטים הנובעים מפערים תרבותיים
מפגש בין תלמידים בבית הספר, כרוך לעיתים בהתנגשות בין ערכים שונים שהתלמידים מביאים איתם מתרבויות שונות שבהן גדלו. איך נסייע לתלמידים לפתח מודעות לנושא ונקדם א...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.