בהוראה באמצעות חקר מקרה (Case Study Teaching), התלמידים מקבלים תיאור של מקרה – רצוי בעיה אותנטית בתחום הדעת בהקשר אישי, מקומי או עולמי – חוקרים את המקרה ומציעים פתרון לבעיה.
על מנת להתמודד עם הבעיה האותנטית הם נדרשים ליישם ידע וכלים שלמדו בתחום הדעת או ללמוד ידע וכלים חדשים שיעזור להם לפתור את הבעיה.
לדוגמה: בקובץ אוסמוזה זה עניין רציני מוצגים שני מקרים – מקרה של בעל חווה הנאלץ להתמודד עם יבוא תירס מסין, ומקרה של אח בבית חולים המטפל בחולה באינפוזיה של מים מזוקקים.
שלבי העבודה
העבודה מתבצעת בקבוצות קטנות. לתזכורת, ניתן להדפיס את שלבי העבודה ולתלות בכיתה (ראו דף מעוצב להדפסה)
- שלב ראשון: הבנת הבעיה
מבינים את הבעיה ואת הידע הנדרש כדי לפתור אותה.
למשל: בחקר המקרה הנ"ל של האח בבית החולים, מנסים להבין מדוע האח אמר: "אני הרגתי את החולה!" - שלב שני: ביצוע החקר
לומדים את הנושאים הקשורים לבעיה, מבררים מידע רלוונטי ממקורות מידע שונים ומעריכים את מהימנותו. בהמשך למקרה שלעיל אפשר למשל לחפש תשובות לשאלות כגון:
- איזה מצב יצרו המים המזוקקים בדמו של החולה?
- מה ההבדל בין תמיסה פיזיולוגית למים מזוקקים?
- מה קרה לתאי הדם של החולה שקיבל מים מזוקקים?
- בהתחשב בתפקודם של תאי הדם האדומים, מדוע רמות החמצן בדמו של החולה ירדו?
- שלב שלישי: הצעת פתרון
מציגים פתרון או פתרונות אפשריים לבעיה בדרכים מגוונות ומקבלים משוב מקבוצות העמיתים.
בחקר המקרה הנ"ל נשאל: לאחר שהאח שגה, האם אפשר היה לעשות משהו כדי להציל את חיי החולה? דנים ונותנים משוב לפתרונות השונים שכל קבוצה מעלה.
ראו גם: שותפות לומדים בתהליכי הערכה ; שיתוף תלמידים בבניית מחוון או כלי הערכה
שימו לב! ניתן להיעזר במאגרים קיימים להצגת חקר מקרה בכיתה
ראו גם את הפרקטיקה: הגדרת בעיות ופתרונן