דלג אל

מודל של מערכת להתפלת מים באידוי - חטיבת ביניים

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, פיתוח מיומנויות

צורך

פיתוח אוריינות של התלמידים בשימוש בבינה מלאכותית יוצרת
שימוש באמצעים דיגיטליים, בדגש על מיומנויות של AI, מאפשר לתלמיד יצירת תמונות של מערכת טכנולוגית להתפלת מים באידוי.
הגדרת בעיות ופתרונן בשימת דגש על סקרנות, על חשיבה יצירתית ועל פתיחות לרעיונות חדשים וגמישות מחשבתית.
ביצועי הבנה לתלמידים, תוך כדי שימוש במיומנות החשיבה הביקורתית - הטלת ספק וקבלת החלטות מושכלות: האם המים המותפלים שהתקבלו במערכת הם אכן ראויים לשתייה? איזה תהליך נוסף נדרש כדי שיהיה אפשר להגדירם כראויים לשתייה? (למשל: חימום)
חשיבה יצירתית תוך כדי ביטוי של רעיונות יצירתיים ופתרונות חדשים לאתגרים שבהתפלת מים והפיכתם למים ראויים לשתייה.
אוריינות מידע, ייצוג המידע או הידע בדרכים מגוונות - בעזרת בניית מודל (דגם) של מערכת טכנולוגית.

אבני דרך: הקשר לארץ ולמדינה

מתודה: ניסוח פרומפט, יישום חומר הלימוד

כותבת הפרקטיקה: צוות הדרכה ארצי יסודי: בילי פרידמן - מפמ"ר, ד"ר עירית חוף-נהור, גלית ניב, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

ידע קודם של התלמידים: היכרות בסיסית עם מיומנות השימוש ב-AI ליצירת תמונה ב-CANVA.


שלבי יצירת התמונה ב-AI דרך CANVA - Magic Media

א. היכנסו לחשבון הקנבה. אם אין לכם חשבון, אפשר ליצור בחינם. ברוכים הבאים.

ב. בחרו בקטגוריה 'כל העיצובים' Elements - בסרגל החיפוש בחלק העליון מצד שמאל של המסך.

ג. כעת תיפתח בפניכם הקטגוריה 'AI image generator' - יצירת תמונה ב-AI.

ד. בחרו בסרגל העליון Generate your own ואת ההנחיה Generate image.

ה. בתיבת הטקסט שנפתחה כתבו באופן מפורט וברור ככל האפשר תיאור של התמונה שבה אתם מעוניינים. מומלץ להשתמש במילות מפתח מדויקות כדי להשיג תמונות טובות.

בתיבת הפרומפט יש לכתוב את ההנחיות הבאות על פי הסדר הבא (ההנחיות להלן מתייחסות ליצירת תמונה של מערכת להתפלת מים באידוי במסגרת נושא ההידרוספרה שבתוכנית הלימודים לכיתות ז-ט):

  • בבקשה צור תמונה אשר מציגה מערכת להתפלת מים באידוי. מטרת המערכת היא להפיק ממי המלח מים ראויים לשתייה.

ו. לאחר שסיימתם להגדיר את תיאור התמונה המבוקשת, לחצו על כפתור 'צור' (inspire me). קנבה תציג בפניכם כמה אפשרויות.
תוכלו לתת הנחיה ליצירה חוזרת של תמונות נוספות ולדייק את תיאור התמונה בהתאם לתוצאות שקיבלתם.
ממשיכים לדייק:

  • את המערכת יש לבנות מרשימת הציוד הבאה: מי מלח בריכוז 2%, ניילון נצמד, אבן, מגשי אלומיניום, רדידי אלומיניום, קרשים או לוחות פלסטיק, קערות, עמודים לניסויי מעבדה.

ממשיכים לדייק:

  • את המודל מרכיבים תלמידים בכיתות ז–ט.

ממשיכים לדייק רק אם צריך ובהתאם לתוצרים שהתקבלו.

ז. בחרו בתמונה המועדפת עליכם.

ח. אפשר לערוך את התמונה שהתקבלה: הוספת פילטרים, התאמה של בהירות וניגודיות, הוספת טקסט, שימוש באלמנטים גרפיים ואפקטים מיוחדים. אפשר גם להתאים את התמונה לסגנון המועדף עליכם.

ט. מומלץ להוריד את התמונה למחשב ולשמור אותה.
הנחיות למורה לשיעור:

  • לאחר יצירת התמונה של המודל הטכנולוגי להתפלת מים בבינה מלאכותית ב-CANVA התלמידים יתבקשו להפעיל חשיבה ביקורתית על השאלה - האם המים המותפלים שהתקבלו במערכת הם אכן מים ראויים לשתייה?


עבודה בקבוצות בכיתה:

המורה מחלקת את התלמידים לקבוצות של עד 4 תלמידים בקבוצה.
כל קבוצה מתבקשת להוסיף למודל שיצרה בבינה לפחות שלב אחד הנחוץ להפיכת המים המותפלים למים הראויים לשתייה.

  • דוגמה לפרומפט: הוסף למערכת הטכנולוגית שלב נוסף שבו המים המותפלים שהתקבלו עוברים תהליך של הרתחה או הוספה של מינרלים, כגון מגנזיום ויוד.

למורה:
- הרתחה של מים מותפלים מכשירה את המים לשתייה על ידי נטרול פתוגנים ביולוגיים, דוגמת חיידקים ווירוסים.
- בתהליך ההתפלה מוסרים מהמים מינרלים חיוניים לבריאות, דוגמת מגנזיום ויוד, ולכן חשוב להחזירם כדי לשמור על בריאותנו.

במליאה:

כל קבוצה בתורה מציגה את המודל הטכנולוגי שפיתחה.
מומלץ לקיים דיון ביתרונות ובחסרונות של כל מודל שפותח בקבוצות.

חזרה לראש הדף

עוד רעיון

עוד רעיון

אפשרות נוספת, קלה יותר, היא לקצר שלב ולתת לתלמידים תמונה מוכנה של מודל להתפלת מים. אפשר להשתמש בתמונה של מודל ולבקש שעל בסיס התמונה הנתונה התלמידים יפתחו את השלב הבא הנחוץ להפיכת המים לראויים לשתייה, כמתואר בפעילות הקודמת.

חזרה לראש הדף

ועוד רעיון

ועוד רעיון

בהמשך לפעילות אפשר לייצר תמונה בעזרת הבינה, המדגימה את הטכנולוגיה של אוסמוזה הפוכה במקום מערכת טכנולוגית להתפלת מים באידוי. תהליך ההתפלה בישראל הוא בשיטת אוסמוזה הפוכה.

חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת

בכל כלי בינה מתקבל תוצר אחר. אפשר להשתמש בכמה כלים ולהשוות את התוצרים שהתקבלו. יש צורך בכמה דיוקים ותיקונים בקוד הראשוני (הפרומפט) שנכתב כדי להגיע לתמונה הרצויה, אחד מהם הוא שאת המודל מרכיבים תלמידים.
הנחיה זו ממקדת את התוצר למודל פחות מורכב ותעשייתי.

חזרה לראש הדף

הניסיון שלך

הניסיון שלך

צוות ההדרכה הארצי במדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים מורכב ממורים העובדים בשטח ומנחים בקורסים ובקהילות מורים.
במהלך השנתיים האחרונות הצוות רכש ידע וניסיון מהשטח בנושא הבינה המלאכותית.
השימוש שנעשה ב-AI מגוון מאוד כמנחי קורסים, כמורים לתלמידים וכלומדים.
נעזרים ב-AI כעוזר הוראה לתכנון ההוראה למהלכה - עם פעילויות מגוונות וחווייתיות, ובסיומה - להערכה מסכמת ומעצבת.
שילוב ה-AI מאפשר גיוון, חדשנות ופריצת דרך תוך כדי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, שלצידן התלהבות והנאה.
היכולת של ה-AI באה לידי ביטוי בשילוב ידע מילולי, חזותי (אינפוגרפיקה), תרשימי זרימה וגרפים, סימולציות, דגמים, משחקים, חידות וחדרי בריחה… והשמיים הם הגבול.

חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

הבניית כללי כיתה
שיתוף התלמידים בקביעת כללי הכיתה מאפשר התנסות בהליך דמוקרטי, מעודד שיח מכבד, מרחיב נקודות מבט ומייצר בקרב התלמידים תחושת מעורבות ושותפות
על מלאכת התרגום ביצירות ספרותיות
הבנת מלאכת התרגום בספרות.כיצד נצליח לתת לתלמידים את התחושה, ובעקבותיה את ההבנה, של מהי מלאכת התרגום?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.