דרכים ושיטות רבות לטיפול בבעיות משמעת בכיתה. בפרקטיקה זו נתמקד במתן רעיונות כיצד למנוע את ההפרעות מראש, בעזרת ניהול כיתה אפקטיבי ותכנון שיעורים שבהם התלמידים פעילים וכתוצאה מכך פחות "מפריעים":
רעש – פורה או מפריע?
- נשים לב לכך שרעש שונה מהפרעה: לעיתים רעש הוא ביטוי חיובי ללמידה, למעורבות ולעניין ואילו שקט הוא סימן למידה חלקית או אפילו לניתוק ולאדישות לנעשה בכיתה.
- אם הרעש נגרם כשהתלמידים חוזרים מהפסקה, ייתכן שקרה משהו שלא הספיקו לעבד אותו או לספר ולשתף. נאפשר זמן מוקצב וקצר לשיחה בזוגות, וכך נאפשר רגיעה וניצור פניות גדולה יותר לפתיחת השיעור.
ראו גם: פרקטיקות לפתיחת שיעור, ויסות רגשי, מיינדפולנס
למידה פעילה ויחס אישי
- בעת תכנון השיעור נחשוב: מה התלמידים עושים, חוקרים, כותבים, עונים – מעבר להקשבה פסיבית?
ככל שהתלמידים יהיו פעילים יותר במהלך השיעור, כך הם יהיו עסוקים בלמידה. - נשתמש במתודות שמזמנות השתתפות של כלל התלמידים ולא רק של מי שממהר להצביע ראשון או של "המגיבים הקבועים". למשל:
- תשובות בהרמת ידיים: כל מי שחושב/ת ש... מרימ/ה יד.
- מד תדרים (אקולייזר): במתודה זו מגיבים לפי מנעד מסוים, כך שמתבונן מהצד יכול לקבל תמונה של מדד ההסכמה או אי-ההסכמה בכיתה לשאלה שנשאלה –
- כל מי שמסכימ/ה מאוד: עומד/ת על הכיסא
- כל מי שמסכימ/ה: עומד/ת על הרצפה
- כל מי שמתלבט/ת: יושב/ת על הכיסא
- כל מי שמתנגד/ת: יושב/ת על הרצפה
- כל מי שמתנג/ת מאוד: שוכב/ת על הרצפה
- פתקים בצבע שונה: כל מי שחושב/ת ש... יניפו פתק צהוב, כל מי ש... פתק אדום וכדומה.
- נסתובב בשעת משימה, נציע עידוד, מגע, ונפנה אישית לכל תלמיד/ה. נקפיד על איזון בין ציון הדברים שצריך לשפר לבין ראיית הקיים והטוב.
מעבר מהיר בין מתודות
ניזום מעברים חלקים ומהירים מדיון לעבודה עצמית, לעבודה בזוגות או בקבוצות. אפשר לקבוע סימן מוסכם למעבר בין מתודות. למשל:
- כיבוי אורות: עובדים בזוגות, וכאשר המורה מכבה את האור, כולם חוזרים למליאה.
- הזנקה: למשימה תחומה בזמן, אפשר להקרין שעון עצר או לקיים "ספירה לאחור".
- שימוש בחוש השמיעה: צלצול בפעמון, שימוש במוזיקה וכד' להשגת תשומת לב.
זמן להתרעננות
במידת הצורך, נקצה זמן להפסקות קצרות במהלך הלמידה כדי לאפשר תזוזה והתרעננות. למשל:
משוב
נבקש את התייחסות התלמידים לניסיון החדש, נעודד אותם ונייצר הסכמה על השימוש בו מעתה ואילך.
אולי יש לתלמידים עצמם רעיונות משלהם לניהול שיעור ללא הפרעות?
(על דרכי התמודדות עם הפרעות וקונפליקטים בשיעור ראו בסרטונים למטה)