בסיום למידה של סוגיה
השלב הראשון: נקיים שיח כיתתי "מה למדנו?"
השלב השני: נציג לתלמידים את המשימה
(לביצוע ביחידים או בקבוצות של 3-2 תלמידים):
- בחרו באחת הסוגיות שלמדנו, הציגו מהו המסר של הסוגיה ומדוע בחרתם דווקא במסר זה.
- תנו שלוש דוגמאות לרלוונטיות של הסוגיה / המסר לחיי היום-יום שלכם.
(אפשר לבחור, בהתאם לקהל היעד, אם לעשות חלק זה בעזרת בינה מלאכותית או על ידי בינה אנושית - בכתב או בעל פה) - חברו באמצעות בינה מלאכותית שיר בסגנון פואטרי סלאם, המעביר את המסר שבו בחרתם ואת הדוגמאות.
עליכם לנסח פרומפט מתאים ולהכניס אותו לאחד מכלי הבינה המלאכותית:
Claude ,ChatGPT ,Gemini ,LearnLM או כלי מקביל.
בפרומפט עליכם להציג את עצמכם, לפרט את המשימה וחלקיה השונים, הקשר ביניהם ומה התוצר שמבקשים לקבל.
עליכם לוודא כי:
- השיר עושה שימוש במאפייני השירה הדבורה (פואטרי סלאם) שלמדנו.
- המסר ברור.
- הדוגמאות שנתתם מחייכם באות לידי ביטוי בשיר כדי שיהיה רלוונטי ואישי.
הגדירו ודייקו את הבינה המלאכותית עד לתוצאה שתהיו גאים להקריא מול הכיתה.
בסיכום המשימה עליכם:
- להציג את שיר הפואטרי סלאם שלכם.
- להוסיף את תהליך התיעוד וההסבר של העבודה עם הבינה המלאכותית, כולל הפרומפט שבו השתמשתם, הכלי שבו השתמשתם, ותיעוד תהליכי השיפור והדיוק של התוצר.
איך תסכמו את תהליך העבודה שלכם עם הבינה המלאכותית?
האם אתם מרוצים מהתוצאה? אם לא כל כך, ספרו מה הייתם רוצים לשפר ולמה.
האם ואיך תרמה הפעילות להבנה שלך את הסוגיה? האם נתקלת בקשיים בתהליך ביצוע המשימה? מה הם היו?
כדאי לשים לב
אם התלמידים אינם מכירים את הז'אנר, יש להציג בפניהם דוגמאות לספוקן וורד (פואטרי סלאם) שמתאימות לעולמם (ראו דוגמאות והצעות בהמשך) ולקיים דיון על מאפייני הז'אנר.
להדגמת התהליך מומלצת התנסות מוקדמת של המורה בשימוש בכלי והדגמה שלו על סוגיה שכבר נלמדה. אם מדובר בהתנסויות ראשונות בכלי, מומלץ גם להציג לתלמידים את שלבי כתיבת הפרומפט, ההנחיות לבינה המלאכותית ששימשו את המורה ליצירת הפואטרי סלאם שלו, תיעוד של שלבי היצירה והתוצרים ואופן הדיוק שלהם. אפשר גם להיעזר בדוגמאות מתוך מצגות במאגר השיתופי של מורי תחום הדעת.
איך לנסח את הפרומפט?
חשוב לנסח בצורה מדויקת,
- אם יש בקבוצה תלמידים שעשויים להתקשות בכתיבת התיאור המפורט, כדאי לתת להם תבנית של פרומפט שבה יוסיפו את החלקים החסרים, בהתאם לסוגיה הרלוונטית.
דוגמה 1: פרומפטים לכל אחד מהחלקים
חלק א - אני תלמידבכיתה [...] במגמת תורה שבעל פה ומשפט עברי.
(אפשר להוסיף גם: אני אוהב... התחביבים שלי… אם לדעתכם זה רלוונטי)
קיבלתי משימה למצוא שלוש דוגמאות ליישום בחיי היום-יום של הנושאים בסוגיה […] שבתלמוד הבבלי, [מראה מקום]. האם תוכל לעזור לי בבקשה?
אופציונלי: להוסיף הוראה, אם יש לך שאלות נוספות לפני כתיבת הדוגמאות, אשמח לענות עליהן.
לאחר בדיקת הדוגמאות והתאמתן לחייך, לפי הצורך, נעבור לחלק הבא:
חלק ב - עליי לכתוב שיר בסגנון פואטרי סלאם, שמתייחס ל... [הסוגיה או החלק הרלוונטי בסוגיה] וגם לדוגמאות הבאות ליישומה: [כאן להוסיף את הדוגמאות שבחרת, ולמספר אותן].
לאחר השיר, עליי לכתוב אילו מאפיינים של ז'אנר הפואטרי סלאם באים לידי ביטוי בשיר.
דוגמה 2: לפרומפט על סוגיה שכולל דוגמאות + שיר:
אני תלמיד בכיתה [...] במגמת תורה שבעל פה ומשפט עברי.
(אפשר להוסיף גם: אני אוהב... התחביבים שלי… אם לדעתכם זה רלוונטי)
קיבלתי משימה:
1. למצוא שלוש דוגמאות ליישום בחיי היום-יום של הנושאים בסוגיה… שבתלמוד הבבלי... [מראה מקום].
2. לכתוב שיר בסגנון פואטרי סלאם, שעוסק בנושא של [הסוגיה או החלק הרלוונטי בסוגיה] ומתקשר לחיי היום-יום של בני נוער בישראל, תוך כדי שילוב היישומים שבחלק 1.
לאחר השיר, לכתוב אילו מאפיינים של ז'אנר הפואטרי סלאם באים לידי ביטוי בשיר.