דלג אל

יישום מודל ההוראה "מטקסט לשיעור" בשילוב יישומים בבינה מלאכותית

למאגר הפרקטיקות
יישום מודל ההוראה "מטקסט לשיעור" בשילוב יישומים בבינה מלאכותית
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע   ניהול ההוראה והחינוך     יישום תהליכי הוראה

כותבות הפרקטיקה:
ד"ר לימור קולן, מפמ"ר עברית בגיל הרך וביסודי,
ד"ר אפרת קוצר, מדריכה ארצית, צוות הפיקוח על הוראת העברית ביסודי,
אורית חמרי, מדריכה ארצית, צוות הפיקוח על הוראת העברית ביסודי, אגף שפות, המזכירות הפדגוגית

צורך

הפרקטיקה נותנת מענה על הצורך של מורים בתכנון יעיל ומותאם של שיעור המקדם כישורי הבנת הנקרא.
באמצעות פרומפטים מובנים מראש, המורים יכולים ליצור מערך שיעור שלם המבוסס על מודל ההוראה "מטקסט לשיעור", תוך כדי חיסכון בזמן ויצירת חוויית למידה משמעותית.
מודל ההוראה "מטקסט לשיעור" נועד לתהלוך קריאה מונחית של טקסטים מעולם השיח העיוני עם תלמידים בכיתה.
היישומים בבינה מלאכותית יסייעו למורה לתכנן את הפעילויות ולהתאימן ללמידת עמיתים בחברותא.

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מודל ההוראה "מטקסט לשיעור" ויישומו בלמידת עמיתים בחברותא, כולל שלושה שלבים בתיהלוך המפגש עם הטקסט:

השלב הראשון – שלב ההכנה לקראת הקריאה של הטקסט
השלב השני – קריאה דיאלוגית פעילה, מנוטרת הבנה של הטקסט
השלב השלישי – העמקה בטקסט לאחר הקריאה

הפרומפטים יסייעו למורה לתכנן את השיעור באופן הבא:

  • פרומפט מספר 1 "כרטיס כניסה" יסייע למורה לתכנן פעילויות חווייתיות ובעלות ערך ללמידת עמיתים בחברותא כהכנה לפני שהם קוראים את הטקסט.
  • פרומפט מספר 2 "קריאה דיאלוגית" יסייע למורים לתכנן את העצירות במהלך הקריאה ואת הפעילויות שמטרתן לעודד קריאה פעילה, מנוטרת הבנה.
  • פרומפט מספר 3 "קריאה מעמיקה" יסייע למורים לתכנן פעילויות המיועדות להעמקה בטקסט.

שלבים ביישום הפרקטיקה:

השלב הראשון – הכנה לקראת הקריאה

  • המורה בוחר טקסט לימודי בהקשר הרלוונטי לתלמידים.
  • המורה משתמש בפרומפט הראשון ליצירת פעילויות הכנה לקריאה.
  • המורה ממלא את החלקים הייעודיים בפרומפט מספר 1: [הכיתה] [הטקסט].
  • המורה מקבל מגוון הצעות ויכול לבחור מתוכן.
  • המורה מנחה את הפעילויות במליאת הכיתה ומאפשר התנסויות בלמידת עמיתים בחברותא.

פרומפט מספר 1 "כרטיס כניסה"
(להעתיק את הטקסט המובא כאן ל־Claud, למלא את החלקים המודגשים)
הצע 4 רעיונות לפעילויות קצרות להכנה לפני קריאת הטקסט [כאן הכניסו את הטקסט] עבור תלמידי כיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. הפעילות מיועדת להפעלת התלמידים בלמידה עצמית או בזוגות.

מטרות הפעילות:

  1. לעורר עניין וסקרנות לפני קריאת הטקסט.
  2. היכרות מוקדמת הכוללת זיהוי והבנה של אוצר מילים משמעותי להבנת הטקסט.
  3. העלאת ידע עולם קודם וצמצום פערי ידע הנדרשים להבנת הטקסט.

אנא כלול:

  1. תכנון זמנים מפורט לכל חלק בפעילות
  2. רשימת מילים מומלצות להוראה מוקדמת, המחולקת לפי רמות קושי
  3. הצעות לפעילויות מגוונות הכוללות:
    - צפייה בסרטונים (נושאים מומלצים לחיפוש)
    - שימוש בתמונות
    - שימוש במשחוק
    - פעילויות אינטראקטיביות
  4. רעיונות לדיון כיתתי
  5. הנחיות ברורות לתלמידים, המיועדות להקרנה על הלוח

השלב השני - תכנון הקריאה הדיאלוגית הפעילה

  • המורה משתמש בפרומפט השני לתכנון הקריאה הפעילה.
  • המורה מקבל הצעות לעצירות במהלך הקריאה ולפעילויות אינטראקטיביות המעודדות קריאה מנוטרת הבנה.
  • המורה מציע את הפעילויות ללמידת עמיתים בחברותא או מנחה אותן בקבוצה קטנה.

פרומפט מספר 2 "קריאה דיאלוגית"
(להעתיק את הטקסט המובא כאן ל־Claud, למלא את החלקים המודגשים)
אני מלמד בכיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. אני רוצה לתכנן פעילות של קריאה שיתופית של הטקסט [כאן הכניסו את הטקסט]. מטרת הפעילות היא לעודד קריאה אינטראקטיבית והבנת הנקרא דרך שיח עמיתים.

  1. יש לזהות נקודות עצירה אסטרטגיות בטקסט, במקומות שבהם: מסתיים רעיון מרכזי, מתחיל נושא חדש, יש מידע משמעותי שדורש עיבוד, נדרשת הבנה של רצף או תהליך.
  2. לכל נקודת עצירה יש לתכנן: משימת שיח ממוקדת לזוגות, פעילות קצרה שתעזור בעיבוד המידע (כמו יצירת תרשים, השוואה, מיון), שאלות מנחות לדיון, דרכים לקשר את הטקסט לידע קודם ולחיי התלמידים
  3. יש להציע כלים תומכים לפעילות, כגון: דרכים לתיעוד הלמידה, אסטרטגיות להתמודדות עם מילים חדשות, רעיונות לסיכום ושיתוף במליאה. אשמח גם להצעות נוספות להעשרת הפעילות ולהפיכתה למשמעותית יותר עבור התלמידים.

השלב השלישי - הכנת פעילויות לקריאה מעמיקה

  • המורה משתמש בפרומפט השלישי ליצירת שאלות ברמות חשיבה שונות.
  • המורה בוחר מתוך ההצעות שאלות ופעילויות.
  • המורה מציע את הפעילויות ללמידת עמיתים בחברותא או מנחה אותן בקבוצה קטנה.

פרומפט מספר 3 "קריאה מעמיקה"
(להעתיק את הטקסט המובא כאן ל־Claud, למלא את החלקים המודגשים)
צור מערך שאלות מובנה לטקסט [כאן הכניסו את הקובץ של הטקסט] המיועד לתלמידי כיתה [כאן הכניסו את הכיתה]. נא לבנות את השאלות לפי הקריטריונים הבאים:

  1. שאלות איתור מידע (3 שאלות):
    - שאלות המתבססות על מידע המופיע באופן מפורש בטקסט
    - יש לוודא פיזור של השאלות לאורך כל הטקסט
    - להשתמש במילות שאלה מגוונות (מה, היכן, מתי, כמה וכו')
  2. שאלת אוצר מילים (שאלת רב־ברירה):
    - לבחור מילה משמעותית מהטקסט
    - לנסח 4 אפשרויות תשובה
    - לוודא שהאפשרויות הגיוניות ומתאימות לגיל התלמידים
  3. שאלות היסק (3 שאלות):
    - שאלת רב־ברירה אחת עם 4 אפשרויות הגיוניות
    - 2 שאלות פתוחות המחייבות הסקת מסקנות מהטקסט
    - להתבסס על רמזים בטקסט ולדרוש חשיבה מסדר גבוה
    4. שאלת הערכה וביקורת (שאלה אחת):
    - לדרוש הבעת דעה אישית מנומקת
    - לכלול דרישה להצגת לפחות שתי סיבות או שני נימוקים
    - לקשר בין הטקסט לעולמם של התלמידים
    5. שאלת הבנה של מבנה הטקסט (שאלה אחת):
    - להתייחס למבנה הלוגי של הטקסט
    - אפשר לכלול מטלת סידור רצף אירועים או תהליכים
    - או לבקש זיהוי של רכיבי מבנה בטקסט
    6. שאלה לניטור חוויית הקריאה (שאלה אחת):
    - לעודד רפלקציה אישית על הטקסט
    - לאפשר ביטוי אישי ויצירת חיבור רגשי לטקסט
    - לבקש הסבר או נימוק לבחירה

הערות נוספות:
- יש להתאים את רמת השאלות והניסוח לגיל התלמידים.
- לוודא שימוש בשפה ברורה ומדויקת.
- לשלב מילות הוראה מגוונות (הסבירו, תארו, השוו, נמקו וכו').
- לציין מספרי שורות כשמפנים למידע ספציפי בטקסט.
- להקפיד על סדר הגיוני בהצגת השאלות.

פלטפורמות AI שבהן אפשר להפעיל את הפרומפטים:

הערה: לצורך עבודה בפרקטיקה המתוארת לעיל מומלץ להתחיל עם Claude. לצורך הפניית המשך לקישורים מומלץ להיעזר ב-ChatGPT וב־Gemini.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשר להיעזר ב-Claud ליצירת משימות להעשרה ולהרחבה, כגון קריאה של טקסטים נוספים בנושא, פעילויות המעודדות כתיבה בזיקה לטקסט.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

שימוש ב-Claud ליצירת מחוון הערכה מותאם לכל שיעור, המתייחס לרמות ההבנה השונות ולמיומנויות שתורגלו במהלך השיעור.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

כמו כל עבודה עם הבינה המלאכותית, על המורה להפעיל חשיבה ביקורתית ושיקול דעת ולוודא כי כל שלבי הפעילות המוצעים מתאימים לתלמידיו. יש לתרגם את ההצעות שהתקבלו למערך שיעור מובנה ומאורגן, ללמוד אותו ולהכין את החומרים הנדרשים מראש.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

טיפוח אוריינות דיגיטלית בכיתה
כיצד נטפח אוריינות דיגיטלית בקרב התלמידים לאורך שנת הלימודים בבית הספר? ניתן לשלב פעילויות לפיתוח מיומנויות אוריינות דיגיטלית בתהליכי למידה תחומיים, רב-תחומי...
תרגילי עמדות
על כל אדם מוטלת האחריות לבחון בעצמו את ערכיו ואת עמדותיו. תפקיד המחנכ/ת הוא להנחות את התלמידים ולעזור להם להבהיר לעצמם את עמדותיהם ולהוביל תהליך חינוכי של הב...
הפקת אוצר מילים מטקסט באמצעות Chatgpt
קביעת אוצר המילים שנלמד בטקסט בהבנת הנקרא היא מרכיב מרכזי בהצלחת תהליך הלמידה. כאשר אוצר המילים נבחר בהתאם לרמת התלמידים ולתחומי העניין שלהם, הלמידה הופכת רל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.