שלב א: ניסוח מטרות
- מטרה היא המצפן הראשי שאליו אנחנו מכוונים את תהליכי ההוראה והלמידה. נתייעץ עם רכזי המקצוע והשכבה, נקבל מהם וממנהל/ת בית הספר את המטרות הבית ספריות והשכבתיות, ונוסיף את הטון האישי שלנו מתוך היכרות עם הכיתה או מיפוי כיתתי שביצענו.
- ננסח 3-2 מטרות שנרצה ליישם השנה.
שלב ב: הגדרת יעדים
- לכל מטרה שניסחנו בסעיף הקודם, נגדיר 3-2 יעדים ברורים ומדידים.
- נחשוב – אילו נתונים ישקפו את השגת המטרה? כיצד תיראה הצלחה מבחינה מספרית?
לדוגמה:
- מטרה: שיפור השיח הכיתתי
- יעד 1: הפחתת השימוש במילים לא נאותות
- יעד 2: צמצום התפרצויות תלמידים זה לדברי זה
- יעד 3: הארכת משך הדיאלוג בין תלמידים בזמן דיון
שלב ג: סימון אבני דרך
נקבע מהן אבני הדרך המרכזיות להשגת היעדים שיובילו למימוש המטרה: אילו פעולות מרכזיות יש לעשות?
לדוגמה:
- בהתייחס ליעד 1 לעיל: הפחתת השימוש במילים לא נאותות
- אבן דרך 1: קיום שיחה עם התלמידים, אילו מילים אינן מתאימות לשימוש בכיתה
- אבן דרך 2: החלטה משותפת, מה עושים כשמישהו עובר על הכללים
- אבן דרך 3: גיבוש שגרה קבועה – כיצד אגיב כשתלמיד/ה משתמשת במילה לא ראויה
שלב ד: קביעת לוח זמנים
- ננסה להעריך כמה שעות נדרשות לכל אחת מאבני הדרך ונקבע איזה חלק מהזמן יוקדש לכל אחת מהן.
- כדאי להיעזר בציר זמן או בלוח תכנון שנתי, ולציין בו חגים, מועדים וחופשות, אירועים בית-ספריים וכל מה שעשוי להשפיע על שעות ההוראה שיעמדו לרשותנו.
- נמקם את אבני הדרך על הציר ונסמן מתי נתחיל לטפל בכל יעד ולמשך כמה זמן.
שלב ה: זיהוי אתגרים
- נביט בתוכנית שבנינו עד כה וננסה לצפות את האתגרים שיקשו עלינו לעמוד בה:
- אילו מכשולים עלולים לצוץ?
- איזו אבן דרך תהיה הקשה ביותר ליישום?
איזו אבן דרך דורשת משאבים מיוחדים? - האם נזדקק לתקציב או לאישור מיוחד כדי לממש חלקים מהתוכנית?
- ננסה לחשוב על פתרונות שיסייעו לנו לעמוד בתוכנית שקבענו, ונשלב אותם במערכי השיעורים לאורך השנה.
אפשר להיעזר בכלים הבאים:
וראו גם: יעדים לשיפור ההוראה