דלג אל

ספוקן וורד על סוגיה

למאגר הפרקטיקות
ספוקן וורד על סוגיה
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     פיתוח מיומנויות   מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     שותפויות להצלחת התלמידים   ניהול ההוראה והחינוך     הערכה ומשוב

כותב הפרקטיקה:
יעל מיסק ומרב ג'רפי-הוכמיץ, צוות הדרכה ארצי, מזכירות פדגוגית

צורך

שימוש בשירה דבורה (פואטרי סלאם / ספוקן וורד), שנתפסת כז'אנר עכשווי ומודרני, להדגמת הבנה של טקסט לימודי, מקרב את הלמידה לעולמם של התלמידים ומקשר בין העולם של ימינו לחוכמת הדורות הקודמים בארון הספרים היהודי-ישראלי.
שימוש בבינה מלאכותית יוצרת בכלל, וביצירת דימויים בסיוע בינה מלאכותית בפרט, תוך כדי רתימת הבינה המלאכותית לסיוע בהכנת עבודות אישיות או קבוצתיות, מסייע לפיתוח אוריינות דיגיטלית ואוריינות שפתית אצל התלמידים, ויכול לשמש הערכה חלופית.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

בסיום למידה של סוגיה

השלב הראשון: נקיים שיח כיתתי "מה למדנו?"
השלב השני: נציג לתלמידים את המשימה
(לביצוע ביחידים או בקבוצות של 3-2 תלמידים):

  • בחרו באחת הסוגיות שלמדנו, הציגו מהו המסר של הסוגיה ומדוע בחרתם דווקא במסר זה.
  • תנו שלוש דוגמאות לרלוונטיות של הסוגיה / המסר לחיי היום-יום שלכם.
    (אפשר לבחור, בהתאם לקהל היעד, אם לעשות חלק זה בעזרת בינה מלאכותית או על ידי בינה אנושית - בכתב או בעל פה)
  • חברו באמצעות בינה מלאכותית שיר בסגנון פואטרי סלאם, המעביר את המסר שבו בחרתם ואת הדוגמאות.

עליכם לנסח פרומפט מתאים ולהכניס אותו לאחד מכלי הבינה המלאכותית:
Claude ,ChatGPT ,Gemini ,LearnLM או כלי מקביל.
בפרומפט עליכם להציג את עצמכם, לפרט את המשימה וחלקיה השונים, הקשר ביניהם ומה התוצר שמבקשים לקבל.

עליכם לוודא כי:

  • השיר עושה שימוש במאפייני השירה הדבורה (פואטרי סלאם) שלמדנו.
  • המסר ברור.
  • הדוגמאות שנתתם מחייכם באות לידי ביטוי בשיר כדי שיהיה רלוונטי ואישי.

הגדירו ודייקו את הבינה המלאכותית עד לתוצאה שתהיו גאים להקריא מול הכיתה.

בסיכום המשימה עליכם:

  • להציג את שיר הפואטרי סלאם שלכם.
  • להוסיף את תהליך התיעוד וההסבר של העבודה עם הבינה המלאכותית, כולל הפרומפט שבו השתמשתם, הכלי שבו השתמשתם, ותיעוד תהליכי השיפור והדיוק של התוצר.

איך תסכמו את תהליך העבודה שלכם עם הבינה המלאכותית?
האם אתם מרוצים מהתוצאה? אם לא כל כך, ספרו מה הייתם רוצים לשפר ולמה.
האם ואיך תרמה הפעילות להבנה שלך את הסוגיה? האם נתקלת בקשיים בתהליך ביצוע המשימה? מה הם היו?

כדאי לשים לב
אם התלמידים אינם מכירים את הז'אנר, יש להציג בפניהם דוגמאות לספוקן וורד (פואטרי סלאם) שמתאימות לעולמם (ראו דוגמאות והצעות בהמשך) ולקיים דיון על מאפייני הז'אנר.
להדגמת התהליך מומלצת התנסות מוקדמת של המורה בשימוש בכלי והדגמה שלו על סוגיה שכבר נלמדה. אם מדובר בהתנסויות ראשונות בכלי, מומלץ גם להציג לתלמידים את שלבי כתיבת הפרומפט, ההנחיות לבינה המלאכותית ששימשו את המורה ליצירת הפואטרי סלאם שלו, תיעוד של שלבי היצירה והתוצרים ואופן הדיוק שלהם. אפשר גם להיעזר בדוגמאות מתוך מצגות במאגר השיתופי של מורי תחום הדעת.

איך לנסח את הפרומפט?
חשוב לנסח בצורה מדויקת,
- אם יש בקבוצה תלמידים שעשויים להתקשות בכתיבת התיאור המפורט, כדאי לתת להם תבנית של פרומפט שבה יוסיפו את החלקים החסרים, בהתאם לסוגיה הרלוונטית.

דוגמה 1: פרומפטים לכל אחד מהחלקים
חלק א - אני תלמידבכיתה [...] במגמת תורה שבעל פה ומשפט עברי.
(אפשר להוסיף גם: אני אוהב... התחביבים שלי… אם לדעתכם זה רלוונטי)
קיבלתי משימה למצוא שלוש דוגמאות ליישום בחיי היום-יום של הנושאים בסוגיה […] שבתלמוד הבבלי, [מראה מקום]. האם תוכל לעזור לי בבקשה?
אופציונלי: להוסיף הוראה, אם יש לך שאלות נוספות לפני כתיבת הדוגמאות, אשמח לענות עליהן.
לאחר בדיקת הדוגמאות והתאמתן לחייך, לפי הצורך, נעבור לחלק הבא:
חלק ב - עליי לכתוב שיר בסגנון פואטרי סלאם, שמתייחס ל... [הסוגיה או החלק הרלוונטי בסוגיה] וגם לדוגמאות הבאות ליישומה: [כאן להוסיף את הדוגמאות שבחרת, ולמספר אותן].
לאחר השיר, עליי לכתוב אילו מאפיינים של ז'אנר הפואטרי סלאם באים לידי ביטוי בשיר.

דוגמה 2: לפרומפט על סוגיה שכולל דוגמאות + שיר:
אני תלמיד בכיתה [...] במגמת תורה שבעל פה ומשפט עברי.
(אפשר להוסיף גם: אני אוהב... התחביבים שלי… אם לדעתכם זה רלוונטי)
קיבלתי משימה:
1. למצוא שלוש דוגמאות ליישום בחיי היום-יום של הנושאים בסוגיה… שבתלמוד הבבלי... [מראה מקום].
2. לכתוב שיר בסגנון פואטרי סלאם, שעוסק בנושא של [הסוגיה או החלק הרלוונטי בסוגיה] ומתקשר לחיי היום-יום של בני נוער בישראל, תוך כדי שילוב היישומים שבחלק 1.
לאחר השיר, לכתוב אילו מאפיינים של ז'אנר הפואטרי סלאם באים לידי ביטוי בשיר.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר לפתח את החשיבה הביקורתית על ידי שימוש בפרומפט זהה ביותר מכלי אחד, ולהשוות בין התוצרים.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

- Claude ,ChatGPT ,Gemini ,Google AI Studio ,(LearnLM 1.5 Pro) Co-pilot
הכלים באתרים המוצעים לעיל מציעים גרסה חינמית, אך מחייבים רישום לחשבון. רצוי לוודא לפני הפעילות שאכן התלמידים יכולים להירשם לחשבון. לחלופין, הם יכולים להשתמש בכלי מתוך חשבון ייעודי שהמורה יפתח לשם כך.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הכרת שמות התלמידים
איך נזכור את שמות כל התלמידים בכיתה בתוך זמן קצר? משחקים והפעלות לפתיחת השנה
Developing Assessment Rubrics for Student-Created Games in English
This practice provides a systematic approach for developing comprehensive rubrics that ensure fair and consistent assessment
מסורת וחדשנות בשיעור מעשי, ערבית
التقاليد والابتكار - يحصل طلاب الفنون على فرصة لاستكشاف أفكار إبداعية بطريقة شخصية والعمل على أعمال تجمع بين التكنولوجيا المتقدمة والأدوات الرقمية مع الوسائط...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.