החומרים המוצעים לכם באתר, נועדו להקנות לכם מיומנויות וכלים בסיסיים לעבודתכם החינוכית עם התלמידים, הן ברמה הפרטנית והן ברמה הקבוצתית.
מתוך הנחה שתומכי הוראה רבים, בחרו לעסוק בתחום החינוכי, אך באו מעולמות מקצועיים שונים, החומרים מרוכזים כך, שיתנו את התמיכה המקצועית הבסיסית, הנדרשת להצלחה עם התלמידים.
תומכי הוראה
דיאלוג: מנחה - תלמיד-תלמידה
דרכים לעידוד וחיזוק התלמיד
שלא כמורה המלמד כיתה עם 35 תלמידים ומתקשה לתת מענה פרטני לכל אחד ואחת מתלמידי הכיתה – חונך ההוראה יכול וצריך להכיר היטב כל אחד ואחת מהתלמידים המקבלים ליווי ותמיכה. ההצלחה של תומך ההוראה נשענת בראש ובראשונה על היכולת לחזק, לעודד ולעורר מוטיבציה אצל כל אחד ואחת מהתלמידים
התחלות - צעדים ראשונים
חגים ומועדים
טיפול באקטואליה
כלים בסיסיים לעבודת החונך וחונכת ההוראה
לעיתים, כחודש או חדשיים לאחר פתיחת שנת הלימודים, עולה הצורך להתמודד עם הפערים שנוצרו אצל תומכי ההוראה בין הציפיות לבין המציאות. במצב זה נדרש ניתוח המצב שנוצר, ומתוכו הפקת לקחים להתקדמות בהמשך שנת הלימודים
על מנת לארגן את מפגשי החניכה באופן שיניב תוצאות מיטביות, המקדמות את התלמיד, חשוב ליצור תכנית עבודה, המהווה חוט שדרה מסודר, המכוון את עבודת החניכה לטווח ארוך, ומאפשר הכנה מובנית ומדורגת של נושאי ותכני המפגשים
חניכה משמעותית נשענת על מחויבות, מעורבות ואמונה בתלמידים. לפיכך, יש חשיבות בהכנה נכונה של תומכי ההוראה, לקראת כל מפגש
תחושת מסוגלות מסייעת לתהליך ההסתגלות של תומכי ההוראה, ככל שההסתגלות תהיה מוצלחת יותר, היא תחזק את תחושת המסוגלות והמוטיבציה
למידה משמעותית דורשת מתומכי ההוראה להעביר את תוכני הלימוד על פי שלושה עקרונות: ערך, מעורבות ורלוונטיות. במצגת אפשר לצפות בדוגמה של שיעור הבנוי על פי עקרונות אלו.
במצגת זו הצעות לדרכי חזרה לא רשמיות על חומר הלימוד לעידוד למידה מתוך סקרנות, שיתוף פעולה ומוטיבציה.
כשמדובר בהצלחה של מפגש – מה מקומו, מה תפקידו של תומך ההוראה, מהם תחומי אחריותו ולמה עליו לשים לב.
עבודתם של תומכי ההוראה כרוכה לעיתים בהתמודדות עם מצבי תסכול ברמה המפריעה לרצף העבודה ולתחושת השליחות שלהם. אפשר להתמודד עם התסכול מתוך יכולת להתבוננות פנימית ומיקוד בהגדרת הקושי.
מתודות וכלי עבודה
מהי מתודה? בפעילות תיערך היכרות עם המתודות האלה:
שימוש בהיצגים גרפיים ובטקסטים, השלמת משפטים, אסוציאציות, היגדים
שימוש בבלוני דיבור או מחשבה, עבודה עם שיר או סיפור, שימוש בכתבי חידה, שעון משוב
במצגת יש הסבר מהי מתודה והיכרות עם המתודות האלה:
כובעי החשיבה של דה בונו, כתיבת מכתב לדמות הקשורה לתוכני הלימוד, שימוש בתבנית משחק "בינגו" למטרות לימודיות,
קרוסלה – מעגלי תלמידים, שימוש בסקלה של צבעים ועוד.
מהי מתודה? בפעילות תיערך היכרות עם המתודות האלה:
שימוש בהיצגים גרפיים ובטקסטים, השלמת משפטים, אסוציאציות, היגדים
שימוש בבלוני דיבור או מחשבה, עבודה עם שיר או סיפור, שימוש בכתבי חידה, שעון משוב
במצגת יש הסבר מהי מתודה והיכרות עם המתודות האלה:
כובעי החשיבה של דה בונו, כתיבת מכתב לדמות הקשורה לתוכני הלימוד, שימוש בתבנית משחק "בינגו" למטרות לימודיות,
קרוסלה – מעגלי תלמידים, שימוש בסקלה של צבעים ועוד.
במצגת זו הצעות לעיבוד ולניתוח של הסיפור בדרך יצירתית ולא רשמית.
לדקות הראשונות של השיעור יש השפעה מכרעת על איכות השיעור. האופן שבו נפתח השיעור מקרין ומשפיע על מידת המוטיבציה של התלמידים ועל שיתוף הפעולה מצידם. המצגת מציעה כיצד להשתמש בטריגרים בדקות הראשונות של השיעור.
פרידה הערכה ומשוב
שנת הלימודים מסתיימת וזה הזמן לבדיקה עצמית – מהי תפיסת העולם החינוכית שלך? אילו תכונות עוזרות לך להצליח בתפקיד? איך את/ה מעריך/ה את עצמך?