דלג אל

הצהרת נגישות

רפלקציה עצמית

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות

מטרה

התלמידים יתקדמו בלמידתם בעזרת כלי להתבוננות עצמית על עצמם כלומדים.

הצעות למהלך - "המראה שמראה לי את עצמי"

הצעות למהלך - "המראה שמראה לי את עצמי"

'המראה שמראה לי את עצמי' היא כלי רפלקטיבי שמזמין את התלמידים לעצור לרגע ולהתבונן על עצמם כלומדים. אפשר לבצע את הרפלקציה לפני ביצוע המשימה הלימודית או לאחריה.

1. נכין מבעוד מועד שתי מראות. מסביב לכל מראה (או בגב המראה) נדביק מספר שאלות. לדוגמה:

מראה עם שאלות טרם ביצוע המשימה –

  • מה אומר לעצמי כדי להאמין שאצליח?
  • מה מעוררת בי המשימה?
  • מה יעזור לי לבצע את המשימה?

מראה עם שאלות לסוף המשימה או מיד לאחריה –

  • מה השגתי?
  • מה למדתי שהיה משמעותי עבורי?
  • אילו כוחות זיהיתי בעצמי?

    ראו לדוגמה: איור מראות להדפסה
    אפשר להחליף לשאלות אחרות שמתאימות יותר לכיתתכם בעזרת בנק השאלות

2. נציג לתלמידים את המראות עם השאלות, ונסביר כיצד נשתמש בכל מראה במהלך הלמידה.
כדי לא להעמיס יותר מדי על מהלך השיעור, נשתמש בכל פעם רק במראה אחת.

3. במהלך השיעור נבקש מכל תלמיד/ה, לפני תחילת משימה או לאחריה, לבחור שאלה אחת בלבד מתוך השאלות שעל המראה ולענות עליה.

4. התלמידים יענו על השאלה בכתב לעצמם, במשפט אחד שמתאר מה למדו על עצמם.

5. בהמשך, בשיח אישי, בזוגות או בקבוצות התלמידים יוכלו לשתף בתובנות אליהן הגיעו ולחשוב עליהן יחד עם החברים או עם המורה.

דוגמה לרפלקציה עצמית

עוד רעיון - מחברת "מהסוף להתחלה"

עוד רעיון - מחברת "מהסוף להתחלה"

בחמש דקות האחרונות של כל שיעור נזמין את התלמיד לדפדף ולעבור לעמוד האחרון שבסוף המחברת ולכתוב שם, בכמה מילים, התייחסות לאחת השאלות הבאות:  

  • אילו מחשבות עלו בי תוך כדי השיעור?
  • אילו רגשות הרגשתי תוך כדי השיעור?
  • מה בשיעור היה משמעותי עבורי?
  • דבר מה אחר שברצוני לכתוב...

ראו לדוגמה: גרסה להדפסה

עוד רעיון - לעל-יסודי: רפלקציית יש מצב

עוד רעיון - לעל-יסודי: רפלקציית יש מצב

״יש מצב״ הוא מיזם שמטרתו ליצור נקודות מפנה חיוביות בחייהם של בני נוער, באמצעות הרצאות מעוררות השראה מפי דמות מופת. ההרצאה עשויה להשפיע על התלמידים ואף ליצור אצל חלק מהם ״חוויית מפתח״ שיכולה לעזור להם לשנות את מסלול חייהם. הצפייה מלווה במשוב מיידי ולאחריו מילוי דף רפלקציה עצמית.

1. הסבר מקדים לתלמידים

נציג לתלמידים את המרצה ואת נושא ההרצאה. לדוגמה:

"אנחנו עומדים לצפות ברצאה של יונתן ניר. יונתן הוא מפיק ובמאי של סרטים תיעודיים שזכו בפרסים רבים בארץ ובעולם. הוא יספר לכם על הסרטים שהוא יצר, ותוכלו ללמוד מזה מה עושה במאי ומפיק קולנוע. הוא גם יספר לכם על הקשיים שהוא התמודד איתם כשהיה בגיל שלכם, ואיך הוא בחר להתמודד ולהצליח. אחרי ההרצאה תתבקשו למלא משוב בטלפון ובדפים שאחלק לכם".

2. צפייה בהרצאה

נצפה יחד ככיתה בהרצאה הנבחרת מתוך קטלוג ההרצאות. אפשר להזמין את המרצה למפגש עם התלמידים, אך זה אינו הכרח ואפשר להסתפק בהרצאה המצולמת.

3. מענה על משוב דיגיטלי

מייד לאחר הצפייה, נשלח לתלמידים את המשוב הדיגיטלי ונבקש מהם לענות עליו באותו הרגע.

4. מילוי דף רפלקציה אישית

תהליך מילוי הרפלקציה על-ידי התלמידים חייב להיעשות מייד בסוף ההרצאה, שכן חלק מהם ירגישו התלהבות והשראה בעקבות ההרצאה וזה הזמן הטוב ביותר עבורם לכתוב ולשתף. 

נחלק לתלמידים את טופס הרפלקציה  ונדגיש שתהליך הרפלקציה הוא תהליך אישי שבו כל אחד ואחת מהם מתבקש/ת להתבונן פנימה, ללא הפרעות ורעש, וללא התייחסויות של תלמידים אחרים.

5. עיבוד

ניתוח דפי הרפלקציה יכול להתבצע בדרכים שונות, בהתאם לצורך הספציפי. לדוגמה:

  • המחנכ/ת או היועצ/ת יעברו על כל הדפים, ויאתרו דפים הדורשים טיפול. למשל, אם צוין שם של מורה מסוימ/ת כתשובה לשאלה "אדם אחד שהייתי רוצה שיעזור לי להצליח", נצלם את הטופס ונעביר למורה המתאימ/ה; נשים לב לתלמידים שביקשו במפורש סיוע כלשהו וכד'.
  • עריכת סיכום תמציתי של המידע שכתב/ה כל תלמיד/ה כדי להמשיך לשוחח על השאיפות שעלו בדף הרפלקציה, בשיחה אישית או באספת הורים.
  • הקדשת זמן בשעת חינוך כדי לעורר דיון בנוגע לתכני התשובות בפורום הכיתתי (מבלי להתייחס לשם תלמיד/ה מסויימ/ת). אפשר להמשיך את הדיון הכיתתי בלמידת עמיתים בקבוצות קטנות, כך שהתלמידים יעזרו אחד לשני לגלות דרכים מעשיות להגשמת מטרותיהם כפי שעלו בדפי הרפלקציה.

הכלי מבוסס על יוזמה של ד"ר ליאור צורף, יזם בתוכנית החממו"פ של משה"ח, שפותחה בחטיבת ביניים שז"ר, בת ים. ראו בהרחבה: יוזמת יש מצב

 

אפשר גם - יומנים דיגיטליים מצמיחים

אפשר גם - יומנים דיגיטליים מצמיחים

בביה"ס יוחנן הקדוש בחיפה פיתחו אפליקציה ייחודית של יומנים דיגיטליים – Touching the Future

כל אחד ואחת מהתלמידים מתקדמים לפי יכולתם ובקצב שלהם בכתיבת היומן האישי. המורה מלווה אותם בתהליך ומתאים לכל תלמיד/ה תוכנית לימודים אישית המתועדת ביומן האישי.

המורה מעודד/ת כל תלמיד/ה לכתוב ביומן על נושאים שנקבעו בתוכנית הלימודים, ואפשר גם לכתוב כתיבה חופשית. היומן הוא אישי, והתלמידים יכולים למלאו בתכנים כרצונם. אפשר להוסיף ליומן תמונות, הקלטות שמע וסרטונים ולהגיב עליהם בכתיבה אישית. כל תלמיד/ה מחליט/ה במה מהתכנים הללו לשתף אחרים.

בסיום התהליך אפשר לקבל תוצר אישי, כיתתי ובית-ספרי המבוסס על הרפלקציה האישית של התלמידים. התלמידים יכולים לבחור קטעים מהיומנים (הזיכרונות שלנו) ולקבל אותם בקובץ דיגיטלי, שאפשר גם להדפיס. כך יש להם למעשה הזדמנות "להוציא לאור" מעין ספר ראשון פרי עטם.

העובדה שהתלמיד/ה יכול/ה לשתף יצירה אישית עם החברים (לצורך קבלת משוב ותמיכה) או עם המורה (לצורך הערכה, תמיכה והוצאה לאור), מעניקה לתלמידים חוויית הצלחה, משפרת את מיומנות ההתבוננות והמודעות העצמית שלהם, מקנה תחושת מסוגלות ומחזקת את הביטחון העצמי שיאפשר להם להמשיך ולשתף את הקהילה ביצירותיהם גם בעתיד.

וראו גם: זום אין זום אאוט – יומן רפלקטיבי דיגיטלי, התיכון הבפטיסטי, נצרת

אפשר גם - יומנים יצירתיים

אפשר גם - יומנים יצירתיים

בזמנים של למידה מרחוק, אפשר לעודד תלמידים לבצע התבוננות עצמית וליצור יומנים אישיים ויזואליים מחומרים ממוחזרים שיש בבית (או כאלה שבדרך לפח), ולהמחיש בעזרתם חמישה דברים שעשו להם טוב במהלך היום.

ראו לדוגמה: יומן מצויר, הנחיות לתלמידים

העבודות נשלחות למחנכ/ת ולמורה לאומנות, וניתן ליצור תערוכה דיגיטלית של היומנים היצירתיים לקראת החזרה לשגרה, או לשתף אותם בפוסט מיוחד בדף הפייסבוק הבית ספרי.

עם החזרה לשגרה, מומלץ לקיים תערוכה פיזית במרחב הבית ספרי, שבה התלמידים יציגו את היומנים שלהם ויספרו על תחושותיהם במהלך התקופה שחלפה.

(מבוסס על פיתוח של ביה"ס דורון נווה גן ברמת השרון)

וראו גם: יומן בידוד – יומני קורונה יצירתיים מביה"ס הייטק היי, חולון

אפשר גם - ענייני פנים

אפשר גם - ענייני פנים

בהשראת המדור ענייני פנים בעיתון הארץ, התלמידים מצלמים את עצמם צילום סלפי, ולאחר מכן מקבלים את ההנחיה הבא:

  • הביטו על עצמכם וספרו על היבטים שונים בכם דרך התייחסות לכל אחד מאיברי הפנים. לדוגמה:
    • עיניים: אני אוהב/ת להסתכל על הנוף וליהנות ממנו.
    • אוזניים: אנשים אומרים שיש לי שמיעה מוזיקלית טובה.
    • פה: אני מרגיש/ה שאני מזייפ/ת ביטחון עצמי, אך זה עובד...
    • אישונים: הרבה פעמים אני מתוסכל/ת שאני צריכ/ה להיות עם משקפיים.
  • אפשר להשתמש בכלי כדרך לתרגול התבוננות עצמית ואז התשובות נשארות אצל התלמיד/ה, או לבקש לשלוח אותן למורה ולהתייחס אליהן בשיחות משוב אישיות.

(מבוסס על פעילות בבית הספר התיכון הרב תחומי, רמלה)

אפשר גם - ספרון טיפים ללמידה

אפשר גם - ספרון טיפים ללמידה

כלי זה מאפשר יצירה משותפת של ספרון טיפים כיתתי ללמידה. תוך כדי התהליך התלמידים גם לומדים על עצמם ועל ההעדפות שלהם, וגם נעזרים בניסיון המצטבר של כלל חבריהם לכיתה. 
כלי זה מתאים במיוחד כפעילות לפתיחת השנה בכיתות העל-יסודי או בכיתות ה-ו בביה"ס היסודי, כאשר התלמידים כבר יודעים להסביר פחות או יותר מה נכון עבורם וכיצד הם מעדיפים ללמוד.

  1. ההעדפה שלי
    כל תלמיד/ה כותב/ת בכמה מילים כיצד הכי נכון לה/לו ללמוד. אפשר לעשות זאת לאחר שיח במליאה כדי להיזכר ברעיונות. למשל: אני מעדיפ/ה ללמוד באמצעות קריאת חומרים כתובים, על ידי הקשבה לקטעי שמע, על ידי צפייה במצגות, צפייה בסרטונים, למידה בחברותא, עבודה שיתופית בקבוצה, למידה לבד ועוד.
  2. הרחבה בקבוצות
    התלמידים יתחלקו לקבוצות לפי הבחירות וההעדפות שלהם (למשל: כל אלו שמעדיפים למידה בחברותא יחברו לקבוצה אחת). כל קבוצה תגדיר כיצד הכי נכון עבורה ללמוד ותחליט כיצד להציג את ההעדפה שלה בפני כל הכיתה – מצגת, ביצוע שיר יחד, הצגה קצרה וכו'.
  3. כתיבת טיפ אישי
    לאחר הסברי הקבוצות, כל תלמיד/ה מנסח/ת טיפ אחד: מה היית מייעצ/ת לתלמיד/ה שמתלבט/ת כיצד כדאי לו/לה ללמוד?
  4. הכנת ספרון כיתתי
    לקראת סיום התהליך, כל הכיתה תכיו ספרון שמרכז ומארגן את כל הטיפים שלהם ללמידה. הספרון מגלם למעשה את סך כל הרפלקציות העצמיות של התלמידים בשאלה איזה סוג לומד/ת אני. אפשר להפיץ את הספרון לכל השכבה או לביה"ס כולו.

אפשר גם - משחק הדימויים

אפשר גם - משחק הדימויים
  1. התלמידים מתבקשים לעמוד במעגל. במרכז המעגל מונחים חפצים שונים כגון: גליל נייר טואלט, קופסת נעליים, כדור, פקעת של צמר, צעצוע, תמונות נוף שונות וכד'. 
  2. כל תלמיד/ה בוחר/ת חפץ ומקשר/ת אותו לחומר הנלמד או לחוויה אישית בעקבות הלמידה. לדוגמה בהקשר ליחידת לימוד בנושא צורות הנדסיות:
  • בחרתי קופסת נעליים כי היא מייצגת צורה שלמדנו עליה: מלבן.
  • בחרתי פקעת צמר כי היא מייצגת את החוויה האישית שלי בעקבות השיעור: הכול נפרם ומסתבך...
  1. השימוש בדימויים מאפשר לתלמידים לחשוב על החוויה שעברו בשיעור באופן יצירתי ועשוי לעזור להם להבחין בהיבטים שקודם לכן לא שמו לב אליהם.

טיפים

טיפים
  • לאורך השנה, אחת למספר שבועות, נזמין את התלמידים להתבונן על התובנות הרפלקטיביות שאספו תוך כדי למידה ולחשוב על האופן שבו הן השפיעו (או לא השפיעו) על הלמידה שלהם.
  • כדאי לשים לב לתלמידים השקטים והמתקשים, ולשוחח עמם באופן אישי על הרפלקציה שביצעו.
  • מומלץ להיעזר גם בפרקטיקה המשלימה – רפלקציה קבוצתית.
  • ניתן להזמין את התלמיד לבצע רפלקציה עצמית בנוכחות המורה במהלך מפגש מורה-תלמיד.
  • ניתן להציע לתלמידים לבצע את הפרקטיקה בזוגות
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

משוב מקדם למידה לחברים
איך נחזק את יכולתם של התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה ולהדק את הקשרים ביניהם, כחלק מגיבוש הכיתה כקבוצה חברתית
המללת תהליכי חשיבה
חשיבה מתרחשת בדרך כלל בתוך ראשנו, כשהיא בלתי נראית לאחרים ואפילו לעצמנו. הפיכת החשיבה לגלויה מאפשרת לתלמידים לשפר ולהעמיק את הלמידה, ולמורים לעזור להם בהכוונתה
אמפתיה לזולת
"מבטאמפתי" – פיתוח המודעות והיכולת של ילדים לראות את נקודת מבטו של האחר ולהתייחס לכך באופן רגשי ומקבל
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.