דלג אל

בני נוער מתנדבים בישראל

למאגר הפרקטיקות
  מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו     הבניית ידע, חינוך לערכים

צורך

פיתוח אוריינות דיגיטלית: הפעילות משלבת שימוש בכלים דיגיטליים דוגמת ChatGPT ,Canva ו-Google Sheets, ומעודדת את התלמידים לפתח מיומנויות טכנולוגיות ומיומנויות מתמטיות, העוסקות בניתוח נתונים, בבניית גרפים ובהסקת מסקנות.

אבן דרך: ערבות הדדית

מתודה: ניתוח תוכן חזותי, חיבור לאקטואליה, רלוונטיות לעולם התלמיד

כותבת הפרקטיקה: שרית ביטון מדריכה ארצית למתמטיקה בחטיבות בהיניים, מזכירות פדגוגית

חזרה לראש הדף

הצעות למהלך

הצעות למהלך

השלב הראשון: שאלת פתיחה

  • בקשו מהתלמידים לחשוב על תחומי התנדבות שונים שהם מכירים או שהיו רוצים לקחת בהם חלק.
  • רשמו על הלוח את התחומים שהם מציעים (לדוגמה: עזרה לקשישים, שיפור הסביבה, עזרה לילדים, איסוף מזון לנזקקים, פעילויות עם בעלי חיים וכו').

השלב השני: סקר כיתתי

  • כל תלמיד בוחר תחום אחד או שניים שהיו מעניינים אותו להתנדבות.
  • רכזו את הנתונים בטבלה עם מספר התלמידים שבחרו בכל תחום.

השלב השלישי: בניית טבלה ויצירת גרף דיגיטלי באמצעות בינה מלאכותית

  • כל תלמיד או קבוצה מכניסים את הנתונים ל-https://www.napkin.ai/
  • התחברות דרך גוגל.
  • יצירת תרשים או גרף לפסקה מילולית. אפשר לבחור את העיצוב שרוצים ולערוך את הגרף (פונט וכו').

השלב הרביעי: ניתוח הנתונים ודיון

  • איזה תחום זכה להכי הרבה הצבעות? מדוע, לדעתכם?
  • האם יש תחומים פחות פופולריים? מדוע?
  • איך הנתונים בכיתה שלנו יכולים לשקף את המגמות בחברה הישראלית?
  • כיצד אפשר לעודד יותר אנשים להתנדב בתחומים שהכי זקוקים לכך?

השלב החמישי: הכנת פוסטר או מצגת כיתתית (אפשר להיעזר בכלי https://gamma.app/)
"גרף ההתנדבות" – סטטיסטיקה וחקר נתונים
הכיתה יכולה ליצור גרף עמודות או עוגה שמייצג:

  • כמה תלמידים רוצים להתנדב בכל תחום (איסוף מזון, עזרה לקשישים, שמירה על הסביבה וכו').
  • ממוצע השעות שהתלמידים מוכנים להשקיע בהתנדבות.
  • השוואה בין שיעור המתנדבים בכיתה לבין ממוצע הנתונים בישראל.
חזרה לראש הדף

כדאי לדעת

כדאי לדעת
  1. יצירת מעורבות מההתחלה
    לפתוח את השיעור בדיון קצר על חשיבות ההתנדבות וההשפעה שלה על החברה.
  2. חיבור אישי
    לבקש מהתלמידים לשתף אם הם או בני משפחתם התנדבו בעבר.
  3. שילוב עבודה קבוצתית ואישית
    - אפשר לתת לתלמידים לעבוד בזוגות או בקבוצות קטנות, מה שיעזור לשיתוף פעולה וללמידה חברתית.
    - אפשר להגדיר תפקידים שונים בתוך הקבוצה, כמו אחראי מחקר, מעצב גרפי ואחראי על הנתונים.
  4. הכנה טכנית מראש
    - לוודא שכלי ה-AI והגרפים זמינים והתלמידים יודעים כיצד להשתמש בהם.
    - אפשר להכין מדריך קצר בעל הוראות בסיסיות לכלים הדיגיטליים.
חזרה לראש הדף

שימוש אחראי

שימוש אחראי
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

איסוף מידע
כולנו מחפשים מידע באינטרנט מדי יום. כדי שהתלמידים ידעו לאסוף מידע מגוון באופן מושכל, נדרשות להם מיומנויות כגון ניווט יעיל במרחב הדיגיטלי, זיקוק שאלות רלוונטי...
בחירת נושא וניסוח שאלת מחקר לעבודה, בסיוע כלי בינה מלאכותית
ביסוס היכולת לבחור נושא רלוונטי ושאלת מחקר מדויקים ומתאימים לעבודת חקר אישית או קבוצתית, בסיוע כלי בינה מלאכותית.
מגוון ערוצי תקשורת מורה–תלמיד/ה
לא על הוואטסאפ לבדו! איך נדע מהם ערוצי התקשורת המוצלחים ביותר לניהול השיח בינינו לבין התלמידים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.