מארגני ידע וחשיבה הם כלים ויזואליים שנועדו להציג ולארגן מידע, ידע ורעיונות באמצעות סמלים ומילים (למשל – חיצים המעידים על סיבתיות).
- נבחר מארגן מתאים, נציג אותו לתלמידים על הלוח או בעזרת מצגת, ונסביר כיצד המארגן בנוי ומהי מטרתו.
- נמלא את מארגן הידע תחילה ביחד עם התלמידים, במהלך הדיון בכיתה.
- לאחר שהתלמידים כבר הבינו את מארגן הידע והשתמשו בו מספר פעמים בהנחייתנו, הם יעשו זאת בעצמם בזוגות על נושא חדש.
דוגמאות למארגני ידע
- ציר זמן מתאים לארגון כרונולגי של אירועים לפי סדר התרחשותם.
למשל: הכנת ציר זמן של תקופת השופטים לסיום לימוד הספר בשיעור תנ"ך, ארגון אירועים שנלמדו בשיעור היסטוריה וכו'. - טבלת השוואה נועדה להציג הבדלים בין מספר רכיבים בצורה בהירה.
היא יכולה לדוגמה להתאים לשיעור העוסק בסוגי משטר ובמאפייניהם, להשוואה בין תכונות של שני חומרים בשיעור מדעים ועוד. - מפת חשיבה (או "מפת מוח") עשויה להתאים לתיאור נושא ומרכיביו.
ראו גם: יצירת מפת חשיבה ב-7 צעדים (אוגדן מרום 2019, עמ' 160)
וגם: מעבר משמש אסוציאציות למפת חשיבה
ראו דוגמה מתחום דעת גיאוגרפיה - מארגן סיבה-תוצאה מייצג את האופן שבו פעולות מובילות תהליכים לכיוון מסוים (מה גרם למה?).
המארגן יכול להתאים לתיאור אירועים בעלילת סיפור, לתיאור תוצאות של ניסוי מדעי, או לבדיקת מהלך היסטורי.
ראו דוגמה מתחום דעת היסטוריה