דלג אל

הצהרת נגישות

המללת תהליכי חשיבה

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

מטרה

פיתוח יכולות התלמידים להציג תהליכי חשיבה במילים, כדי לשכלל את יכולתם להבין ולשפר את החשיבה שלהם

 

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שפת חשיבה

שפת חשיבה היא מערכת של מילים ומושגים שבהם אנחנו משתמשים כדי לתאר פעולות חשיבה.

  1. לימוד מילות חשיבה
    נקדיש זמן ללמידת מילות חשיבה ונתלה בכיתה כרזה של המילים כגון:
    להשוות, למיין, לשער, להסיק, לגזור, לאתר, לפרק תהליך, לחפש מידע, לזהות פער, לשאול, להעלות רעיון, לחשב, להיזכר ועוד...
    (ראו מילים נוספות של שפת החשיבה)
  2. מתן דוגמה אישית
    ניתן דוגמה אישית ונשתמש בעצמנו במילות החשיבה. נפנה את תשומת ליבם של התלמידים לכך שאנחנו משתמשים בהן. למשל: כאשר אנחנו מבקשים מהתלמידים לחפש מידע, להעלות רעיונות, להסיק מסקנות – נצביע על הכרזה בכיתה ונזהה את מילות החשיבה שעשינו בהן שימוש; נדגים לתלמידים איך הגענו לפתרון תרגיל מסוים, תוך שאנחנו מסבירים וממלילים את אופן החשיבה שהשתמשנו בו.
  3. תרגול בשיגרה
    בשגרת הלמידה נבקש מהתלמידים להשתמש במילים שלמדנו משפת החשיבה.
    כשהתלמידים מציעים פתרון לשאלה שנשאלה בכיתה, נעודד אותם להמליל את תהליך החשיבה
    שהוביל אותם להגעה לתשובה, באמצעות שאלות המשך כגון: איך הגעת לפתרון? תוכל/י להעלות רעיונות נוספים? אילו שאלות חדשות זה מעורר בך?
  4. זיהוי טעויות בתהליך החשיבה
    ננסה לזהות ביחד עם התלמידים טעויות שעלולות להתרחש בתהליך חשיבה. אפשר להיעזר בהגדרות של פרקינס וסווארץ, שמזהים ארבעה סוגים של טעויות חשיבה מרכזיות:
  • פזיזות: הנטייה "לקפוץ" עם הפתרון הראשון שעולה בראש, מבלי לבחון היטב ובשיטתיות את הנתונים ומבלי לקיים בקרה עצמית על ההחלטות.
  • ערפול: הקושי להגדיר, לתחם ולבודד את נתוני הבעיה, או הסתפקות באמירות כלליות ולא מדויקות.
  • פיזור: "לקפוץ" מדבר לדבר, להתפזר ולא להצליח לקיים תהליך חשיבה שיטתי ומסודר.
  • חד-ממדיות: התעלמות מדברים החשובים למשימה, או בחינת הנתונים רק מזווית אחת.

עוד רעיון - מכ"מ – מהרהרים, כותבים, משתפים

עוד רעיון - מכ"מ – מהרהרים, כותבים, משתפים

כלי זה מסייע בשטף של שיעור שבו המורה שואל/ת מגוון שאלות חשיבה. הוא מאפשר לתלמידים ולתלמידות לחשוב רגע עם עצמם לפני שהם עונים תשובה.

  • מהרהרים
    זמן להרהר,להשהות תגובה ראשונית, להעמיק במחשבות.
  • כותבים
    זמן לנסח נימוק ולכתוב אותו באופן מסודר.
  • משתפים
    עכשיו, אחרי שהירהרנו וכתבנו – אנחנו מוכנים לשתף!

עבור המורה כלי זה מאפשר לקבל מגוון תשובות על שאלות חשיבה – ולא רק את התשובות המהירות של התלמידים שממהרים לענות – וכך לקיים דיון פורה שיש בו מגוון נקודות מבט. 
אפשר להשתמש בכלי זה בנקודות זמן שונות במהלך השיעור: הוא יכול להיות טוב לפתיחת שיעור כאשר רוצים לפתוח נושא לימוד חדש, או לאמצע השיעור כשנרצה לעורר דיון לגבי סוגיות שלמדנו. 
כלי זה מתאים הו למקצועות רבי מלל והן לשיעורי מתמטיקה וגאומטריה בהם מתעוררות שאלות חשיבה.

אפשר גם

אפשר גם

דוגמה לשימוש בשפת חשיבה בשיעור מדעים

שאלה: מהי מהירות הסיבוב של כדור הארץ?

תשובת התלמידים: 1,666 קמ"ש.

ננתח יחד את התהליך שבו הגיעו לתשובה זו, תוך שימוש במילות חשיבה:

  1. זיהינו את מרכיבי השאלה והסקנו שהמושג המרכזי הוא מהירות,
    ולכן הבנו שאנחנו צריכים להשתמש במה שאנחנו יודעים על חישוב מהירות.
  2. ניסינו להיזכר איך מחשבים מהירות. נזכרנו שמהירות היא מרחק חלקי זמן.
  3. מתוך המשוואה גזרנו שאחד הנתונים שאנחנו צריכים הוא המרחק שכדור הארץ עובר בזמן נתון.
  4. יחידת זמן לחישוב גילינו מהר – אנחנו יודעים שכדור הארץ משלים סיבוב שלם סביב עצמו ב-24 שעות.
  5. כדי לגלות את המרחק היינו צריכים לבדוק מהו המרחק שכדור הארץ עושה באותן 24 שעות,
    ואז אחד מאיתנו העלה רעיון – שאם כדור הארץ משלים סיבוב, הרי שהמרחק שהוא עושה שווה להיקפו.
  6. חיפשנו את המידע על היקף כדור הארץ בוויקיפדיה ומצאנו שהוא כ-40,000 קילומטרים.
    עכשיו פשוט חישבנו את המהירות לפי הנוסחה של מרחק חלקי זמן, וקיבלנו את התשובה.

טיפים

טיפים

חשוב שפירוק תהליך החשיבה לשלביו ייעשה במשימה מאתגרת הדורשת חשיבה מסדר גבוה. את הפעמים הראשונות בהן משתמשים בפרקטיקה זו כדאי לעשות סביב משימות פחות מורכבות אך עדיין כאלו שיש בהן אתגר קוגניטיבי.

מומלץ לקרוא על שפת חשיבה ואסטרטגיות חשיבה ולתרגל ניתוח של תהליכי חשיבה לפני שעוברים ליישם זאת עם התלמידים.

רצוי לתת דוגמה אישית ולהסביר תהליכי חשיבה שמתבצעת לפי שלבים.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יצירת רלוונטיות וחיבור לעולם התלמיד/ה
כשתלמידים מרגישים שהתכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתה רלוונטיים גם לחייהם מחוץ לכותלי הכיתה – המוטיבציה שלהם עולה והם מגלים יותר יוזמה, מעורבות ועניין
בחירת נושא וניסוח שאלת מחקר לעבודה, בסיוע כלי בינה מלאכותית
ביסוס היכולת לבחור נושא רלוונטי ושאלת מחקר מדויקים ומתאימים לעבודת חקר אישית או קבוצתית, בסיוע כלי בינה מלאכותית.
מערך שיעור מעודד מעורבות בלמידה מרחוק
למידה מרחוק עשויה לפגוע במעורבות התלמידים והתלמידות במתרחש בשיעור. במעבר ללמידה מרחוק במצב חירום, יש צורך לבנות מערכי שיעור המגבירים מעורבות והשתתפות.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.