תומכי חינוך והוראה זהו מיזם לאומי להפעלה ולגיוס עשרות אלפי מתנדבים, שיסייעו לחיזוק מערכת החינוך ולעובדי ההוראה בקידום למידה איכותית, משמעותית ורלוונטית תוך כדי צמצום פערים, גילוי סולידריות, ערבות הדדית ואזרחות פעילה.
תומכי חינוך והוראה הם הכוח התוספתי, המגיע למערכת החינוך הפורמלית, אך לא מועסק על ידיה.
הם כוללים מתנדבים, גמלאים, סטודנטים, בנות ובני השירות הלאומי, מורות חיילות וחניכי שנת שירות אזרחי קהילתי.
מערך זה הוא כוח אדיר המקנה ערך מוסף הן לתלמידים, הן למוסד החינוכי והן לקהילה.
בעוד התלמידים נהנים מיחס אישי וממבוגר משמעותי, המורים יכולים לתת מענה מדויק לתלמידים על פי צורכיהם, המוסד החינוכי מחזק את הקשר עם הקהילה שבה הוא פועל והמתנדבים עצמם חווים סיפוק ומעניקים דוגמה אישית לתלמידים על עשייה חברתית וקהילתית.
תומכי חינוך והוראה

תומכי החינוך וההוראה מגיעים למוסדות החינוך בכל שלבי הגיל.
עבודתם מאופיינת ביחס אישי ובראייה מכילה, והיא מתבצעת עם קבוצה קטנה או לצד איש הצוות במוסד החינוכי למען קידום הישגים בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי.
החיבור למוסדות החינוך נעשה באמצעות מערכת התומכים, עמותות, רשויות או באופן עצמאי.
תומכי החינוך וההוראה הם כוח אדיר והזדמנות למערכת החינוך לגיוון, למינוף, ליצירת קשרים משמעותיים עם תלמידים ולמתן מענה דיפרנציאלי לימודי או רגשי. לצד זאת, הם הזדמנות לקהילה להשתתף במשימת עיצוב דור העתיד.

מערכת חיבורים מקוונת וייעודית, שמטרתה להרחיב את מעגל המתנדבים במערכת החינוך וגם לייצר את החיבור בין צורכי מוסדות החינוך לרצון המתנדבים.
במערכת מזינים מנהלי מוסדות חינוך וגננות את צורכיהם בהלימה ליעדים ולצורכי השעה.
מתנדבים מוזמנים להיכנס ולראות אילו צרכים יש באזורם, לפנות לאנשי הקשר ולפתוח כרטיס ייעודי, כך שמוסדות החינוך יוכלו לפנות אליהם באופן ישיר. כמו כן יוכלו המתנדבים להצטרף למערך העמותות.

תמונה בית ספרית מציגה את מערך התומכים ככוח תוספתי המשובץ במוסד החינוכי.
כל תומך פועל במסגרת תמיכתו בתלמידים בהלימה לפרופיל שלו: העשרה במגוון תחומים, קידום לימודי ליבה, הוראת תחומי דעת אחרים ותמיכה בהיבטים חברתיים ורגשיים.
תומכים המגיעים מגופים ומעמותות מתנדבים כ-4-2 ש"ש.
תומכים המגיעים מהאקדמיה מתנדבים כחלק ממיצוי המלגה 140-80 שעות שנתיות בממוצע.
תומכים המגיעים כמשרתים (שירות לאומי, שירות אזרחי, מורות חיילות) מתנדבים כ-29 שעות שבועיות (במהלך שבוע עבודה כ-5 ימים בשבוע לאורך שנה"ל הפורמלית).
מכאן מומלץ ששיבוץ התומך לעבודה עם תלמידים ייעשה ע"י הנהלת ביה"ס או מי מטעמו, בהלימה לצרכים.
עם זאת, ניהול המשאב לטובת קידום התלמידים הוא נגזרת שלכם כעו"ה. איזו תחושת שייכות ומשמעות אתם מעניקים לתומכים?
עד כמה אתם מלווים אותם בעבודתם? (חומרי לימוד, מרחב פיזי לתמיכה, קבוצות קבועות, קבוצות משתנות, החלטה בשיח משותף ביניכם מה ייחשב להצלחה)

- חשוב שייבחר מלווה מתנדבים שיהיה עבורם כתובת לכל צורך.
- הכשרת הלבבות: חשוב שיתקיים שיח עם חדר מורים בנושא המתנדבים ומקומם בבית הספר.
- רצוי מאוד שתיבנה תוכנית אישית לכל מתנדב, הכוללת מערכת שעות, מרחב תמיכה, תחום תמיכה וקבוצות לומדים.
- חשוב שתיערך שיחה עם המתנדבים על אתיקה מקצועית הנדרשת בעבודה עם תלמידים.
- מומלץ מאוד לעדכן את התומכים באירועי המוסד החינוכי ולשלב אותם בהם, כדי להגביר את תחושת השייכות שלהם.
- מומלץ להוקיר את עבודתם כחלק משגרות ביה"ס (לאורך השנה ובסופה).
- חשוב ללוות את המתנדבים לאורך פעולתם כדי להקשיב להצלחות כמו לאתגרים שהם חווים.

כדי לייעל ולטייב את עבודת התומכים במוסדות חינוך נכתבה חוברת למנהלים, שבה אפשר למצוא המלצות וכלים לטיוב התומכים במוסדות החינוך – מערכי שיעור לחדר המורים וכלים לליווי תומכי חינוך והוראה, פרטי עמותות רלוונטיות, תקציר מחקרים בנושא מתנדבים בבתי ספר, תוכניות שונות שנבנו ע"י יחידות המשרד להפעלת תומכי חינוך הוראה ועוד.
יצירת קשר

אפשר ליצור קשר לליווי המוסד החינוכי, צוותי הוראה ומתנדבים באמצעות הרפרנט המחוזי או האגפי.